MemOk! ledje gaat aan, ik vermoed een geheugen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nietie

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Ik probeer de situatie zo, goed mogelijk te beschrijven ik heb namelijk van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit!

1. Ik besloot mijn PC te upgraden. Een nieuwe CPU, CPU cooler en geheugen. (Ook een videokaart maar die is nog niet binnen). Om dit alles goed te kunnen plaatsen heb ik ook een nieuwe PC case gehaald.

2. Ik heb alle (oude) onderdelen uit mijn oude PC case gehaald.

3. Alles inclusief de nieuwe onderdelen heb ik in de nieuwe PC case gezet.

4. Blijkt dat dit niet werkt omdat ik een BIOS versie 0404 hebt dat niet werkt met de nieuwe CPU.

5. Ik heb de oude processor teruggezet om de BIOS te kunnen updaten en nu komt het probleem.

Bij het opstarten van de PC brand het MemOK! ledje en daarna knippert deze. De PC start dan verder op tot het Windows logo inbeeld komt dan brand het MemOK! ledje weer en herstart de PC.

Wat ik heb geprobeerd, zonder resultaat:

- gebruik van 1 geheugen stick

- gebruik van alle verschillende geheugen slots

- MemOK! knopje in te drukken als deze brand. Hoewel deze niet knippert als ik hem blijf inhouden, in de manual van het moederbord staat "inhouden totdat het ledje knippert". Maar naar meer dan een minuut gebeurd niks.

De PC start opnieuw op na het indrukken hiervan, dan krijg ik het bericht "MemOk! system boot succesful" en vervolgens weer het zelfde probleem.

- Alle bovenstaande geprobeerd met oude en nieuwe ram geheugen.

- De 4pins connector is aangesloten op het moederbord naast de CPU.

- Ik heb de oude CPU cooler ook terug gezet, zonder resultaat

- Het moederbord raakt niet de PC case, netjes met de verhoogde schroefjes erop gezet.

- CMOS battery meerdere malen verwijderd om te resetten

- BIOS kan ik wel in, hier zie ik dat het RAM geheugen gevonden is. Juiste snelheid en geheugen

Dus nu de vraag, wat is er aan de hand en hoe los ik dit op?

Heb ik het moederbord kapot gemaakt? Ik ben bang dat een nieuwe moederbord het probleem niet oplost.

Een cruciaal punt: heb je de koelpasta vernieuwd nadat je de processor vervangen hebt? Zo nee, dan kan dit ook prima komen door oververhitting van de processor.

K1pje

Ik heb bij het plaatsen van de nieuwe CPU nieuwe koelpasta gebruikt. Bij het terugzetten van de oude CPU heb ik de koelpasta niet vervangen.

Stel dat de processor is overhit, hoe controleer ik dit? En wat kan ik hier aan doen?

Bedankt!

Je kunt de BIOS wel in zeg je, daar kan je als het goed is de temperatuur daar uitlezen. Wat staat daar?

Op het moment ben ik niet thuis maar ik zal hier na kijken.

Maar als de CPU overhit is geraakt, dan zou de computer toch automatisch meteen uitschakelen als die te warm word? Nu schakelt de computer altijd uit op precies hetzelfde moment.

Ow wacht effe, ik heb ergens overheen gelezen: je kan niet zomaar onderdelen vervangen en hopen dat Windows dat pikt. Je zal naar een nieuwe Windows installatie toe moeten ;)

Maar ik heb de oude onderdelen toch teruggezet? Dan zou die het weer moeten doen toch?

Dan weer wel ja. Dan toch maar eerst in de BIOS kijken naar de temperaturen.

Maar ik heb de oude onderdelen toch teruggezet? Dan zou die het weer moeten doen toch?
Ik vrees van niet want die nieuwe onderdelen hebben Windows al geprobeerd verder te helpen met opstarten en dat mislukte.
Nu kan het zo zijn dat er toch al een paar veranderingen waren aangebracht in Windows door de nieuwe hardware en op de harde schijf opgeslagen over de oude situatie heen waar Windows geen raad mee wist in de nieuwe configuratie, maar de zaak niet automatisch terugzette in de oude situatie.
Daardoor kan het gebeuren dat Windows het nu in de "oude" hardware situatie ook niet doet, want voor het gewijzigde Windows is dat dan weer nieuw. Er hoeft maar één bit of byte niet meer mee te doen en het is mis.

Jan

Laatst bewerkt:
Bedankt Jan,

Ik zal eerst naar de temperatuur kijken en als dat goed is een Windows cd opzoeken. En dan maar hopen dat het weer werkt!

Edit: CPU Temperature 30 graden, na een tijdje idle te draaien gaat die naar de 50 graden. Ik ga toch maar even de koelpasta verversen.

Nieuwe Windows installatie heeft het probleem verholpen! Windows was dus stuk gegaan door het wisselen van hardware. Nu nog BIOS updaten en nieuwe CPU erin, maar ik heb er weer vertrouwen in!

Bedankt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan