Melding bij ja/nee veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0683

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 aug 2015
Ik heb op mijn examen van Access de vraag gekeregen om in een tabel een ja/nee veld toe te voegen (selectievakje). Als het selectievakje aangevinkt is, moet de melding verschijnen "OK" en als het selectievakje niet aangevinkt is, moet de melding "niet OK" in het rood verschijnen.
Nu heb ik vanalles geprobeerd, maar het lukt me niet om tot zoiets te komen. Help!

Allereerst welkom bij Helpmij! Het forum heeft strikte regels als het gaat om huiswerkvragen, en die zijn vast nog veel strenger bij examenvragen. Dus een direct antwoord ga je niet krijgen vrees ik. Maar we mogen je wel de goed kant op duwen. En dat ga ik dus proberen.
Daarbij is het eerst de vraag wat je eigenlijk bedoelt. Een Ja/Nee veld in een tabel is niet zo moeilijk, een actie er binnen een tabel op laten volgen daarentegen weer wel. En een melding is volgens mij zelfs onmogelijk. Wat wél kan: op een formulier een actie maken die de melding triggert. Omdat je er ook een kleur bij wilt, neem ik aan dat je het over een tekstvak op een formulier hebt, want dat is eigenlijk de enige optie.

Je zegt dat je al van alles geprobeerd hebt. We willen uiteraard graag weten wat je zelf al hebt gedaan.

Bedankt voor jouw reactie, OctaFish!
Die vraag kreeg ik op een examen in januari, waarom zou dat een probleem zijn? Het is verleden tijd :D Ik ben gewoon nieuwsgierig wat de oplossing zou kunnen zijn omdat we dergelijke oefeningen niet hebben voorgehad tijdens de lessen en omdat we komend academiejaar waarschijnlijk weer Access- lessen zullen hebben, vandaar dat ik ook graag de oplossing wil weten.

Ik heb gekeken tussen de veldeigenschappen, ik dacht dat het iets te maken zou hebben met tekst met opmaak of validatieregels, dan dacht ik ook wel aan formules maar dat gaat natuurlijk niet. Ik probeerde het op te zoeken in het handboek van Access, maar ik vond daar ook niks tussen.
De manier waarop de vraag geformuleerd was, deed blijken dat het inderdaad ging om een actie binnen een tabel.
Ik zal eens zien naar de mogelijkheid adhv een formulier.
Nogmaals bedankt voor jouw hulp tot hiertoe.

Ik kan natuurlijk niet ruiken dat het examen al geweest is :). Tja, als de vraag zelf niet duidelijk is gesteld, dan wordt het al redelijk lastig om daar een correct antwoord op te geven. Je kunt in de nieuwere versies actiemacro's gebruiken in tabellen die iets doen met ingevoerde velden. Maar daarmee maak je geen meldingen. Dus in die hoek zou ik het niet zoeken. Validatieregels? Heeft ook weinig nut. Je moet het, kortom, op een formulier bouwen met een actie die je koppelt aan de <Bij klikken> gebeurtenis van het selectievakje.

Ik heb het met formulieren geprobeerd, maar dat lukte mij niet. Ik denk ook niet dat de docent dat bedoelde omdat wij eigenlijk zo ver niet waren gekomen met formulieren. Zou zoiets in een veld kunnen binnen een gewone query?

Ik heb bijvoorbeeld gespeeld met de IIf en Switch-fucties. Op die manier kom ik wel op "ok" en "niet ok". Maar ik weet niet of het mogelijk is die ook een kleur te geven. Ik vind alleszins geen mogelijkheid.
Untitled.jpg

Ik denk dat je naar Voorwaardelijke Opmaak moet kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan