met dank aan ; Auteur: CorVerm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schlauhaenchen

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2006
:thumb: voor het promoten van OpenOffice
Als bankier ( in ruste (W.A.O. na overleven Bijlmerramp 1992 ) ben ik opgegroeid met Windows MS DOS , Lotus , Microsoft Office.
Maar sinds dat ik een eigen pc heb sinds 2005 gebruik ik OpenOffice.
Ik heb handelscorrespondentie gedaan in diverse talen dis grammaticaal wel onderlegd maar ben ook maar gelukkig een mens en dankzij de PERFECTE spellingscontrole groene boekje , Duits Engels woordenboek alsmede Frans voor elk land separaat gaat mijn ( helaas vele correspondentie daar ik in diverse procedures ben geraakt) gaat dit er tiptop uit en ga ik geen exorbitante bedragen neertellen voor de puinhoop van Microsoft.:mad:

Laatst bewerkt:
CorVerm is er wel achter aan gegaan, maar een andere Cor heeft het artikel geschreven.:)

:thumb: voor het promoten van OpenOffice.
gaat dit er tiptop uit en ga ik geen exorbitante bedragen neertellen voor de puinhoop van Microsoft.

Ik voel de behoefte om een kleine nuance te aan te brengen teneinde de 'hallelujahsfeer' een heel klein beetje in te perken.

Binnen de organisatie waarvoor ik werk hebben vele mensen geëxperimenteerd met O.O. en inderdaad, de kritieken zijn voor 90% uiterst lovend. Waar het echter ook een beetje over moet gaan om volledig te zijn is die resterende 10%.

O.O. is namelijk niet voor alle functies 100% compatible met Microsoft Office en dáár nu zit 'm de kneep voor die overige 10%. Als je slechts thuis of op het werk documenten maakt die behoren tot de 90% categorie die volledig compatible is met Microsoft Office, dan is O.O. het allerbeste alternatief. Als je daarentegen uitwisselt met het bedrijf waarvoor je werkt en / of met andere bedrijven / mensen die geen O.O. hebben én je hebt zo nu en dan in je documenten functionaliteiten die wat verder gaan en wel zodanig dat ze binnen die 10% groep vallen, dan is het aan te bevelen om eerst eens te onderzoeken of' álle door user gebruikte functionaliteiten compatible zijn met Microsoft Office.

Laatst bewerkt:
Hallelujahsfeer? Kom kom, gewoon 'n tevreden gebruiker :)
Er is nog 'n andere mogelijkheid dan je steeds maar aanpassen aan Word. Geleidelijk aan kun je met de overheid ook in de odf-standaard communiceren, omdat dat verplicht wordt gesteld. Ook steeds meer particulieren en bedrijven gaan over op odf.
Oftewel: de open standaard die o.a. OpenOffice gebruikt zal snel in gebruik toemenen.
Niet alleen OpenOffice gebruikt die, maar ook bijvoorbeeld AbiWord, KOffice, en tal van andere tekstverwerkers en office-gebeurens. Met odf ben je dus niet afhankelijk van één (duur) programma.
Die conversieproblemen tussen odf en Word zijn er soms. Alleen volgens mij inmiddels veel meer dan 10%, maar goed, ze bestaan.
Je zou ook kunnen voorstellen dat 'n bedrijf of persoon die alleen Word heeft gewoon het gratis OpenOffice of 'n ander programma dat met die standaard overeg kan gaat gebruiken. Spaart geld uit, je bent niet meer afhankelijk van 1 leverancier en je hebt geen conversie-problemen meer.
Meest gehoorde bezwaar: dan moet ik 'n nieuw programma leren. Klopt. Maar dat valt erg mee. En tussen sommige Office-versies zitten ook reusachtige verschillen en dat moet je ook leren.
Persoonlijk heb ik trouwens in vijf jaar OpenOffice-gebruik nog nooit conversieproblemen meegemaakt.

Hallelujahsfeer? Kom kom, gewoon 'n tevreden gebruiker :)
Er is nog 'n andere mogelijkheid dan je steeds maar aanpassen aan Word. Geleidelijk aan kun je met de overheid ook in de odf-standaard communiceren, omdat dat verplicht wordt gesteld. Ook steeds meer particulieren en bedrijven gaan over op odf.
Oftewel: de open standaard die o.a. OpenOffice gebruikt zal snel in gebruik toemenen.

Als je FrontPage gebruikt, is je site heel vaak alleen maar in Internet Explorer te bekijken, en niet of heel slecht in alle andere browsers.
Als je vraag goed is opgelost, geef dat dan onderaan even aan. Dat voorkomt dat anderen er onnodig tijd in steken.

Geen problemen in Mozilla Firefox en Thunderbird.
Ik comuniceer via brieven en ook als lid van de Programmaraad van v.m. Multikabel veel correspondentie converteer het naar PDF en verstuur zo de stukken per mail.
Uitgaande brieven zien er perfect uit,
Zelfs via ministerie via ODT format werkt.
:)
Veel zakelijk gewerkt met Microsoft Office dus ik weet waar ik het over heb als v.m. international account manager

Laatst bewerkt:
Helaas heb ik zelf geen ervaring met OO maar ik heb n.a.v. de laatste postings even wat rondgevraagd bij collega's die dat wel hebben.
Zij zijn van mening dat OO mogelijk nooit de plaats van Microsoft Office zal kunnen gaan overnemen. Reden hiervoor is het feit dat talloze commerciële bedrijven helemaal geen trek hebben om al hun macrogestuurde Word documenten voor heel erg veel Euroos en Dollars te laten herschrijven.
Deze belemmering geldt in nog hogere mate voor overheden want die zullen met belastingcenten de macros moeten laten herschrijven en da's iets waar overheden redelijk terughoudend in zijn.
Volgens hen is de grap dat ondanks het feit dat Microsoft Office licenties nogal prijzig zijn, dit altijd nog voordelig is dan het uurloon dat programmeurs berekenen voor het herschrijven van de vele (tienduizenden?) macro's.
Voor thuisgebruik zal dit wel loslopen want ook ik heb er geen moeite mee om bijvoorbeeld het handjevol eigen gemaakte macros om te bouwen naar OO als ik voor OO zou kiezen.
Zolang OO nog gebruikt maakt van het OObasic ben ik dus bang dat het Microsoft Office niet snel van de eerste plaats zal verdrijven.

Dat klopt, met die macro's. Overigens geeft dat dus precies aan waarom de afhankelijkheid van één leverancier zo griezelig is. Als die leverancier het op z'n heupen krijgt, hang je. Dat is geen fantasie. Toen Amsterdam 'n bepaald programma van Microsoft niet meer wilde afnemen omdat ze over wilden gaan op open source, werd dat programma prompt gekoppeld aan andere programma's die Amsterdam nog wel nodig had. Zodat Amsterdam dus gewoon gedwongen was het (dure) programma te kopen.
Helemaal stoppen met Microsoft kon (nog) niet, omdat bepaalde dingen gewoon alleen geschreven zijn voor Microsoft-programma's.

Maar 't gaat er ook niet om of Word vervangen wordt door OpenOffice of niet. Dat moet iedereen helemaal zelf weten. (Niets erger dan die open source-fanaten die iedereen gaan lopen bekeren, wat mij betreft.) Waar het om gaat is dat je kan communiceren in 'n open standaard. Dat 't dan geld kan besparen is leuk meegenomen, maar niet 't belangrijkste.

Ik schreef inderdaad OpenOffice gaan gebruiken. Dat was wat slordig van me. Ik bedoelde dat heel veel mensen en bedrijven dat gewoon kunnen doen. De rest kan 'n plug-in in Word installeren, zodat ze ook gebruik kunnen maken van odf. Ik meen zelfs dat Word inmiddels daarmee geleverd wordt, maar dat weet ik niet zeker.

Als iemand mij 'n bestand in doc of docx stuurt, word ik min of meer verplicht om Word aan te schaffen, of in ieder geval te converteren. Als je gewoon gebruik maakt van 'n open standaard, kun je tussen programma's probleemloos uitwisselen. Dat is waar het om gaat. Dan ben je niet afhankelijk van één bedrijf.
Dan voorkom je ook problemen met bijvoorbeeld archieven. Er zijn steeds grotere problemen om oude bestanden nog te kunnen lezen. Met 'n (goede) open standaard speelt dat niet. Kijk naar html: ook de oudste html kan gewoon in de nieuwste browsers op alle systemen worden gelezen. Althans: als die html maar aan de standaard, het open formaat, voldoet.
En dat gaat dus steeds meer gebeuren, gelukkig.

Nog even over kosten gesproken. Tig bedrijven zitten vast aan Internet Explorer 6, omdat ze applicaties hebben geschreven die alleen voor die browser werken. Applicaties die zich dus niet aan standaarden houden, want anders zouden ze in elke browser werken. Vroeger of later zullen die bedrijven toch om moeten, want in 't jaar 3000 kun je echt IE 6 niet meer gebruiken. Die bedrijven hadden kapitalen uitgespaard als ze gelijk 'n standaard open format hadden gebruikt.
Omdat IE 6 afweek van de standaard met html en css, zijn miljoenen sites gemaakt die alleen in die browser werkten. Inmiddels is Microsoft ook om en moeten al die sites worden herschreven, omdat ze anders ook niet meer (goed) werken in IE 7 en/of IE 8. Dat moet wereldwijd miljarden hebben gekost.

Dat zijn zo de risico's als je je van één leverancier afhankelijk maakt.

Beste mensen,

Open Office.org (OOo) met MS Office vergelijken gaat niet helemaal op. Er zijn overeenkomsten maar afgezet tegen MS Office is OOo een geheel op zichzelf staand programma. Zo zijn er zaken te regelen in OOo die weer niet (zo eenvoudig) te regelen zijn in MS Office en andersom.

Waar het mij om gaat is het feit dat niet iedereen een duur pakket kan of wil aanschaffen. Vandaar dat er in de nieuwsbrief aandacht wordt besteed aan OOo, net zoals we aandacht hebben besteed aan Works. Bovendien is er een groeiend aantal mensen die over stappen op één of andere Linux distro, zij zijn in ieder geval aangewezen op OOo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan