Het moet dus gmail gerelateerd zijn.
Ik zou gewoon afwachten totdat ze het probleem hebben opgelost.
Natuurlijk kun je ook een mail schrijven aan Gmail support (of ergens een contact/klachtenformulier invullen, wat maar van beiden mogelijk is).
Tijs.
Overigens is het niet uit te sluiten dat er malware op je computer is, zodat je mailverkeer wordt afgeleid via een (illegale/hacker's) proxy server die een ander certificaat presenteert dan de 'echte' van pop.gmail.com (danwel smtp.gmail.com , of beiden).
Ook kan het zijn dat je zélf een of andere mailcheck anti-malware programmatuur hebt die zich tussenwringt in je TLS/SSL verkeer, en dus (eigenlijk) hetzelfde doet als zo'n proxy server uit de eerste regel.
Vervelend is dat we vanuit jouw popup-venster met de foutmelding niet kunnen zien welk certificaat het nu eigenlijk over gaat. Dat is op zichzelf, op zijn minst, 'vreemd' of 'stom' (want je kunt niet verifiëren welk certificaat dan wordt gepresenteerd op dat moment), maar mogelijk zit dat Windows Mail nu eenmaal zo in elkaar.
Andere suggesties/problemen (al dan niet volledig historisch, dus niet meer relevant) zijn te vinden op Google, via het zoeken naar:
winmail.exe certificate cn
Tijs.
Check in ieder geval ook op pc van vrouw (misschien dáár eens schermafdrukken van doen ipv. jouw pc, waar het probleem niet is?) dat je zowel de servernamen als de poortnummers in de juiste combinatie hebt ingesteld. De grap is namelijk dat smtp.gmail.com en pop.gmail.com ....... dezelfde servers (kunnen) zijn! Dus dat het enige waar POP en SMTP afhandeling van elkaar verschillen het poortnummer is...
Even nogmaals de goede combinatie (zoals op jouw pc staan):
Inkomend:
pop.gmail.com
poort 995
SSL/TLS encryptie aan.
Uitgaand:
smtp.gmail.com
poort 465
SSL/TLS encryptie aan.
Tijs.