Memo vraagje en raport vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

snelledre

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2013
Ik ben alweer een eindje op weg om ons huidige dos database "dbaser" om te gaan zetten naar access.

Vraag 1:
In het oude programma kunnen wij een memo veld, voor dat memo veld kunnen wij een zogenoemd formulier selecteren als dat gewenst is bij voorbeeld transportbanden.
Dan worden de standaard teksten zoals type, soort, draaiuren e.d. in het memo veld gekopieerd zodat wij alleen de gegevens hoeven aan te vullen.
Is dit ook mogelijk in access om het memo veld indien nodig te vullen met een standaard tekst? Zo ja, Hoe ik dit het beste aanpakken?

Vraag 2:

Ik heb een formulier gemaakt waar de storingen worden ingevuld en bijvoorbeeld ook door wie. (tabel storingen en tabel monteur met een relatie)
Nu wordt de tabel storingen (veld monteur) met het nummer 1 gevuld wordt, dat houd bijvoorbeeld in dat Kees Vriens de storing heeft behandeld.
Als ik nu een rapport maak per storing Id of een selectie van meerdere storingen zie ik dus nu dat monteur 1 deze heeft behandeld hoe kan ik op het rapport nu i.p.v. 1 weer de volledige naam Kees Vriens laten zien?

André

Access kent uiteraard ook een memoveld, en dat kun je op zich nog wel een standaardwaarde geven, maar ik denk niet zoals je dat nu bedoelt. Overigens vraag ik me af of je die gegevens niet veel beter in eigen velden kunt opslaan; het lijkt mij nogal zinvolle data waar je in een memoveld maar bitter weinig mee kunt. Juist die gegevens lijken mij niet in een memoveld thuis te horen. Wat je kunt doen, als je dat toch wilt, is een apart formulier maken als popup voor het memoveld, waar je de standaarden als bijschrift gebruikt en de waarden in laat vullen. En bij afsluiten van het popupje combineer je dan alle tekst terug in het memoveld.

Vraag 2 is al heel simpel, want dat los je met een query op. Je voegt dus die tabellen toe die de gegevens bevatten, en vervolgens sleep je alle velden die je wilt zien naar het queryraster. En daar baseer je dan je rapport op. Als je overstapt van dBase naar Access, dan heb je heel wat meer mogelijkheden tot je beschikking dan in dBase. Ik zou daar gebruik van maken :).

Vraag 2: Dacht ik ook dat is simpel maar ik ben er nu achter waarom het bij mij niet altijd werkt.
In de query zit ook een afhankelijke keuzelijst (Veld 1, 2 en 3).
Soms is er geen keuze mogelijkheid in veld 3 en bevat dan dus geen numerieke waarde, en als veld 3 leeg is in een record is de record niet zichtbaar als de query wordt uitgevoerd.
Hoe kan ik er voor zorgen als veld 3 leeg is de record wel zichtbaar is als de query is uitgevoerd?
1.jpg

Door van de koppeling bij die tabellen te veranderen in een Outer Join. Dus alle velden laten zien van [Storingen] en alleen gekoppelde van de opzoektabel.

Ik denk dat het inderdaad handiger en beter is om een aparte tabel aan te maken voor de gegevens als er een band wordt vervangen.
Zodat we later hier ook meer informatie uit kunnen halen.
Dit dan via een pop-up of een eigen invoer tab.

We gaan weer verder, het is een hele uitdaging voor mij maar we leren er weer veel van.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan