• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Melding weergeven (VBA/Macro)

• Onderwerp starter Onderwerp starter AlexW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

AlexW

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2018
Hallo,

Daar was ik weer ;-)

Ik zoek voor het volgende een formule... ik heb aantal kolommen/rijen met button's welke een status aangeven van een activiteit.
Als er 2 of meer buttons met dezelfde status hebben (per kolom en per rij) dan zou ik daarvan graag een waarschuwing melding willen hebben in mijn beeldscherm.
Wie kan mij helpen.

Thanks !!

Zie bijlage excel voorbeeld.

Bijlagen

Je maakt het jezelf behoorlijk moeilijk door de namen van je knoppen niet consequent te gebruiken. Om te controleren of één cursist de juiste cursussen doorloopt, moet je de knoppen van die cursist allemaal uitlezen. Daarbij is het logisch dat een knop met de naam "CommandButton1" de eerste cursus bevat, CommandButton2 de tweede, CommandButton3 de derde en CommandButton4 de vierde. Maar nee, je begint al gelijk met het verwisselen van knoppen 3 en 4. Maar als je dat herstelt, dan is het simpel om van 4 knoppen de waarden uit te lezen, en zo te bepalen of je überhaupt aan een volgende cursus mag beginnen of niet.
Idem dito voor de verticale uitlezing: dat doe je op basis van een vergelijkbare telling, maar dan +4. Dus de knoppen "CommandButton1" is de eerste cursusist, CommandButton5 de tweede, CommandButton9 de derde en CommandButton13 de vierde. En zo verder. Kwestie van een lus met Step 4 om die knoppen uit te lezen en te checken. Maar hier dus hetzelfde probleem als wat ik net beschreef.

Hierbij een code waar je verder wel mee kan stoeien, denk ik. Ik heb de twee 'foute' knoppen overigens omgewisseld. Anders werkt het dus niet handig :).
Code:
Dim i As Integer
Dim t As String
With Sheets(1).OLEObjects("CommandButton" & j).Object
    For i = j To j + 3
        t = t & IIf(t <> "", ",  ", "") & Sheets(1).OLEObjects("CommandButton" & i).Object.Caption
    Next i
    MsgBox t
    t = ""
    For i = j To j + 16 Step 4
        t = t & IIf(t <> "", ",  ", "") & Sheets(1).OLEObjects("CommandButton" & i).Object.Caption
    Next i
    MsgBox t
    .Accelerator = .Accelerator Mod 3 + 1
    .Caption = Choose(.Accelerator, "Vrij", "Bezet", "Gereed")
    .BackColor = Choose(.Accelerator, -2147483628, 49407, 4697456)
  End With
End Sub
Hiermee kun je de knoppen dus testen. De rest mag je zelf verzinnen :D.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan