Mergefield (samenvoegveld) zonder inhoud geeft te veel spaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Goededag,

Ik heb een Word-bestand met Mergefields ('Samenvoegvelden' in mooi Nederlands).
Een van de samenvoegvelden heeft soms geen inhoud, het is namelijk het Tussenvoegsel (zoals 'van' in 'van Dijk')
Ik heb spaties tussen de samenvoegvelden staan, en dat levert dan een spatie teveel op wanneer er geen tussenvoegsel is.
Hoe los ik dat op?
MergeFields_vraag.jpg

Met vriendelijke groet,
Visara

Met een Als..Dan..Anders veld op basis van het tussenvoegsel. Dat is in eerste instantie een beetje lastig maken, want je kunt in dat dialoogvenster geen velden invoegen, alleen tekst. Wat ik dus doe: ik maak een Als..Dan..Anders op basis van het veld Tussenvoegsel waarbij ik test op een lege waarde. Bij de waarde als Waar zet ik dan een dummy woord, bij Waarde als Onwaar zet ik een dummy woord + een spatie. Daarna op OK klikken. Vervolgens druk je op <Alt>+<F9> om de code weer te geven, en selecteer je het eerste dummy woord. Vervolgens kies je uit de lijst met velden het veld Tussenvoegsel. Dat proces herhaal je voor het tweede dummy woord. Daarna kun je weer op <Alt>+<F9> drukken om de tekstweergave te zien. That's it :). Kan het makkelijker? Nee :d.

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik hoopte op een ingebouwde functie, maar helaas. Ik los het op met een als/dan in het bronbestand, zodat de volledige naam in een mergefield terechtkomt.

Dat is een makkelijkere optie. Zo doet bijna iedereen het denk ik wel. Al was dit een leuk geintje om in een cursus te laten zien wat je met velden kon doen :).

Er is geen cursus waar ik kan patsen met mooie trucjes :)
Ik help een klein bedrijfje vrijwillig met een bescheiden Access-bestand en Word-koppeling. Ze zijn alleen geïnteresseerd in het eindresultaat :)

Snap ik. Ik heb jarenlang Office cursussen gegeven, en dan zijn dit soort oplossingen heel leuk om te demonstreren :). Ook al omdat je er op die manier veel meer mee kan doen.

Leuk, lijkt me. Wel lastig als zo'n groep cursisten onderling erg verschilt qua voorkennis.

Dat is inderdaad af en toe lastig. Maar maakt het ook wel leuk :). Bovendien zijn ze na twee-drie dagen allemaal vervangen door nieuwe 'slachtoffers' :d.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan