• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met behulp van Macro kolom verplaatsen naar nieuw blad en vervolgens verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JulianDerks

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
43
Goedendag,

Ik maak voor mijn collega een excelbestand die zijn taken automatiseren.
ik stoot tegen een probleem aan.

situatie:

het gaat hier om 2 bestanden.

1: Aflees, bestand voor verticaal zoeken

Bekijk bijlage Aflees bestand.xlsm

2. voorbeeld 1, Het bestand waarin de resultaten van verticaal zoeken komen.

Bekijk bijlage Voorbeeld 1.xls


Er worden vanuit een ERP-pakket tabellen geëxporteerd naar Excel .

Macro Aflees bestand


er is de wens om via een macro kolommen te herkennen op hun titel en deze vervolgens te kopieren naar een nieuw werkblad.
Deze komen in de volgende volgorde : Omschrijving bewerking, Produktieorder,
Verzenddatum, Bevestigde verzenddatum.

Macro voorbeeld bestand


er worden automatisch 2 kolommen aangemaakt ''bevestigde verzenddatum'' en ''verzenddatum''
in de kolommen wordt er verticaal gezocht naar de verzenddatum en de bevestigde verzenddatum gekoppeld aan een productieorder. dit wordt afgelezen vanuit het afleesbestand.


ik weet dat dit mogelijk is. ik had een code waarmee ik een opstartje had met enkele defecten. deze ben ik helaas verloren.
heeft iemand enige ideeën hoe ik dit kan toepassen?
 
Laatst bewerkt:
waarom eerst kolommen kopiëren om vertikaal te zoeken, kan toch rechtstreeks ?

mvg
Leo
 
in deze al de macro voor aflees bestand.

maar wat die andere juist moet doen is me niet echt duidelijk,
dat vraagt wat meer toelichting.



mvg
Leo
 

Bijlagen

  • _Aflees bestand L.xlsm
    45,7 KB · Weergaven: 56
Leo,

Werk prima!
ik bedenk met net dat ik het iets anders moet aanpakken. hierdoor zal in het aflees bestand. de ''omschrijving bewerking'' kolom na het ''Productieorder kolom'' komen.
dit heb ik zelf al veranderd.

Bestand 2

Het is de bedoeling dat het andere bestand via een macro het volgende uitvoert.

1. Automatisch aanmaken van de volgende 3 kolommen ''Bevestigde verzenddatum'' , '' gewenste datum'' en ''omschrijving bewerking''
2. Via de functie verticaal zoeken(verwacht ik?) kijkt excel naar het geel gemarkeerde kolom ''ordernummer'' in het voorbeeld 1 bestand. hij kijkt naar de eerste regel en vindt PO15-07694.
vervolgens gaat excel naar het aflees bestand en zoekt in het nieuw aangemaakte blad. onder de kolom ''Productieorder'' (zelfde betekenis andere naam..) hier vind hij weer PO15-07694 daarbij zoekt hij dan naar de kolommen ''bevestigde datum verzenddatum'' , ''Verzenddatum'' (staat voor gewenste verzenddatum zelfde betekenis andere naam...) en ''omschrijving bewerking''deze data van de regel kopieert hij vervolgens naar het andere bestand.
3. dit herhalen tot elke regel van ''Ordernummer'' in het voorbeeld 1 bestand is verwerkt.


Mvg ,

Julian
 
Laatst bewerkt:
Leo,

Ik las over het eerste berichtje heen.
is het niet zo dat via verticaal zoeken de kolommen eerste geordend moeten zijn waarbij de 1e kolom de gegeven is waaruit je verder zoekt?
Vandaar dat ik de kolommen ''omschrijving bewerking'' en ''productieorder'' omgewisseld heb. er wordt overigens gezocht vanuit het productieorder.

Mvg ,

Julian
 
Julian,

het klopt voor vertikaal zoeken, maar er zijn nog andere functies
in dit voorbeeld staan ze tot rij 6 en is het niet nodig om eerst kolommen te kopiëren, gewoon beide bestanden geopend is voldoende.
formule is zo door te kopiëren naar beneden.

mvg
Leo
 

Bijlagen

  • _AfVoorbeeld 1.xlsm
    15,2 KB · Weergaven: 38
Leo,

Ik snap wat je bedoeld.

Het probleem is dat het steeds om nieuwe geëxporteerde bestanden gaat.
vandaar de wens om macro's toe te passen.

nu met jou oplossing is er een functie in de werkmap geschreven die koppelt naar het andere bestand.

er zou dus een macro moeten zijn die deze functies die je nu hebt gezet, automatisch plaatst.

dan is probleem 2. de bestanden verschillen altijd net iets in benaming. desnoods kan het aflees bestand handmatig een naam toegewezen krijgen om de koppeling te versoepelen.
 
met die wisselende bestandsnaam wordt het lastig om te combineren met formule plaatsen, voor mij toch !
maar volgende oplossing, met de macro in aflees bestand wordt nieuw blad gemaakt, deze krijgt de naam nieuw (orgineel :d)
dit blad even manueel kopiëren naar voorbeeld bestand, dan macro in voorbeeldbestand draaien en formules worden geplaatst.

mvg
Leo
 

Bijlagen

  • _Aflees bestand L2.xlsm
    46 KB · Weergaven: 37
  • _Voorbeeld L2.xlsm
    18,5 KB · Weergaven: 42
Leo,

Ik ben er bijna uit.

Het aflees bestand zal dezelfde titel behouden waardoor het voorbeeld bestand daarnaar kan verwijzen

Range("N2").FormulaR1C1 = "=iferror(VLOOKUP(RC10,[AFLEEES.xlsm]Blad1!R2C1:R3000C4,3,FALSE),"""")"
Range("O2").FormulaR1C1 = "=iferror(VLOOKUP(RC10,[AFLEEES.xlsm]Blad1!R2C1:R3000C4,2,FALSE),"""")"
Range("P2").FormulaR1C1 = "=iferror(VLOOKUP(RC10,[AFLEEES.xlsm]Blad1!R2C1:R3000C4,4,FALSE),"""")"

Ik zit met een probleem

ik wil dat de huidige kolom M ''Gefiatteerd'' verwijderd wordt en dat rechtsvan kolom F (ordernummer) de omschrijving bewerking komt. hoe pas ik dit toe?
 
dan wordt het zoiets
tevens worden nu de formules weer verwijderd nadat ze hun werk gedaan hebben.


mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Voorbeeld L.xlsm
    18,6 KB · Weergaven: 47
  • Aflees.xlsm
    46 KB · Weergaven: 62
Leo nog een vraag.

Ik wil de 0-01-1900 data eruit halen. dit betekent dat deze datum niet is vastgesteld.

ik heb een macro opgenomen waaruit ik het filter met zoeken naar 0-1-1900 en vervangen door .... <--- niks
wanneer ik dit handmatig doe terwijl ik de macro opneem werkt alles.
als ik vervolgens het bestand uitprobeer met de macro dan doet deze het niet...

hieronder de code die eruit is gerold

Cells.Replace What:="0-1-1900", Replacement:="", LookAt:=xlPart, _
SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
ReplaceFormat:=False
 
Dag Julian,

extra code bijgezet in zoek macro helemaal onderaan.


mvg
Leo
 

Bijlagen

  • Voorbeeld L2.xlsm
    17,6 KB · Weergaven: 60
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan