MEMTEST 86 shows DDR258

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonius uno

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2008
Ik ben een computer aan het repareren die boot problemen heeft. Vaak tijdens het booten van Windows XP hangt de computer of zelfs eerder al.
Geheugen config: 2x256MB DDR (volgens de eerste memtest was het DDR266, 133MHZ).

Het eerste wat ik gedaan heb ik Memtest-86 v3.4 via een bootCD laten draaien en wel per module een test.
De eerste test ging al gelijk fout op module 1 in slot DDR1. Tweede module ging goed in slot DDR1 (memtest gaf aan 133MHZ/DDR266).
DDR2 slot niet geprobeerd (weet niet of dit wel kan).

Weer module 1 erin gezet en Memtest nogmaals gedraaid een aantal keer. Goed de info op het scherm gelezen en zag dat er aangegeven staat dat de RAM settings als volgt zijn:
129MHZ (DDR258)/CAS: 2.5-3-3-6/Single Channel (64 bits).

Op google gezocht naar DDR258 maar is maar 1 topic in het engels te vinden die helaas geen oplossing biedt.

Mijn initiele conclusie was dat de module 1 kapot was. Echter wil ik weten of module 2 door een duurtest heenkomt en ik wilde die dus de hele nacht laten testen. Echter, wat schetst mijn verbazing: ook deze module wordt nu aangegeven met 129MHZ/DDR258! De tests gaat vooralsnog goed.

Nu mijn vragen:
1. Wat is DDR258?
2. De Bios staat op auto detect RAM type. Kan het systeem bij een goed werkende 133MHZ RAM module toch de frequentie terugschroeven als er timing problemen zijn?
3. Kent iemand dit probleem?

Extra info:
Pentium 4 2.6GHz (memtest geeft nu aan 2534Mhz)
AMI bios
ASrock P4i65G moederbord.

ik heb nog wat verder zitten testen en spelen met de bios settings. Ik kan de snelheid bij memtest verhogen naar 132Mhz door de compatibility mode uit te zetten in de bios. Memtest geeft dan aan dat het geheugen DDR265 is. Ik kom dus tot de conclusie dat de aanduiding DDRxxx door memtest wordt berekend als 2x bussnelheid.

Module 1 blijft fout, module 2 blijft goed. Hiermee kan ik de topic afsluiten voorlopig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan