• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met filteren lukt het mij niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

drukkertje

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2006
Wie kan mij op weg helpen met het volgende vraagstuk.

Als het niet met de functies uit Excel lukt zal ik iets anders moeten overwegen.
Ik loop op dit ogenblik vast in een overzicht-schema, het is niet geschikt voor Vertikaal Zoeken en met filters krijg ik geen uitkomsten.

Ik wil van uit een lijst met 3 producten welke verkocht worden door teams van 2 verkopers een individueel overzicht en een cummulatief overzicht genereren.
In het cumulatief overzicht zal de basis voor een bonus ontstaan voor de eindejaarsberekening.
In het individueel overzicht kan een globale indruk verkregen worden van aandachtspunten.

De teams van verkopers zijn altijd wisseland van samenstelling.
De hoogte van de bonus is wisselend per project dit wordt op basis van individuele afspraken gemaakt.
De individuele verkoper kan zowel 1e als 2e verkoper zijn en komt dus in beide kolommen voor. Misschien dat hiervoor nog een andere oplossing bedacht kan worden.

Ik heb ter verduidelijking het bestand hierbij gevoegd.
Mogelijk dat het schema niet helemaal duidelijk is maar dat wil vanzelfsprekend graag toelichten.

groetjes Martin.

ps. een heel verhaal en ik wil graag op voorhand iedereen al bedanken al hij/zij er alleen al naar wil kijken.
Het wil nog niet lukken met het comprimeren tot max. 100 k/b. Het komt eraan.

Laatst bewerkt:
Denk dat het bestand met winst verkocht is, en dat verkoper 1 nu zijn bonus aan het ophalen is.

Martin kan je het bestand toevoegen.

Heb namelijk wel een idee hierover, en waarschijnlijk ook nog wel vba code.

groeten,

Raymond

Denk dat het bestand met winst verkocht is, en dat verkoper 1 nu zijn bonus aan het ophalen is.

Martin kan je het bestand toevoegen.

Heb namelijk wel een idee hierover, en waarschijnlijk ook nog wel vba code.

groeten,

Raymond

OK,

Het is gelukt, door de bladen naar nieuwe bladen te kopieren is het gelukt.

Vreemde eigenschap, waarschijnlijk wel een verklaring voor te vinden.

En benieuwd naar jullie reacties.

groetjes Martin

Bijlagen

Daar zal je voor moeten gaan programmeren. Al zou een draaitabel voor het individuele overzicht misschien nog wel gaan als je de data wat beter schikt.

Wigi

Laatst bewerkt:
Heb even snel een pivot gemaakt.

Je indeling kan je natuurlijk zelf nog bepalen.

Hoi Raymond,

Ondertussen flink in de weer geweest met jouw voorstel, waarvoor mijn hartelijke dank.
Ik was niet uitgegaan van een Pivot, want ik denk dat dan tegen een aantel beperkingen aan loop.

Maar wie weet heb jij daar een oplossing voor?

Het volgende;
de verkoper waarop de selectie moet kunnen plaatsvinden is soms "verkoper 1" maar soms ook "verkoper 2".
Dus als ik zou kiezen voor een verkoper dan zou het filter moeten werken als volgt.
Verkoper 1 of Verkoper 2 is gelijk aan Klaas. En dus zou er in het overzicht alle verkopen waarbij Klaas betrokken is moeten worden weergegeven.
In de pivot tabel kan ik kiezen voor Klaas als 1e verkoper maar als ik Klaas zou aanduiden als 2e verkoper wordt er vanzelfsprekend niets weergegeven omdat Klaas-Klaas een verkopers combinatie is die nooit kan voorkomen.

Een andere wens die ik heb, kun je in de Pivot tabel ook een formule toepassen;
Verkoper perc. 1 maal omzet is zijn omzetbonus.
Nu zie ik wel het percentage en de omzet, maar het is mij te doen om de bonus berekening.

Ik heb de tabel al een beetje opgemaakt en opnieuw bijgevoegd, wil jij er nog een keer naar kijken.

Al vast bedankt.

Martin

Bijlagen

Drukkertje,
de verkoper waarop de selectie moet kunnen plaatsvinden is soms "verkoper 1" maar soms ook "verkoper 2".
Dit zou je als 'ontwerper' van je workbook niet moeten willen! Voor een goede analyse van data MOET je van unieke sleutels kunnen uitgaan.
Stel je voor dat je werkgever (of je school) je de ene keer personeelsnummer (leerlingnummer) x geeft en de volgende keer y. Dan krijg je in het ene geval misschien te weining salaris en in het andere geval ben je wellicht gezakt. :eek:

Anders zou je in jouw geval het verkopernummer moeten laten vervallen, en alleen nog maar analyseren op verkopernaam.

Groet, Leo

P.s. dit was een goed bedoelde intermetzo...

Drukkertje, Dit zou je als 'ontwerper' van je workbook niet moeten willen! Voor een goede analyse van data MOET je van unieke sleutels kunnen uitgaan.
Stel je voor dat je werkgever (of je school) je de ene keer personeelsnummer (leerlingnummer) x geeft en de volgende keer y. Dan krijg je in het ene geval misschien te weining salaris en in het andere geval ben je wellicht gezakt. :eek:

Anders zou je in jouw geval het verkopernummer moeten laten vervallen, en alleen nog maar analyseren op verkopernaam.

Groet, Leo

P.s. dit was een goed bedoelde intermetzo...

Hoi Ginger,

Prima intermezzo, hoe meer mensen er over nadenken des te beter wordt de oplossing denk ik maar.

Helaas heb ik het of niet helemaal duidelijk omschreven of heb jij het niet helemaal begrepen.

Toelichting;

De verkoopbonus wordt in 95% van de gevallen aan 2 personen toegekend, berekend over de omzet welke genoemd worden in de kolommen van de producten (3 srt).
Ik neem als voorbeeld verkoper Klaas, soms is hij aanbrenger van de opdracht, en dus is hij de verkoper 1, maar soms is hij assistent tijdens de verkoop en dus is hij verkoper 2.
Dus als ik het overzicht van Klaas zijn bonus en dus zijn activiteiten willen laten zien,
dan moet ik Klaas in de selectie verkoper 1 en tegelijkertijd ook als verkoper 2 kunnen selecteren,
met die verstande dat het filter de voorwaarde draagt van "verkoper 1 of verkoper 2".

Als Klaas alleen als 1e vekoper wordt geselecteerd dan worden al zijn bonussen als 2e verkoper hem onthouden, dat wil Klaas niet maar ik ook niet. (denk even aan de leuke financiële attentie aan het eind van het jaar)

Hopelijk weer een beetje verhelderd,

Ik ben benieuwd naar reacties,

groetjes Martin

Martin,

Met de Pivot tabel moet je leren "spelen".

Als je op verkoper klikt dan kan je ze allemaal laten zien of je klikt alleen de verkoper aan die je wilt zien.
Dit kan je dan weer naar je pagina slepen.

Ga er eens mee spelen, en je komt echt leuke zaken tegen.

En wat Leo opmerkt zou ik zeker in overweging nemen.
Als je zonder het verkopernummer kan zou ik die er gelijk uit laten.
Misschien moet je verkoper 1 en 2 anders noemen:

bijvoorbeeld: aanbrenger en assistent

S6 Raymond

Laatst bewerkt:
Martin,

Met de Pivot tabel moet je leren "spelen".

Als je op verkoper klikt dan kan je ze allemaal laten zien of je klikt alleen de verkoper aan die je wilt zien.
Dit kan je dan weer naar je pagina slepen.

Ga er eens mee spelen, en je komt echt leuke zaken tegen.

En wat Leo opmerkt zou ik zeker in overweging nemen.
Als je zonder het verkopernummer kan zou ik die er gelijk uit laten.
Misschien moet je verkoper 1 en 2 anders noemen:

bijvoorbeeld: aanbrenger en assistent

S6 Raymond

Hoi Raymond,

Je moet me toch nog eens duidelijk maken wat het verschil is tussen de kopjes "verkoper 1 - verkoper 2" en "aanbrenger en assistent". Dit maakt toch helemaal niets uit, als het beestje maar een unieke naam heeft.

Ik kom er langzamerhand wel achter, natuurlijk ook door het spelen met Pivot-tabel, dat deze wel wat beperkingen met zich mee brengt.
En dan doel ik vooral op het feit, ondanks dat de records wel uniek zijn, maar de verkopers soms wisselen van taakverdeling en daardoor het onmogelijk wordt middels een Pivot en totale bonus berekening uit te voeren. (lees hiervoor ook mijn vorige bericht nog maar eens, de mogelijkheid om "of" in het filter toe te passen)

Voor de volledigheid heb ik het bestand er bijgevoegd.

Wacht jullie opmerkingen wel weer af.

groetjes Martin

Bijlagen

Waarschijnlijk nog niet helemaal wakker.
Ja je hebt gelijk, als het beestje maar een unieke naam heeft.

Raymond en Ginger,

Nog ff bedanken voor jullie reacties en bijdragen, maar ik ben er nu wel uit.
Een draaitabel is interessant voor statische gegevens, en daar ik met 2 wisselende verkopers moet rekenen gaat die vlieger niet op.

Dus zal het VBA voor Excel moeten worden, echter niet helemaal mijn "cup of tea".
En daarom zal ik komende tijd weer in de boeken moeten duiken en natuurlijk regelmatig een vraagje posten.

tot schrijvens,

groetjes Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan