• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met 2 voorwaardes laten optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter L.VR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

L.VR

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2024
Voor mijn spreadsheet probeer ik een optelsom te maken met 2 voorwaardes. Voorwaarde 1 lukt mij, maar om een 2e voorwaarde erbij te koppelen lukt me niet.

Voorwaarde 1:
Tel alle transactiebedragen van het werkblad 'transacties' in de transactiekolom (D) bij elkaar op
Als ze dezelfde kostensoort hebben als de aangegeven kostensoort in het werkblad 'soorten'.
Oplossing: =SOM.ALS(Transacties!A$1:A$10; Soorten!A6; Transacties!D$1:D$10)

Voorwaarde 2:
Tel alle transactiebedragen van het werkblad 'transacties' in de transactiekolom (D) bij elkaar op
Als de eerste cijfers in kolom B "202401" (of als de 5e & 6e cijfer "01") zijn.

Ik wil de uitkomst hiervan per categorie in kolom E verwerken, kan iemand mij hierbij helpen??
Ik heb een voorbeeld bestand in de bijlage gedaan.

Bijlagen

Zoiets?
Code:
=SOMPRODUCT((Transacties!$A$1:$A$10=$A6)*(LINKS(Transacties!$B$1:$B$10;6)="202401")*(Transacties!$D$1:$D$10))
In dit geval met precies dezelfde uitkomsten als de SOM.ALS omdat alle eerste cijfers in kolom B gelijk zijn aan 202401. Als je het wilt kunnen doortrekken (202402, 202403 etc.) moet een klein beetje anders. Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zoiets?
Code:
=SOMPRODUCT((Transacties!$A$1:$A$10=$A6)*(LINKS(Transacties!$B$1:$B$10;6)="202401")*(Transacties!$D$1:$D$10))
In dit geval met precies dezelfde uitkomsten als de SOM.ALS omdat alle eerste cijfers in kolom B gelijk zijn aan 202401. Als je het wilt kunnen doortrekken (202402, 202403 etc.) moet een klein beetje anders. Zie bijlage.
Jaa dit werkt perfect! Had het zelf ook geprobeerd met de LINKS functie, maar kreeg het niet voor elkaar. Zie nu wat ik fout deed, hartstikke bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan