Memory test uitzetten (msdos)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hhansman

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2005
Berichten
11
beste mensen,

Bij het opstarten van mijn pc (windows XP) wordt een memory test uitgevoerd. Dit duurt nogal. Kan ik dit uitzetten?? Heb dit reeds in config.sys en config.nt geprobeerd via: device=himem.sys /testmem:eek:ff
maar dit werkt niet.

Ik kan natuurlijk op ESCAPE drukken, maar wil een permanente oplossing. In de BIOS zie ik niets waarmee ik de test kan uitzetten. Wellicht omdat het gaat om een wat oudere Bios (??)

Het betreft een Asus moederbord van het type: P3B-F; Moederbord Chipset 82240BX; Bios 1004

Graag advies

Harrie
 
Welkom op Helpmij.:)

Staat er in het Bios niet iets van "Quick POST"?
 
Dit staat niet in de bios, noch iets dat er erop wijst. Nog een andere suggestie??

Harrie
 
Geplaatst door hhansman
Dit staat niet in de bios, noch iets dat er erop wijst. Nog een andere suggestie??
Volgens de handleiding van je moederbord staat het er wel in, maar mischien had ik het anders moeten neerzetten.

POST is de afkorting van "Power On Self Test".

Dit kun je vinden in het Bios bij "Boot" > "Quick Power On Self Test", deze moet je op "Enabled" zetten.

Ik haal dit uit deze handleiding:
http://www.motherboards.org/files/manuals/1/p3bf-104.pdf

(Acrobat Reader nodig om het te kunnen lezen)
 
Beste,

Helaas. de power on self test staat al op enable, maar nog steeds wordt de memory test uitgevoerd.

Harrie
 
Geplaatst door hhansman
Beste,

Helaas. de power on self test staat al op enable, maar nog steeds wordt de memory test uitgevoerd.

Harrie

Dus als die aan staat is de kans op een memorytest bijna 100%. Jij ziet de connectie een beetje omgekeerd.
Enable = ingeschakeld.

Zet hem eens op disable. Is het nu weg?
 
Helaas door de power on self test op disable te zetten wordt de memory test nog steeds uitgevoerd, alleen nu langzamer. Kortom dit is niet de oplossing. Begin toch langzaam te vermoeden dat dit met een oude bios te maken heeft (uit 1999). Updaten/flashen heeft m.i. ook geen zin omdat de laatse versie van 2000 dateert. Of zie je dit anders?? Of heb je nog een andere suggestie??

Harrie
 
De bios is uit 1999 en update heeft geen zin omdat de nieuwste van 2000 is?

Interessante theorie..

Je kan het wellicht proberen. Heb je ook geen optie voor een FULL of FAST/QUICK memory scan ofzo?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan