Melding " Besturingssysteem kan niet worden geladen " bij opstarten PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Onlangs kreeg ik een pc aangeboden waar bij opstarten van het systeem de melding " Besturingssysteem kan niet worden geladen " verscheen. Deze melding verschijnt zodra de harddisk door het systeem benaderd wordt om op te starten.
Ik heb daarna een harddiskscan uitgevoerd waar geen bad clusters aangetroffen werden.
Uiteindelijk heb ik de harddisk geformateerd en geheel Windows XP opnieuw geïnstalleerd.
Nadat XP het eerste deel van de installatie had vooltooid en trachtte het systeem opnieuw op te starten om de installatie verder af te ronden verscheen direct weer de melding " Besturingssysteem kan niet worden geladen "
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Er zijn geen wijziningen aangebracht in de hardware en ook de biosinstellingen zijn ongewijzigd.

Bij voorbaat dank voor uw reactie \ advies !!

Mvrgr. Mark

Je geeft wel héél weinig informatie.
Wat ik zou doen is het volgende:
a. Alle USB aangesloten opslagmedia verwijderen (usb-sticks, externe harde schijven etc.) Evt. externe CD/DVD branders/lezers kun je wel aangesloten laten.
b. Een eventuele flashkaartlezer in de computer loskoppelen.
c. Als er meerdere interne harde schijven in de computer zitten, alleen de interne harde schijf aangesloten laten waar je XP op wilt installeren.
d. Hierna Windows XP opnieuw installeren. Hopelijk gaat het dan wél beter.

We horen het wel.

Tijs.

Als aanvulling op de reactie van dnties.

Kijk ook eens in de bios of je harde schijf wel tussen de boot order staat, het kan namelijk zijn dat als je veel apparaten hebt (hdd's / dvd / usb etc.) dat hij dan 3 geheel andere apparaten controleerd en nooit bij de harde schijf komt.

@mastermindzh: Zie dat de topic-starter schrijft dat de opstartvolgorde klopt: "Deze melding verschijnt zodra de harddisk door het systeem benaderd wordt om op te starten."
Lijkt mij dus niet dat je tip gaat helpen, helaas...

Tijs.

Ik pak die opmerking toch heel anders op, in combinatie met dit: en ook de biosinstellingen zijn ongewijzigd.

Wat ik daaruit ophaal is dat er een bootvolgorde is van (waarschjijnlijk) USB - CD/DVD - hard disk 0.
Terwijl zijn bootloader (van windows of eventueel een GRUB) op een van de andere harde schijven staat.

In dat geval is het wisselen van de hard disk naar hard disk 1 (of net welk nummer het MBR/GRUB) heeft genoeg om vast te stellen dat er geen problemen zijn behalve dat de MBR op de verkeerde schijf staat.

Daarna is het simpelweg met EasyBCD terug te zetten op de harde schijf waar het hoort (waar ook de rest van windows staat), een korter klusje als een OS opnieuw installeren + het scheelt een reformat.

Maar je kunt het natuurlijk ook oppakken zoals u gedaan heeft.

@mastermindzh: Ik volg (ongeveer) wat je in je vorige posting schrijft. Uit de melding "Besturingssysteem kan niet worden gevonden" krijg ik het idee dat het géén BIOS-melding is en ook geen GRUB melding (ik zou meldingen vanuit die 2 bronnen in het Engels verwachten, niet in het Nederlands). Moeten dus (m.i.) uit de MBR vandaan komen.

Juist vanwege mogelijke MBR problemen (op 'verkeerde' harde schijf etc.) én mogelijke BIOS bootvolgorde instellingsproblemen laat ik de andere opslag-apparaten uitschakelen/loskoppelen in mijn eerste posting.
[Ik doe dat trouwens ook om te voorkomen dat Windows op een andere schijfletter als C: terechtkomt, maar dat terzijde.]

Tijs.

Ik snap precies wat je bedoeld, en zelf koppel ik bij een verse installatie ook alles los.

Maar in dit geval moet de pc dan wéér open, de oplossing die ik "extra" toevoegde is een oplossing van nog geen 5 minuten waar de pc ook niet meer voor open hoeft.

Pak het ook vooral niet verkeerd op (als kritiek ofsow), het is maar een aanvulling ;)

Laatst bewerkt:
:) We doen beiden ons best om de kans op succes voor de topic-starter zo groot mogelijk te maken. En zolang jouw opmerkingen (technisch) onderbouwd zijn voel ik het allesbehalve als kritiek. :thumb:

Tijs.

Zo denk ik er precies over :) mooi verwoord ook :P

Als in het eind de TS maar geholpen is :D!

@topic-starter: Ik heb nog een aanvulling, zie deze link.
Het zou kunnen zijn dat de eerste partitie van de harde schijf niet (meer) als "Active" staat genoteerd in de partitietabel. Dan start de pc inderdaad niet op van die partitie.

Dat kun je oplossen m.b.v. een opstart-cd van (bijv.) GParted, die je kunt maken door het gedownloade .iso bestand te branden naar CD m.b.v. (bijv.) ImgBurn ("Write image file to disc")
Dan de pc opstarten vanaf de gebrande CD, Linux starten (=gewoon op Enter drukken in het 4 keuzes-menu), 3x op Enter drukken als het gaan om toetsenbordindeling etc. GParted staat meteen gestart in Linux. Daar de juiste harde schijf selecteren (zal wel meteen de goede hebben vermoed ik) en met de muis de eerste partitie aanklikken in het onderste deelvenster van Gparted.
Daarna in het menu: Partition -> Manage flags kiezen en dan de vlag Boot aanklikken en op Close klikken. Daarna op Apply klikken om de wijziging te laten doorvoeren.
[Natuurlijk kan het zijn dat de Boot vlag er al stond, dan hoef je natuurlijk niets te doen, en moet je probleem een andere oorzaak hebben.]

Daarna mag je Linux weer afsluiten via de rode Exit knop en XP opnieuw gaan installeren (niet vergeten de Gparted CD te vervangen door de XP CD). Graag de tips gebruiken in mijn eerste posting, voor de grootste kans op (direct) succes.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Heren,

Bedankt voor jullie zeer snelle reactie en de geweldige tips / adviezen welke jullie geven !!
Sorry dat ik niet wat meer info heb gegegeven betreffende het probleem, maar hierbij alsnog wat aanvullende informatie.

Toen ik het systeem aangeboden kreeg verscheen bij opstarten ook al de melding " Besturingssysteem kan niet worden geladen " op het scherm." Ik ging ervan uit dat het bestandssysteem beschadigd was, dus heb ik de DVD speler als eerste in opstartvolgorde gezet waarna ik de pc middels de Windows XP installatie cd opgestart heb. Daarin heb ik toen gekozen om de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken, en tevens laten formateren. Hierna heb ik het commando gegeven om Windows XP opnieuw te installeren.
In het eerste deel van de installatie worden er de nodige bestanden naar de harddisk geschreven. Dit verliep moeiteloos en zonder foutmeldingen. Uiteindelijk wordt de pc tijdens de installatie opnieuw opgestart en op dat moment verscheen de melding " Het besturingssysteem kan niet worden geladen " weergegeven.

Hardware info:

Het systeem beschikt over één harddisk en één DVD speler\brander. (er is geen cardreader in het systeem aanwezig)
Toen ik de bios checkte stond qua bootvolgorde de DVD speler als eerste en de harddisk als 2e geselecteerd.
In eerste instantie heb ik toen de hardisk als 1e in volgorde gezet maar dit mocht niet baten aangezien de melding wederom verscheen.

De tip welke jij geeft Tijs (dat de partitie niet actief zou zijn), heb ik nog niet getest maar ga ik zeker nog proberen.
Maar wat ik wel vreemd vindt is dat ik al diverse jaren vele systemen opnieuw voorzien heb van een nieuw besturingsysteem en dat dit de eerste keer is dat ik deze melding krijg.
Ik ga a.s. donderdagavond aan de slag om de door jullie gegeven tips door te voeren en hoop een succesvolle afloop.
Ik houdt jullie op de hoogte !!

Mvrgr. Mark

Heren,

Ik wil jullie bij deze melden dat ik de pc opgestart heb met de gemaakte Gparted cd en daarna gecontroleerd heb of het vinkje bij Boot stond zoals jij al aan gaf Tijs, en dat vinkje stond er. De harddisk is dus actief. Het vreemde is overigens ook dat hij XP wel installeert (dus de bestanden naar de HD kopieërd) en dan start hij uiteindelijk halverwege de installatie nieuw op om daarna op de hd op te starten.. (en normalerwijze de installatie voort te zetten) kan ik dus ook kiezen voor "druk een toets als U wilt opstarten van CD " Dat doe ik dus niet, en krijg ik uiteindelijk de melding: NTLDR ontbreekt...

Wat nu...??

Bij wederom opnieuw opstarten en dan keuze voor opstart op cd te kiezen, begint hij gewoon van voor af aan en vraagt hij of ik Windows XP wil installeren. De partitie waar ik even van tevoren XP op geëinstalleerd had, geeft hij weer aan als de maximaal beschikbare groote (dus net alsof hij leeg is) Kies ik dan uiteindelijk weer voor installeren dan schrijft hij alles keurig op de HD weg zonder te zeuren dat er al een andere Windows XP versie op staat.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog 2 tips voor je:
a. Hoe groot is de partitie waarop je Windows XP wilt installeren? Denk eraan dat als Service Pack 2 (of 3) niet zijn geïntegreerd in de XP CD de C: partitie maximaal iets van 127 GB mag zijn waar je XP op installeert (vanwege geen ondersteuning van 48 bit LBA). Wil je aan de veilige kant zijn, verwijder die gedachte partitie (dus dat er helemaal geen partities meer op de schijf staan) en maak 1 nieuwe partitie van maximaal 100 GB en installeer XP daarop.
b. Zorg er ook voor dat in de BIOS bootsector virus-controle UIT staat.

Tijs.

Hoi Tijs,

Ik heb een partitie van 25Gb waarop ik XP wil installeren en 50 Gb voor data. De gebruiker van deze pc wil alleen XP en Office 2003 geïnstalleerd hebben en verder geen andere programma's dus 25Gb moet toch wel toereikend zijn.
En ja, ik had de viruscontrole in de Bios Bootsector al uitgeschakeld.
Ik ben nu met HDD Regenerator 2011 de harddisk aan het scannen op badclusters en laat deze dan meteen repareren.
Ik houd je op de hoogte !!

Bedankt weer voor je adviezen !!

Mvrgr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
De harddisk scan heeft uitgewezen dat er geen BAD clusters op de harddisk aanwezig zijn, dus heb ik mijn zoektoch naar het probleem voortgezet.
Ik heb via Hiren's boot cd Partition Magic Pro opgestart en de partities verwijderd en daarna opnieuw gemaakt, NTFS geformateerd en nogmaals een poging gewaagd om Windows XP opnieuw te installeren. En nu verschijnt er, nadat het eerste deel van XP geïnstalleerd is en de pc weer begint met opnieuw opstarten de melding: Schijfleesfout - Druk CTRL-ALT-DELETE om het systeem opnieuw op te starten.

Nu vraag ik me af of het misschien mogelijk is dat de IDE controller op het moederbord wel goed aangestuurd wordt???
Ik heb dit nog nooit meegemaakt terwijl ik toch al heel dikwijls allerhande pc's voorzien heb van een nieuw besturingssysteem, maar wellicht moet er een driver geladen worden tijdens installeren van XP ??? Ik kwam op deze gedachte doordat ik tijdens de installatie van XP in het begin een melding voorbij zag komen om op F6 te drukken indien er een driver geladen moest worden van een externe fabrikant of zoiets..
Dus heb ik een poging gewaagd om de IDE drivers van het moederbord (ABIT TK7A) op te sporen en te downloaden.
Nu blijkt de firma ABIT waarschijnlijk niet meer te bestaan en weet ik niet waar ik de drivers vandaan moet halen.

Kán bovengenoemde mogelijk dé oplossing zijn de harddisk weer aan de praat te krijgen, en zo ja.. waar kan ik deze drivers nog aankomen??

Bij voorbaat dank voor uw advies \ tips !!

Mvrgr. Mark

Hoi Lange Pier,

Geen idee of ik voor IDE een aparte driver nodig heb maar ik weet nu ff ook niet meer waarom ik dit systeem niet meer aan de praat krijg. (zie de berichtjes hierboven)

Heb jij een idee wat de oorzaak van de foutmelding kan zijn en dé tip die ervoor zorgt dat ik het systeem weer aan het draaien krijg?

Alvast bedankt !!

Gr. Mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Mensen, het verheugd mij jullie te kunnen vertellen dat ik de pc weer aan de praat heb gekregen.
Het was volgens mij een combinatie van meerder factoren. De reden dat de harddisk (en dus het besturingssysteem) niet gezien werd had te maken met dat de harddisk té groot (80Gb) was voor het systeem. Nadat ik de harddisk gepartitioneert had in een C van 20Gb en een D van 60Gb zag ie hem wel. Maar.... er zat nog meer niet goed. Telkens als ie bijna klaar was met XP installeren klapte het systeem eruit en reboote de pc.
Ik heb toen alle PCI kaarten uit het systeem gehaald, de geheugenmodules eruit genomen. Alles met een oude tandenborstel afgeborsteld.. (zat een beetje stof op). geheugen teruggeplaatst en opnieuwbegonnen om XP te installeren (ditmaal zonder de pci kaarten) Toen kon ik XP moeiteloos installeren. Daarna het systeem uit gezet en er één PCI kaart in geplaats en het systeem weer opgestart. De kaart werd herkent en de drivers werden autoimatisch geïnstalleerd. Toen weer het systeem uit gezet, pci kaart erbij geplaatst, opgestart etc... Nadat alle 5 de kaarten weer in het systeem zaten was ik klaar met de installatie en draaide het systeem weer als een tierelier !!
Is waarschijnlijk een combinatie van meerdere factoren geweest, o.a. slecht contact PCI kaarten en geheugenmodules, conflicterende PCI kaarten en natuurlijk de harddsik welke om zijn groote niet herkend werd.

Ik wil julie bedanken voor jullie adviezen en tips !!

Mvrgr. Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan