• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Meest voorkomende waarde uit een rij halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
Ik heb een rij met namen in Excel staan.
Deze staan in Kolom D, bereik D1 : D99

In A1 wil ik berekenen welke waarde het vaakst voorkomt.
Het bertreft dus TEKSTwaarden en de MODUS formule werkt dus niet.

Is er iemand die de oplossing voor mij heeft in 1 formule(geen draaitabel!!)?

Hallo Tim,

Als de inhoud van de verschillende tekst waardes die voorkomen bekend is, dan kun je via een matrix-formule die tekstwaardes veranderen in getallen (functie vergelijken), daarop vervolgens de modus-functie loslaten, om het resultaat daarvan dan weer via de index-functie te vertalen naar de tekst-waarde.
Het is daarbij dan het handigst de voorkomende tekstwaardes in een benoemd bereik te zetten, om daarmee je formule enigszins overzichtelijk te maken.

Een voorbeeldje:
Code:
=INDEX(Kleuren;MODUS(VERGELIJKEN(kleur;Kleuren;0)))
Hierin is kleur het bereik met waardes, jouw bereik D1 : D99
Kleuren is het benoemde bereik van mogelijke tekstwaardes.
De formule moet wel als matrix-formule worden ingevoerd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.
VBA is uitgesloten, wil dit voorkomen in dit Excelbestand, daar ik er in de toekomst niet mee ga werken.

Eigenlijk wil ik geen extra hulpmiddelen gebruiken maar 1 formule is niet mogelijk??

Hallo Tim,

Als je mijn bijdrage goed leest dan zul je zien dat binnen zekere grenzen het wel met 1 formule te realiseren is.
De grens is dat het aantal mogelijke tekstwaardes beperkt en inhoudelijk bekend is.
Met een hulptabel zou het eventueel ook mogelijk zijn alle unieke tekstwaardes in een variabele tabel te zetten (benoemd bereik) en dan de formule te gebruiken zoals ik die aanduidde.

Thoralf, wil graag de meest voorkomende plaatsnaam weten in het bijgevoegde TEST bestand. Deze formule moet komen te staan onder aan de tabel waar nu "UTRECHT" staat.

Zou je mij een voorbeeld van jou idee kunnen sturen?

Bijlagen

Dit werkt, maar heb meer dan 2 te vergelijken waarden dus hij werkt in mijn situatie helaas niet..

Als je de tabel op Blad2 uitbreid moet het zeker werken. Uitbreiden, niet alleen namen toevoegen, maar ook het bereik onder Namen aanpassen.
Als je echter een rij namen hebt die vooraf niet bekend is wordt het evebn wat moeilijker, maar door het halen van unieke namen uit de rij ingevoerde namen kun je het als nog oplossen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan