met CSS scherm splitsen

• Onderwerp starter Onderwerp starter flbos
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

flbos

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2004
Hallo,

Ik heb een pagina die uit twee delen bestaat. Een bovendeel en een hoofddeel. Het bovendeel heeft een vaste breedte en moet altijd in beeld blijven staan. Het hoofddeel bevindt zich daaronder en is soms breder dan het scherm. Ik wil dus horizontaal kunnen scrollen in dit hoofddeel.

Het probleem is dat het bovenste deel moet blijven staan. Dit krijg ik met CSS niet voor elkaar. Ik dacht het volgende te kunnen doen:

HTML:
<html lang="nl"> 

<head> 
  <title>CSS opzetje</title> 
  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> 

<style> 
    * { 
      margin: 0px; 
      padding: 0px; 
    } 
    #header { 
    } 
    #content { 
      width: 100%; 
      overflow: auto; 
    } 
  </style> 
</head> 

<body> 
  <div id="header"> 
    <h1>Bovenste deel</h1> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
  </div> 
  <div id="content"> 
    <h2>Onderste deel</h2> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
    <p>Blabla</p> 
  </div> 
</body> 
</html>

Het probleem hiermee is dat ik nu twee verticale scrollbalken naast elkaar heb (want de pagina is ook zo lang dat er verticaal gescrolld moet worden). Bovendien moet ik eerst naar beneden scrollen met de rechter scrollbalk voordat ik horizontaal kan scrollen. Valt dit op te lossen?

Ik heb nog wat zitten experimenteren, maar ik kom niet verder dan wat ik nu heb. Iemand die me verder kan helpen?

Het is natuurlijk op te lossen door met frames te werken, maar dit is absoluut niet wenselijk. Er zit namelijk nogal wat code achter de pagina en anders moet ik gaan communiceren tussen twee pagina's wat de codering veeeeel ingewikkelder maakt.

OK bedankt. Maar bij het voorbeeld dat je geeft blijft het altijd in beeld staan. Mijn bedoeling is om het bovenste gedeelte van de pagina wel te laten verdwijnen als ik naar beneden scroll, maar dus niet bij horizontaal scrollen. Is zoiets ook mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan