• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding bij onverwacht resultaat in ander werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHH

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2015
Berichten
72
Hallo,

ik heb een database met meerdere werkbladen. Ik wil graag een controle bij onverwachte wijzigingen in een ander werkblad.
Bijvoorbeeld: In werkblad1 cel B5 = TEST1. In werkblad 2 een cel met resultaat van B5_werkblad1. Als het resultaat in deze cel op werkblad2 wijzigt, tijdens het aanpassen van werkblad 1, wil ik graag een melding krijgen, zodat ik op tijd in kan grijpen.

kan dit? Ik heb het geprobeerd met gegevensvalidatie, maar dan krijg ik alleen een melding als ik de waarde in een cel in werkblad2 zelf aanpas en niet als ik via werkblad1 de waarde aanpas.


Met vriendelijke groet,

Rick Kosters
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel heel vaag omschreven.
Misschien moet je 1 of meer cellen gebruiken om foutmeldingen weer te geven met ALS formules, zoals:
=ALS(Blad2!Resultaatcel = "Onverwachte wijziging";"Onverwachte wijziging op Blad2: grijp onmiddellijk in!!";"") :d

Plaats anders even een voorbeeldbestandje en een wat meer concrete toelichting.
 
Laatst bewerkt:
Voorbeeld file

Dag Marcel,

hierbij een voorbeeld.
Het gebeurt soms dat ik in Blad1 een rij toevoeg (waarschijnlijk per ongeluk op een verkeerde manier) waardoor de verwijzingen van bijv de oranje cellen wijzigen. Als ik dit niet op tijd in de gaten heb ontstaan en meerdere fouten in Blad2. ik dacht dit te kunnen voorkomen met een gegevensvalidatie te plaatsen in bijv. de oranje cel in Blad2.

1. hoe kan dit ontstaan
2. hoe kan ik een melding krijgen als dit gebeurt?


hopelijk is het nu wat duidelijker.


Mvg,

Rick
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Ja, zo is het een stuk duidelijker.

Eigenlijk gaat er dus om dat de gegevens in 2 werkbladen synchroon blijven lopen, ook als regels tussengevoegd of verwijderd worden.

Dat is nogal een lastig probleem. Ik zou allereerst proberen de gegevens op 1 werkblad bij elkaar te zetten.

Voor het geval dat niet kan, heb ik een voorbeeldje gemaakt van hoe het zou kunnen.
Als je op Blad1 regels tussenvoegt of verwijderd, krijg je in D1 de melding: Fout: gegevens blad2 moeten gesynchroniseerd worden!

Ik heb op Blad2 in (hulp)kolom A de formule =INDIRECT("Blad1!A"&RIJ())&"" opgenomen, die te allen tijde synchroon loopt met kolom A op blad1.
Verder heb ik hulpkolom B toegevoegd waarin een 1 komt als er een verschil is tussen de waarden in kolom A en C.
De melding op Blad1 verschijnt, als het totaal in kolom B van Blad2 groter is dan 0.

Wat te doen als je een regel in Blad1 hebt verwijderd?
Verwijderen 1.png
Selecteer het volledig blok gegevens onder de rij met de #VERW! fouten en sleep deze 1 regel omhoog.
Verwijderen 2.png
Klik op OK
Verwijderen 3.png
Klaar

Wat te doen als je een regel in Blad1 toevoegt?
Invoegen 1.png
De foutmelding op Blad1. Merk op dat regel 1 geblokkeerd is bij bladeren (blijft dus altijd zichtbaar).
Invoegen 2.png
Nieuwe gegevens ingevuld op Blad1.
Invoegen 3.png
Op Blad2, selecteer het hele blok gegevens vanaf de eerste regel met een 1 in kolom B.
Invoegen 4.png
Trek deze 1 regel naar beneden.
Invoegen 5.png
Selecteer gegevens boven de nieuwe regel.
Invoegen 6.png
Trek deze naar beneden over de nieuwe regel.
Invoegen 7.png

Aandachtspunt is nog dat je de hulpkolommen A en B in Blad2 voldoende ver naar beneden moet laten doorlopen.
 
Laatst bewerkt:
Dag Marcel,

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp ongeveer wat je bedoeld, maar in mijn test-file had ik kolom A in blad2 gelijk gemaakt aan kolom B in blad1. Dit is eigenlijk niet juist. excuses voor de verwarring.

blad2 is een keuze van enkele cellen uit blad1.
* blad1 is de database van alle machine-onderdelen;
* blad2 is een samengestelde machine van enkele machine-onderdelen uit blad1.

ik heb nogmaals de file meegestuurd met een aangepast blad2.
bijv.: de de oranje cel in blad 2 is 1 cel naar beneden 'versprongen' en klopt niet meer. had naar cel A9 moeten verwijzen, maar verwijst nu naar A10.

Mvg,

Rick
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 32
Dan zou ik in Blad2 geen verwijzingen opnemen naar de machine-onderdelen. Dus de naam hard coderen.
Of je moet de machine onderdelen coderen of zo, zodat je in Blad2 kunt verwijzen naar de code en de omschrijving ophalen van blad1.
Maar in dat geval moet je ook de code hard opnemen in Blad2.

Het enige wat je dan nog moet doen is controleren op integriteit (dat je op blad1 geen codes weggooit die je op blad2 gebruikt).

Bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(A1;Blad2!A:A;0));"Onderdeel wordt gebruikt op Blad2";"")

Je kunt ook overwegen om MS Access te gebruiken: dat is veel beter ingericht voor dit soort database problematiek.
 
Laatst bewerkt:
hulpcel

Hard coderen is geen optie, omdat het om meer dan 1000 verwijzingen gaat.

Is het een mogelijkheid dat ik een hulpcel aanmaak in blad2 met een verwijzing naar blad1, waarbij een melding ontstaat in blad1 als het resultaat van de hulpcel in blad2 wijzigt naar #N/B of 0?
 
oplossing

Ik heb nu een verwijzing gemaakt in blad1 die een waarde controleert in blad2. dit gaat nu werken!

bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan