Melding in bios lastig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffcoboy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2007
Hallo,
Ik heb een vraagje maar ik weet niet bij wat ik het moet zetten omdat ik niet weet wat de oorzaak ervan is.
Dus elke keer als ik mijn pc opstart alles gaat dan goed maar dan krijg ik zo een pieptoon en dan staat er iets op van: Error - Can't Write ESCD, en dan start windows gewoon op.
Maar ik wil die melding weg hebben. Ik heb een ASUS P2B Motherboard Pentium 2 Reversion 1012. Ik heb de Cmos batterij al vervangen, niets help.
Ik zou wel graag vermijden men BIOS te flashen of te updaten. Zo'n soort dingen kan ik niet

Help mij!

Laatst bewerkt:
Het meeste wat ik erover vindt om het op te lossen is het flashen van je Bios. Maar ik vond nog wat. Hopen dat het werkt.

Duik in je Bios en zoek de functie "Reset Configuration Data"

Daarna Save en Exit.

Misschien werkt het wel.

Het meeste wat ik erover vindt om het op te lossen is het flashen van je Bios. Maar ik vond nog wat. Hopen dat het werkt.

Daarna Save en Exit.

Misschien werkt het wel.

Bios flashen durf ik zelf niet goed, maar kan je misschien zeggen waar je die functie vind van Reset Data?

P.S het is een award bios

Daarna Save en Exit.

Misschien werkt het wel.

Ik vind dat dus GEEN goed advies. Het resetten van het bios is alleen maar een optie als je de huidige instellingen op een stuk papier hebt gezet. (Kost je een halfuur)
Reden dat ik het geen goed advies vind? De bouwer van de pc heeft het bios helemaal "getweakt" naar de apparaatmogelijkheden van de in de pc aanwezige hardware. Door standaard instellingen te kiezen ga je performance verliezen en als je een beetje pech hebt, andere problemen oproepen, waardoor je net zo'n slecht werkende pc terugkrijgt als dat je nu hebt. Het flashen van een goed werkende pc is nimmer aan te bevelen. Nu werkt de pc echter niet goed meer, dus een flash zou mogelijk zijn, maar: WAT is de reden dat een kennelijk goed werkende pc er opeens de brui aan geeft...................?

Als je zou stellen dat de pc het nu niet meer goed doet en dat je er dus alleen maar beter van wordt, is dat op zich waar, maar veel interessanter is de oorzaak opsporen en DIE oplossen.

De vraag: "Wat is er recentelijk aan de pc veranderd", is dus veel interessanter dan gelijk het bios gaan resetten.

Laatst bewerkt:
Helaas, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Je zou zelf even moeten zoeken in het bios. Ik het internet wel afstruinen voor een handleiding ofzo. Misschien dat er nog iemand langs komt die het wel uit zijn hoofd weet.

Hoi !

"Can't write to Extended System Configuration Data" krijg je meestal na een (deels mislukte) bios-flash !

Is dit probleem zo maar in eens verschenen, of heb je in je bios zitten rommelen ?

Jaren niet meet tegengekomen,met die oude Asus-bordjes van zo rond 2000 kwam het regelmatig voor.

Toen loste ik het op met een bios-reset, daarna default settings, en de melding was weg !

Vermeld je even je merk/type mobo, dan kan ik wat gerichter zoeken, als bovenstaande niet helpt.

Greetz,

Harry.

Ik vind dat dus GEEN goed advies. Het resetten van het bios is alleen maar een optie als je de huidige instellingen op een stuk papier hebt gezet. (Kost je een halfuur)
Reden dat ik het geen goed advies vind? De bouwer van de pc heeft het bios helemaal "getweakt" naar de apparaatmogelijkheden van de in de pc aanwezige hardware. Door standaard instellingen te kiezen ga je performance verliezen en als je een beetje pech hebt, andere problemen oproepen, waardoor je net zo'n slecht werkede pc terugkrijgt als dat je nu hebt. Het flashen van een goed werkende pc is nimmer aan te bevelen. Nu werkt de pc echter niet goed meer, dus een flash zou mogelijk zijn, maar: WAT is de reden dat een kennelijk goed werkende pc er opeens de brui aan geeft...................?

Als je zou stellen dat de pc het nu niet meer goed doet en dat je er dus alleen maar beter van wordt, is dat op zich waar, maar veel interessanter is de oorzaak opsporen en DIE oplossen.

De vraag: "Wat is er recentelijk aan de pc veranderd", is dus veel interessanter dan gelijk het bios gaan resetten.

Ik heb die pc gekregen, toen ik hem gekregen had heb ik er nog veel in gerommeld (zonder hem eerst op te starten omldat er geen HD inzat) ik heb dat moederbord er zoveel uitgehaald enzo en nu werkt het eindelijk weer maar die melding blijft altijd komen dus ik weet niet wat er is misgegaan.

Ik herhaal het nog maar eens! Bios resetten naar standaardwaarden vind ik onverstandig!

Hoi Pasja,

Ik zie je reactie nu pas. Het flashen vind ik zelf ook geen goed idee. Ik gaf alleen aan dat ik dat op verschillende websites aanbevolen wordt voor dit probleem. Dat resetten vind ik zelf ongevaarlijk, maar daar kunnen de meningen over verdeeld zijn. No hard feelings :thumb:

Edit: Damn, ik moet toch eens wat sneller typen. Dit stukje gaat over de eerste reactie van Pasja

Laatst bewerkt:
Ik had mijn laatste bericht al getypt voordat ik jouw laatste bericht las.
Nu ligt de situatie anders. Er is gerommeld dus dan houdt het even op.
NU sluit ik mij aan bij een biosreset. Dat zal je dan hopelijk WEL een goed startende pc opleveren.

Daarnaast adviseer ik je na de biosreset een deskundige te raadplegen die het bios voor je gaat tweaken na de (on)mogelijkheden van de in de pc aanwezige hardware.

Ik had mijn laatste bericht al getypt voordat ik jouw laatste bericht las.
Nu ligt de situatie anders. Er is gerommeld dus dan houdt het even op.
NU sluit ik mij aan bij een biosreset. Dat zal je dan hopelijk WEL een goed startende pc opleveren.

Daarnaast adviseer ik je na de biosreset een deskundige te raadplegen die het bios voor je gaat tweaken na de (on)mogelijkheden van de in de pc aanwezige hardware.

Dat Reset Configuration Data vind ik niet. Kan ik echt zelf niets doen zonder te flashen.

Ik ben 13 jaar nog maar, Bios flashen vind ik een risico voor men pc.

Zet de Plug-n-Play OS in de bios eens op disabled en de IRQ table op auto.

Denk dat je even met de manual in de hand de biosinstellingen na moet lopen.

Zet de Plug-n-Play OS in de bios eens op disabled en de IRQ table op auto.

Denk dat je even met de manual in de hand de biosinstellingen na moet lopen.

Bij mij staat er PNP Installed: No (Yes of No)

en ook: Slot 1 IRQ:Auto
Slot 2 IRQ: Auto
Slot 3 IRQ: Auto
Slot 4 IRQ: Auto

Iets veranderen???????

Dat Reset Configuration Data vind ik niet. Kan ik echt zelf niets doen zonder te flashen.

Ik ben 13 jaar nog maar, Bios flashen vind ik een risico voor men pc.

Dat vind je waarschijnlijk onder PNP/PCI CONFIGURATION

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan