Meest voorkomende tijd uit database halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hbd26

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2009
Ik ben een leek met Access. Ik wil in een query met totalen iets groeperen en daarnaast voor een veld de meest voorkomende tijd zien. Groeperen doe ik met group by. De opties Aantal, Min, Max, Gem begrijp ik. Maar wat moet ik kiezen om de meest voorkomende tijd te krijgen? En werkt dat ook met tekst? Als een veld bijvoorbeeld 63x ja bevat en 12x nee 9x weet ik niet, wil ik ja zien.

Ik denk dat ik eruit ben. Althans, met een omweggetje met een paar query's kom ik bij het resultaat wat ik wil hebben. In dit geval wilde ik de meest voorkomende vertrektijd hebben van een trein uit een bepaalde stations, om aan te nemen dat de meest voorkomende vertrektijd waarschijnlijk de gangbare vertrektijd is.
Ik heb eerst een query gemaakt die telt hoe vaak een vertrektijd voorkomt voor een treinnummer op een bepaald station.
In de tweede query kies kies ik voor het maximum aantal, zonder vertrektijd, maar wel met treinnummer / station.
In een derde query koppel ik de eerste en tweede query en weet ik welke vertrektijd bij het hoogste nummer hoort.
Beetje omslachtig, kan vast makkelijker, maar ik ben eruit.

Je zou inderdaad met één query moeten kunnen volstaan: groeperen op station, en met Aantal het aantal tijden berekenen. Vervolgens filter je met een subquery op de hoogste waarde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan