Menu maken als css om gemakkelijk links bij te voegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

satdirk

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Mijn vraag is of het mogelijk is een menu te maken die later gemakkelijk een pagina kan worden bij gemaakt en dat de menu van al de eerder gemaakte pagina's worden aangepast.
Stel je maakt een website met 10 pagina's nu moet er later nog 1 pagina bijkomen dan moet je de menu van de eerste 10 één voor één aanpassen.
Als je een tekst rood maakt via een css stijl en je plaatst die op alle pagina's als nu die tekst blauw moet worden dan moet je alleen je css stijl aanpassen en alle tekst is blauw ,maar ik weet niet of er zoiets is om een menu te maken.

Dag,
Indien je met Dreamweaver werkt, kan je werken met templates (sjablonen).
Zo'n sjabloon (waar je menu in zit) zit gekoppeld aan al je pagina's.
Bij wijziging van je sjabloon worden al je pagina's meteen aangepast.
Waar werk je mee?
groeten,
Leonard

Een Dreamweaver-template zou inderdaad een andere mogelijkheid kunnen zijn.
Maar ook als ik Dreamweaver zou hebben, zou ik toch gebruik maken van php voor het insluiten van vaste pagina-onderdelen, en niet van een Dreamweaver-template.
  • Wat ook kan: de php-verwijzing in het dwt-template zetten.

Een reden is bv. dat bij een vast onderdeel dat in z'n totaal in het .dwt is opgenomen, na elke kleine of grotere wijziging alle pagina's van de hele site ge-herupload moeten worden.
Bij de php-methode hoeft alleen het ene gewijzigde fragment naar de server te gaan. Zie hier hoe dat in elkaar vorkt.

Met vriendelijke groet,
CVSShunter
_________
PS: Voorwaarde is wel dat de server van je provider het gebruik van php ondersteunt. Dat is zonder meer het geval bij verreweg de meeste hosting-pakketten.
Bij providers die gratis webspace aanbieden kan het niet altijd.
Maar voor rond de € 25,- per jaar heb je echte eigen webrumte met php (en veel meer), inclusief een domeinnaam.
Voor dat geld hoef je het niet te laten! :)

Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga eerst kijken naar die template omdat ik geen php ken.

Dag,
Even heel kort een uitleg zoals je zou moeten werken als je nieuw begint:
Je maakt eerst een template, en daarna telkens bij het maken van een nieuwe pagina kies je voor "op basis van een template".
Als je later de template aanpast moet je er op letten dat de gekoppelde pagina's automatisch bijgewerkt worden. Indien dat niet gebeurd kan je dat handmatig alsnog doen. Daarna uiteraard wel alle pagina's opnieuw uploaden. De template hoeft niet ge-upload te worden.
Laat maar weten of je er uit komt.
groeten,
Leonard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan