Melding bij dubbele waarde in een kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Despo82t

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2009
Hallo,

Ik heb een registratieformulier gemaakt (in access 2007) waarbij document nummers worden geregistreerd. Deze mogen dubbel voorkomen, maar er moet een waarschuwing komen indien dit zich voordoet. Nu heb ik al liggen stoeien met Dcount en en maken van Functies zoals er een aantal beschreven staan in sommige topics op het forum, maar deze lopen een hele tabel na op dubbele waarden. Ik heb enkel een controle nodig op een kolom.

Wanneer er een waarde in het tekstveld wordt ingevoerd zal er een check moeten komen of het betreffend nummer reeds voorkomt in een kolom. Wanneer dit zo is zal er een melding moeten komen met "Nummer bestaat al, controleer invoer".

Ik ben geen Access expert en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Gr. Despo

... maar deze lopen een hele tabel na op dubbele waarden.
Die voorbeelden wil ik wel eens zien :) Een query die op dubbele records zoekt doet dat op basis van de velden die dubbel zijn. Als je één veld kiest, kijkt zo'n query maar naar één veld. En dat is wat je wilt. Overigens:
Deze mogen dubbel voorkomen, maar er moet een waarschuwing komen indien dit zich voordoet.
Uit je verhaal maak ik op dat ze niet dubbel voor mogen komen! Dus waarom zou je dat dan toelaten? Door een unieke index te zetten op het veld voorkom je per definitie dat een waarde dubbel mag worden ingevoerd. Lijkt mij veel beter.

Octafish,

Er bestaat reeds een primaire sleutel. De kolom documentnummer is niet primair en mag wel dubbel voorkomen. Echter wil ik dat er een waarschuwing verschijnt om gebruikers erop te attenderen eerst te controleren voordat er iets wordt geregistreerd. Het is een soort claim registratie waardoor een document meerdere keren kan voorkomen maar met verschillende oorzaken. Deze moeten dan allemaal geregistreerd worden onder hetzelfde ducumentnummer. Bij controle blijkt dat er veel dezelfde registraties voorkomen. Dit wil ik gaan voorkomen door een waarschuwing voordat ze de registratie plaatsen.

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...aarde-Access?highlight=melding+dubbele+waarde is een van de topic zoals boven beschreven.

Er bestaat reeds een primaire sleutel.
Een Index is niet hetzelfde als een primaire sleutel. Maar aangezien je waarden wèl dubbel mogen voorkomen (i.e. houdt dat in dat je ook 300 kopieën van een waarde kan hebben) speelt dat dus helemaal niet. De functie van Harry in de aangehaalde topic kijkt overigens naar één veld, niet naar de hele tabel. Dat doet die van mij dan weer wel, maar die is ook simpel om te bouwen naar een controle op één veld. Dus daar zou je prima mee uit de voeten moeten kunnen.

Octafish,

Ik ben nogmaals gaan kijken naar het voorbeeld van Harry zoals beschreven in het andere Topic. Het werkt inderdaad en was ook vrij eenvoudig om te zetten. Wat er precies de vorige keer mis ging weet ik niet, maar het werkt. bedankt.

Kan de vraag op Opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan