melding cn-naam certificaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobo182

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2004
als ik windows mail start, verschijnt dit venster,
ScreenShot003.jpg
ik klik dan op ja en kan dan verder,
maar wat te doen, zodat het venster niet meer verschijnt ?

Welke mailprovider en welke mailservers heb je nu ingesteld staan als inkomende en uitgaande mailserver?

De melding lijkt er overigens op dat je mailprovider 'foute' certificaten gebruikt, dus zeker ook je vraag daar neerleggen!

Tijs.

ik heb div gmail accounts, het adres voor inkomende mail is pop.gmail.com en voor uitgaande mail is smtp.home.nl, mijn provider is ziggo
als ik dus klik op ja, kan ik verder

Dan ligt het probleem bij gmail.
Eerder (vorige maand) had gmail ook zijn certificaten niet op orde (toen voor imap mailaccounts). Dat werd door gmail zelf rechtgetrokken na een week of 2.

Tijs.

Mogelijk is home.nl een alias tegenwoordig voor ziggo.nl

In dat geval klaagt je programma dat je mail stuurt via home.nl met een ziggo.nl certificaat.

@wampier: lijkt me niet dat hier smtp over tls/ssl wordt gebruikt, dus alleen pop over tls/ssl, en dus alleen een probleem bij inkomende (=gmail) mail.
Per slot hoef je je bij ziggo niet te authenticeren als je hun mailservers gebruikt als je ook op het ziggo netwerk zit, wat bij de topic-starter het geval zal zijn (anders had hij wel uitgaande mailservers van gmail zelf ingesteld/gebruikt)...

Tijs.

die cn melding verschijnt nu op de pc van mijn vrouw, nadat ik alles nieuwe heb geinstalleerd (fabrieksinstellingen), de instellingen bij de accounts zijn idem zoals voor het formatteren,
overigens gebruik ik op mijn pc ook gmail accounts met die pop en smtp adres in windows mail en geen hier dus geen probleem met certificaat...............

Tenzij je het checken op intrekken van certificaten in internet explorer hebt afgezet en gmail het probleem niet oplost voorzie ik na de geldigheid van het oude certificaat op de computer hetzelfde probleem.

Overigens ga ik er nog steeds vanuit dat de ziggo smtp server zonder tls/ssl encryptie wordt gebruikt, dus dat het probleem bij gmail (certificaten) ligt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Wampier: Laten we afwachten wat de TS hier over terugmeldt.
Zoals gezegd had ik bij puur gmail mailaccounts ook gmail smtp server verwacht, niet die van Ziggo.

Tijs.

bij mijn @homeaccount (ziggo) gebruik ik deze instellingen
tab server
ScreenShot006.jpg
en tab geavanceerd
ScreenShot007.jpg
en van mijn gmail account
tab server
ScreenShot008.jpg
en tab geavanceerd
ScreenShot009.jpg
geen probleem met versturen en ontvangen op mijn pc,
zelfde instelingen, natuurlijk ander @adressen voor pc vrouw, daar dus die melding over certificaat

Het moet dus gmail gerelateerd zijn.
Ik zou gewoon afwachten totdat ze het probleem hebben opgelost.

Natuurlijk kun je ook een mail schrijven aan Gmail support (of ergens een contact/klachtenformulier invullen, wat maar van beiden mogelijk is).

Tijs.

Overigens is het niet uit te sluiten dat er malware op je computer is, zodat je mailverkeer wordt afgeleid via een (illegale/hacker's) proxy server die een ander certificaat presenteert dan de 'echte' van pop.gmail.com (danwel smtp.gmail.com , of beiden).
Ook kan het zijn dat je zélf een of andere mailcheck anti-malware programmatuur hebt die zich tussenwringt in je TLS/SSL verkeer, en dus (eigenlijk) hetzelfde doet als zo'n proxy server uit de eerste regel.

Vervelend is dat we vanuit jouw popup-venster met de foutmelding niet kunnen zien welk certificaat het nu eigenlijk over gaat. Dat is op zichzelf, op zijn minst, 'vreemd' of 'stom' (want je kunt niet verifiëren welk certificaat dan wordt gepresenteerd op dat moment), maar mogelijk zit dat Windows Mail nu eenmaal zo in elkaar.

Andere suggesties/problemen (al dan niet volledig historisch, dus niet meer relevant) zijn te vinden op Google, via het zoeken naar:
winmail.exe certificate cn

Tijs.

Check in ieder geval ook op pc van vrouw (misschien dáár eens schermafdrukken van doen ipv. jouw pc, waar het probleem niet is?) dat je zowel de servernamen als de poortnummers in de juiste combinatie hebt ingesteld. De grap is namelijk dat smtp.gmail.com en pop.gmail.com ....... dezelfde servers (kunnen) zijn! Dus dat het enige waar POP en SMTP afhandeling van elkaar verschillen het poortnummer is...

Even nogmaals de goede combinatie (zoals op jouw pc staan):
Inkomend:
pop.gmail.com
poort 995
SSL/TLS encryptie aan.
Uitgaand:
smtp.gmail.com
poort 465
SSL/TLS encryptie aan.

Tijs.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik had de pc van mijn vrouw naar de fabrieksinstellingen teruggezet, dus windows opnieuw geinstalleerd, behalve het antivirusprogramma is er geen ander programma geinstalleerd, ook geen sites geopend, dus mal/spyware is n.m.m. onwaarschijnlijk, ge instellingen van de mail accounts zijn hetzelfde als voor het formatteren, overigens had ik die ook ge-exporteerd (aif bestand) en na het mailprogramma te hebben geinstalleerd, deze weer ge-importeerd. Nu ook Malwarebytes laten draaien, geen infecties o.i.d. gevonden; Ik wacht wel even af, anders neem ik contact op met gmail/google

het probleem heeft zich vanzelf opgelost, bij het starten van WM komt geen melding meer over dat certificaat ☺
thnx voor de info.

Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat het probleem is opgelost. M.b.t. de info: graag gedaan.

Graag nog de vraag de status opgelost geven.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan