Melding; Parameter has exceeded its normal operating range

Status
Niet open voor verdere reacties.

chuizer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 apr 2006
Bij het opstarten van mijn PC (Dell PIV 2,6 Ghz), krijg ik direct de volgende melding:

The primary IDE master hard drive self monitoring system has reported that a parameter has exceeded its normal operating range. Dell recommends that you back up your data regulary.
A parameter out of range may or may not indicate a potential hard drive problem.

Vervolgens kan ik de PC met F1 normaal laten opstarten en werkt alles normaal.

Wat kan dit zijn en wat moet ik hier mee aan !

dat is een SMART melding, het probleem is de juiste waarde die overschreden is te weten te komen, of de harde schijf defect is of gewoon te warm wordt ...

heeft er iemand een idee voor deze info uit te lezen voor een leek ... ik heb enkel een testtool via dos ... en das nogal ingewikkeld

EDIT : probeer dit eens ...http://www.panterasoft.com/download/hhealth.exe

geeft normaal direct waarden weer die zijn overschreden, mijn draait te warm ... da is wel vo deze ni erg mor toch
je kan de info exporteren, stuur me deze in PM en ik zoek het uit !

Laatst bewerkt:
Smart melding

Bericht via mail lukt even niet, daarom even zo. Programma geinstalleerd, PC opnieuw gestart en programma gestart. De volgende (voor mijn gevoel afwijkende) meldingen kom ik tegen:

Ik heb twee harde schijven:

1) Maxtor (lokaal station C)

Smart melding (in blauw):
OA Spin Retry Count Value 221, Threshold 223, Worst 215, Inc +1

2) Western Digital

Smart melding (in rood)
03 Spin Up Time Value 101, Threshold 21, Worst 94, Inc -2

Overigens; te warm worden lijkt mij niet, want hij doet het ook als ik de PC net koud opstart !

Laatst bewerkt:
blijkbaar is de motor van jouw eerste (primary master) harddisk fouten aan het vertonen ... de servo die alles regelt ...is ofwel defect ofwel versleten ... daardoor spin retry (opstarten disk systeem) errors
hoedanook raad ik aan je harddisk te vervangen ... met "ghost" kan je alles overzetten naar een nieuwe zonder alles opnieuw te installeren... zolang het systeem nog goed loopt best zo snel mogelijk doen !!
de andere is gewoon oud en traag neem ik aan ... maar dat kan dan weer door de andere veroorzaakt worden ...

Laatst bewerkt:
melding

Ah.............. leuk, maar welke is het dan. De Maxtor (C), of de Western Digital.

Want wat is dan Spin Up Time

Overigens; wat is "Ghost" voor een programma of opdracht en waar kan ik dat vinden. Anderzijds is het misschien ook wel verstandig alles weer eens schoon en opnieuw te installeren.
(als het de Western Digital is hoeft dat ook niet eens; dat heb ik enkel data op staan).

Laatst bewerkt:
dat kan ik zo niet zeggen, normaal is dat de C, maar dat hangt van de jumpers op de disks af ...

maar die beide Smart overflow errors voorspellen niet zoveel goeds

ghost is een programma dat ooit door symantec is uitgebracht, versie 2003 is het beste om te gebruiken, ik kan jegens regels van dit forum je geen link geven om het af te halen :)

spin up time is de tijd die de motor nodig heeft om tot op volle toeren te komen ... die is in principe ni zo erg ...
maar die spin retry is wel nefast

een andere mogelijkheid is de SMart reporting in de bios van je DELL gaan uitzetten ... wat ik niet aanraad, maar weg zijn je meldingen- maar schiet niet op me als je zonder harddisks zit binnen een paar weken

Laatst bewerkt:
Nog een melding

Zo juist nog een melding op de Maxtor HD;

08 Seek Time Performance Value 250, Threshold 187, Worst 245, Inc -1

Ik denk dat ik toch eerst maar eens mijn data veilig ga stellen !

Is dat laatste net zo iets als je controle olielampje van je auto er UIT halen, dan zie je hem ook niet meer branden..........

Laatst bewerkt:
chuizer zei:
Ik denk dat ik toch eerst maar eens mijn data veilig ga stellen !
Goed IDEE !!

chuizer zei:
Is dat laatste net zo iets als je controle olielampje van je auto er UIT halen, dan zie je hem ook niet meer branden..........
inderdaad :)

het nadeel is dat dat op de meeste pc's standaard uit staat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan