Mergefield waarden onder elkaar ipv naast elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kim72

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Beste gurus,

Ik gebruik Word 2010 om mbv gegevens uit een csv bestand een brief met mailmerge te maken.

Het csv bestand heeft de volgende opmaak:
"kolom_1","kolom_2"
"waarde_1","waarde_2a, waarde2_b, waarde_2c"

de kolom velden bevatten de kopteksten, wat in het word mailmerge-bestand een veldje wordt
de waarde velden bevatten de waarden die in de brief terecht moeten komen, zoals namen en adressen.

het gaat nu om de waarden uit de 2e kolom, hier staan namen van verschillende mensen in:
Jansen, Pieters, Klaasen, etc

Het is echt 1 veld en als zodanig opgenomen in het mailmerge document.

Nu drukt Word dit veld uiteraard als volgt af:
Jansen, Pietersen, Klaasen

Maar ik wil dat het als volgt in de brief komt:
Jansen
Pietersen
Klaasen

Vertikaal dus ipv horizontaal.
Hoe vertel ik Word dat in dit veld bij een komma naar een volgende regel moet worden gesprongen?

Hoop dat iemand hier een oplossing voor weet.

Alvast bedankt.

Mvg, Kim.

Wat je wilt is bijna onmogelijk, en vermoedelijk niet te doen zonder te programmeren. Vele malen beter is het dus om je bronbestand op orde te brengen en ofwel aparte velden te maken, ofwel de data te normaliseren en voor elke naam een eigen regel(=record) te maken. In het laatste geval krijg je dus voor Jansen, Pietersen en Klaassen elk een eigen regel met de waarde van Kolom_1 erbij. Je krijgt dan dit:
"kolom_1","kolom_2"
"bedrijf_1","Jansen"
"bedrijf_1","Pietersen"
"bedrijf_1","Klaassen"
Je kunt dan met de Samenvoegtechniek die hier is beschreven het gewenste resultaat verkrijgen.

Dank voor je snelle reactie OctaFish.

Het verhaal waar je naar linkt is wel wat ingewikkeld.
Zelf had ik nog bedacht om in mijn bronbestand een carriage return tussen de namen mee te geven.
Ik heb begrepen dat dat ^p zou moeten zijn, maar helaas toont Word dit gewoon als ^p en ziet het blijkbaar niet als carriage return.
Dus dan wordt het helaas toch de oplossing uit je link.

Probleem is dat je dat niet als code kan terugvertalen in een samenvoegveld. En daarom werken dat soort trucs niet. Je zou hooguit het scheidingssymbool kunnen vervangen door (bijvoorbeeld) de pipeline (|) en als alles is samengevoegd een Zoek en Vervang uitvoeren: | --> ^l bijvoorbeeld. Maar dat is dus een nabewerking, die je veel beter kunt voorkomen.

Inderdaad, een nabewerking zitten de gebruikers niet op te wachten.
Ik begin wel een beetje te begrijpen wat ze willen bij de link die je stuurde, echter heb ik geen lijst, maar een brief.
Dus bovenaan het adres van een werkgever en dan op de 2e pagina komt de lijst met werknemers (zoveel als er records zijn)
Ik ben er nog even niet achter hoe ik dat ga doen, maar stug doorzetten :-)

De techniek uit de pagina die ik heb gepost werkt perfect in een brief. Dus nog even stug doorstuderen ;)

Beste OctaFish,

Ik heb het nog wat verder bestudeerd, maar wat mij nog niet duidelijk is: waar zet ik die if constructie?
Zet ik die in het uniek identificerende veld (in mijn geval het id van het bedrijf), of in alle velden van het bedrijf, of in alle velden van de werknemer?
Hoop dat je nogmaals zo vriendelijk wilt zijn mijn vraag te beantwoorden :-)

Mvg, Kim.

Je begint met de IF; en daarbinnen maak je al die verwijzingen en velden. Met { SET Place1 { MERGEFIELD Bedrijf }} leg je vervolgens bij het eerste record ({ MERGESEQ } = "1") de bedrijfsnaam vast in de variabele Place1. Bij elk volgend record wordt Place2 gevuld met de bedrijfsnaam van dat record{ SET Place2 { MERGEFIELD Bedrijf }. En de vergelijking { Place2 } <> { Place1 } kijkt of je een record hebt van hetzelfde bedrijf, of een nieuw bedrijf. In het eerste geval moeten de records getoond worden, in het tweede geval maakt de samenvoeging een nieuwe sectie aan voor het volgende bedrijf.
Ik heb het voorbeeldje uitgewerkt in de bijlagen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan