Mergen maar verzenden in PDF ipv word

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nellekuh

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2010
Het samenvoegen van een bestand-brief met de gegevens incl email adressen in excel loopt uitstekend. Het emailen dus ook :D

Maar ik loop er tegenaan dat het verzonden worddokument niet altijd netjes op scherm verschijnt, heeft te maken van layout :P en wat plaatjes. Sla ik de samenvoegemail op in pdf is het mooi, dus....

is het mogelijk samen te voegen en dat alvorens het dokument gemaild wordt, deze omgezet wordt naar pdf= Dan krijgt de ontvanger dus niet een wordbrief-email of deze als bijlage maar een pdf/bestand.

Ik kan er niks over vinden, wel over een pdf toevoegen als bijlage maar ik wil de pdf in plaats van samenvoegbrief.

Ben ik duidelijk= Ben benieuwd naar reacties

Ongeveer :confused: Want met een dokument naar 1 emailadres werkt het wel, ik gebruik dat vaak.

Maar nu heb ik een serie. Ik merge het en het word dok ziet er mooi uit. Maar die wil ik dus eigenlijk op dezelfde wijze als pdf verzenden i.p.v. worddokument

Kan dat in office 2013?

Mergen van via printen naar pdf van vrijwel alle documenten gaat uitstekend met Pdfcreator.
Neem de 1 na laatste versie, 1.7 die nieuwste heeft wat beperkingen
http://download.pdfforge.org/downlo...ekW2F4QQn3b4nh9WBsvAzbA7EP15qiEefN40wWr8w4pK4

Print doc1 naaar pdf via pdfcreator (virtuele printer)
kies in het cherm dat je krijgt voor "wachten of "wait"
en dan print je alle andere docs of xls of wat dan ook er achter aan..
Klaar?
Dan ga je naar het pdfcreator print menu, en daar selecteer je alle afdrukken via het menu of met ctlr+A
dan worden ze gemerged....
En dan kies je in het menu of R-muis op dat bestand wat klaar staat, voor afdrukken....
En... dan sla je dat complete gemergde op als 1 pdf ... klaar....

Andre, ik ben denk ik niet duidelijk genoeg was.

Ik heb een mooi word samenvoegdok.
Ik merge dat met gegevensbestand in excel incl emailadressen
Ik mail alles via word maar dan krijgt ieder een worddokument met haar/zijn gegevens
Ik wil dat de geadresseerde een pdf krijgt (ipv word) met haar/zijn gegevens.

Jouw oplossing gaat uit van een pdf bestand met meerdere pagina;s, van alle samenvoegdok.

Als ik het mis heb, lees ik het graag, Dan ga ik jouw voorstel eens uitwerken

Dan print je toch het door jouw genereerde document naar pdf en dan verzendt je hem pas...?

Het gaat om een aantal van > 200 :rolleyes:
En dat elke maand

Dus ik zocht....

Dan kun je de vraag beter even verhuizen naar de VBA sectie of zo... zodat je er een macro van maakt....

Het is allemaal natuurlijk wel te doen, de vraag is welke weg je wilt bewandelen. Er zijn namelijk een aantal stappen die moeten worden doorlopen, zoals het uitvoeren van de mailmerge, het splitsen van het document in losse pdf's en het verzenden van de pdf's naar de ontvangers. De meeste VBA opties gebruiken (zul je wel gek vinden) Excel als uitgangspunt. Is ook niet zo'n gekke gedachte, want daar staan je gegevens, en het is het makkelijkst om de klus per record (lees: brief) op te lossen. In deze variant loop je dus door alle records heen, open je een Word sessie en vul je de brief met de gewenste gegevens. Vervolgens wordt de brief opgeslagen als PDF (makkelijk te doen, want je hebt de klantgegevens onder handbereik) en start je een Outlook sessie die de mail genereert.

De lastige variant gebruikt dus Word als basis, waarbij je (met de hand?) de samenvoeging uitvoert naar een nieuw document, en vervolgens met een macro het samengevoegde document splitsen in losse documenten (als pdf als je dat wilt). Probleem hierbij is dat een Word document uit tekst bestaat. Dus hoe kies je de bestandsnaam? Dat wordt al best lastig, al kun je nog wel een alinea uitlezen en die gebruiken. Maar het is lang niet zo geavanceerd als een bestandsnaam die je in Excel maakt. En daarna het mailen: dat is ook lastig. Want je moet dan toch naar het Excel bestand kijken (Excel sessie openen) en een Outlook sessie maken waarin je de verschillende mails maakt en verstuurt.

De verschillende technieken staan ruim beschreven met de bijbehorende macro's (ook in dit forum) dus daar kun je wel aankomen. En anders heb ik ze wel voor je.

Dit is me nu nog een beetje te onbegrijpelijk. Prioriteiten stellen. ALs ik vragen hem, weet ik al veel meer te vinden! :love:

Ik vind jouw antwoord op mijn beurt dan weer (te) onbegrijpelijk :). Wat bedoel je precies? Wat je wilt kan in essentie dus wel, mits je het werkproces goed in kaart hebt. Volgens mij heb je dat nog niet helemaal. Dus als je kunt omschrijven hoe je wilt gaan werken, dan kunnen wij een antwoord op dat proces bedenken. Nu kom (ik in ieder geval) ook niet veel verder dan de verschillende mogelijkheden oplepelen.

Ik zal eerst prioriteiten moeten stellen in wat voor mij van belang is.
dan breng ik het proces in kaart zodat ik alle stappen kan definieren en uitvoeren.
Dan weet ik ook waar ik vastloop.

Dus als ik er tzt niet uitkom, kom ik hier terug (of in ander draadje VBA)

Geen probleem :). De macro om een samenvoegbestand te splitsen in verschillende pdf-jes en te mailen ligt in ieder geval klaar in de kast :).

Klaar in de kast?

Bedoel je daarmee: u vraagt en ik kan hem geven of Ik wil het maken maar dat komt later?

Want als het al kant-en-klaar is, dan heb ik natuurlijk wel belangstelling? Beter gekregen en eventueel aangepast dan opnieuw moeten uitvingen:P

Ik heb de code inderdaad wel min of meer klaar in de kast liggen :).

Je zit vandaag geloof ik niet echt op te letten, anders had je wel gereageerd :D. Niet getreurd, ik heb de tijd o.a. besteed om de procedure eens netjes uit te werken en van commentaar te voorzien, zodat je kunt zien wat er allemaal gebeurt in de macro. Alles zit in het hoofddocument opgesloten, en als je het hoofddocument en gegevensbestand samen in een mapje zet, moet je er uit kunnen komen.

Bijlagen

Dank je wel. Leuk dingetje om eens te kijken hoe een en ander in elkaar zit )en te begrijpen.....)

Ik zie het wel als je vragen hebt :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan