Melding while loading MySQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickymundo

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2012
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een programma wat een koppeling heeft met een database ( MySQL ).
Alles werkt perfect, mede ook door hulp van dit forum.

Het form checkt om de 5 seconden op nieuwe content van de MySQL database.
9 van de 10 keer gaat dit probleemloos, echter 1 van de 10 keer heeft hij wat moeite met het ophalen van de gegevens, denk aan lag of aan de verbinding die niet snel genoeg is. Kan gebeuren natuurlijk, echter, het programma 'freezt' dan even voor een paar seconden.
Het zou ideaal zijn als de user hiervan een melding zou krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een zandloper, of een progressbar. Iets zonder al te veel poespas zeg maar.

Iemand suggesties?

Kijk eens op: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/4w858ek0(v=vs.90)#Y0
Je kunt voordat je gegevens ophaalt de cursor veranderen in een zandloper en als het klaar is weer terug zetten naar de default.

Ook zou je je timer kunnen stoppen als de data wordt opgehaald en weer starten als het klaar is, zodat er 5 seconden tussen elke ophaal poging zitten (in het geval dat het langer dan 5 seconden zou duren).

En dan kun je ook nog je data ophalen in een andere thread (zodat je UI thread niet vastloopt), google eens naar backgroundworker (een simpele manier om dit te doen)

Ik heb de timer stop gezet zodra hij in de timer event belandt, daarna voert ie zijn opdrachten uit en daarna zet hij de timer weer aan alvorens de timer event te verlaten.

Dit werkt tot nu toe zoals het moet :) thanks a lot !
Heeft dit verder ergens gevolgen?

Het backgrounworker gebeuren moet ik me in verdiepen.

Dat zandloper icoontje is ook nice maar dan heb je dus kans dat je iedere 5 seconden ( timer interval ) een zandloper ziet, klopt dat?

Je zou het ophalen in een try/catch/finnaly block kunnen zetten en de timer weer inschakelen in de finnaly, zodat als er een foutmelding was of een timeout de timer zeker weer wordt ingeschakeld.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/fk6t46tz(v=vs.100).aspx

De zandloper is inderdaad niet zo handig met een 5sec interval. Met de background worker kun je eenvoudig een progressbar vullen maar die elke 5 seconden gaat is denk ik net zo onnodig. Misschien is een label met 'gegevens ophalen...' net zo makkelijk en het label leeg maken als er niets gebeurt.

Dat laatste is een goeie! Ga ik doen, slotje erop en wederom thanks voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan