Mega oplossers gezocht!

• Onderwerp starter Onderwerp starter tjis
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tjis

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
(ik heb de vraag al eens gesteld maar heb nu andere gegevens. De "oude vraag heb ik status opgelost gegeven)
Ik heb een vraag mbt hetvolgende: ik wil vanuit de DB direct uit het veld met een e-mail adres mailen. Vanuit het veld website wil ik direct naar de site.
Het is nu zo dat de websitefunctie het doet (met een script) maar het e-mail gedeelte niet. Als ik op het veld ga staan zie ik al dat hij naar http: etc wil. Dit moet dus niet. Ik krijg als ik klik de mededeling "kan site niet vinden" Ik denk zelf dat er een probleem in het script zit. Als ik in het script bekijk dat bij de website wordt aangeroepen staat er bovenaan in een rolmenu E-mail en Click. Dit geeft hij ook aan bij e-mail geeft hij dit ook aan dus zal er daar wel iets fout gaan. Ik heb niet de kennis om dit op te lossen. Kan iemand me de scripts geven die ik nodig heb? Ook ben ik benieuwd hoe deze te installeren. Hieronder het nu gebruikte script.

Option Compare Database
Option Explicit

Function SetFilterID(ContactpersoonID As Long)
' Set the filter on the form
Me.Filter = "id = " & ContactpersoonID ' id = klantID
Me.FilterOn = True

End Function

Private Sub Email_Click()
Dim strAddress As String

If Me.Email <> "" Then
strAddress = Me.Email
Else
Dim txt As String
txt = "Er is geen emailadres bekend! "
MsgBox (txt)
End If

If InStrRev(strAddress, "mailto:") > 0 Then
' Follow hyperlink address.
Application.FollowHyperlink strAddress, , True
Else
strAddress = "mailto:" & Me.Email
Application.FollowHyperlink strAddress, , True
End If
Exit Sub

ErrorHandler:
MsgBox "Error #: " & Err.Number & vbCrLf & vbCrLf & Err.Description

End Sub

Private Sub Email_cp_Click()

End Sub

mailto - hyperlink

Beste Tjis,

Waarom script?

Verander in je tabelontwerp het veldtype voor het email-adres en het Internet-adres in 'Hyperlink'. Typ nu in vervolg als email-adres <I>niet</I> 'info@femda.com' maar 'mailto:info@femda.com', en typ voor het Internet-adres bij voorkeur het volledige adres, inclusief 'http://', dus 'http://www.femda.com'.

Klik nu in een formulier op het email-adres en (bijvoorbeeld) Outlook wordt automatisch geopend en het email-adres in het 'Aan'-vak geplaatst. Klik nu in een formulier op het Internet-adres en (bijvoorbeeld) Internet Explorer wordt automatisch geopend en de juiste site opgeroepen.

Niet helemaal

Het werkt niet helemaal. Ik heb het script inactief gemaakt en de velden als hyperlink gekenmerkt. Nu lukt het wel als ik een nieuw e-mail adres invoer maar niet bij de reeds ingevoerde.
Ik heb de complete tabel met e-mail adressen naar excel gekopieerd en er bij allemaal mailto voor gezet.

Wat kan ik nu nog doen. Als ik een reeds ingevoerd e-mail adres wil aanklikken ga ik wel naar Outlook maar krijg dan ## achter het e-mailadres in "aan" te zien.

Opnieuw intikken?

Mooi dat de oplossing werkt.

Jammer dat het voor oude, ingekopieerde adressen nog niet werkt. Waarom dit is weet ik niet. Even wachten op een heldere ingeving van een kenner.

Reactie

Wellicht helpt het als ik vermeldt dat bij het aanklikken van een veld e-mail, ik automatisch de werkbalk "web" krijg.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan