• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met je 'Muis' delen van een grafiek selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jarodxxx

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2006
Kun je met je muis ook een deel van een grafiek selecteren?

Hallo Allemaal,

Ik ben op het moment bezig met een excel module.

Is onderstaaande uberhaupt mogelijk?
Doormiddel van Invoegtoepassing(en) of te programmeren in excel middels VBA?

Het volgende probleem houdt mij al een tijdje bezig:

1.Ik probeer een mogelijkheid te bedenken om in een exceldraaitabel met de muis
te kunnen dubbelklikken op bijvoorbeeld (afhankelijk van grafiektype) delen in de grafiek (staaf of punt etc), zodat de achterliggende gegevens zichtbaar worden van dat deel van de grafiek.

2.Daarnaast zoek ik nog een mogelijkheid om in de draaitabelgrafiek een deel van de informatie te kunnen selecteren, welke dan alleen wordt weergegeven (inzoom op de grafiek zeg maar (dus niet die optie met ctrl + scrollmousebutton). je Moet ook weer terug kunnen vb rechtermuisknop gebruiken en slepen ofzo of knop, iets dergelijks.

-Aangezien de draaitabel ook een MouseHover bevat (je krijgt gegevens als je op een staaf of punt in de grafiek gaat staan) denk ik namenlijk eigenlijk van wel, 't lukt mij in elk geval nog niet, heeft iemand ideeen suggesties, oplossingen?

Alvast heel erg bedankt!

Jarodxxx

Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Ik ben op het moment bezig met een excel module.

Is onderstaaande uberhaupt mogelijk?
Doormiddel van Invoegtoepassing(en) of te programmeren in excel middels VBA?

Het volgende probleem houdt mij al een tijdje bezig:

1.Ik probeer een mogelijkheid te bedenken om in een exceldraaitabel met de muis
te kunnen dubbelklikken op bijvoorbeeld (afhankelijk van grafiektype) delen in de grafiek (staaf of punt etc), zodat de achterliggende gegevens zichtbaar worden van dat deel van de grafiek.

2.Daarnaast zoek ik nog een mogelijkheid om in de draaitabelgrafiek een deel van de informatie te kunnen selecteren, welke dan alleen wordt weergegeven (inzoom op de grafiek zeg maar (dus niet die optie met ctrl + scrollmousebutton). je Moet ook weer terug kunnen vb rechtermuisknop gebruiken en slepen ofzo of knop, iets dergelijks.

-Aangezien de draaitabel ook een MouseHover bevat (je krijgt gegevens als je op een staaf of punt in de grafiek gaat staan) denk ik namenlijk eigenlijk van wel, 't lukt mij in elk geval nog niet, heeft iemand ideeen suggesties, oplossingen?

Alvast heel erg bedankt!

Jarodxxx

Jarodxxx,

Ik weet dat er allerlei Events zijn voor grafieken. Zo is dubbelklikken zeker een Event, ook rechts klikken.

Echter:

1. die zijn niet voordehandliggend qua VBA code; vereisen o.a. class modules. Als ik een referentie mag zijn, ik heb ze nog nooit gebruikt / moeten gebruiken.

2. Ik weet niet of het bovenstaande ook van toepassing is draaitabelgrafieken.

Ik kan je dus niet direct verder helpen.

Wigi

Je zou een op http://peltiertech.com/Excel/Charts/index.html kunnen kijken.
Heel veel informatie over grafieken en mogelijkheden.

Dit is inderdaad zo één van die pagina's die je kan vinden via de site van Jon Peltier. Tekst is van zijn hand.

Blijkt dat de Events ook gelden voor draaitabelgrafieken, niet enkel voor gewone grafieken.

Wat ik eerder hierboven schreef over Class modules en dergelijke geldt voor (draaitabel)grafieken op een gewoon blad in Excel. Als ze in een eigen blad - grafiekenblad - staan, dan heb je die Class modules niet nodig en is het allemaal een pak simpeler.

Wigi

Laatst bewerkt:
Reactie op onderstaand bericht

Tx guys (and girls)

Sorry voor de late reactie, ik heb weinig tijd dit weekend,
Zal het morgen proberen door te lezen!
Mocht iemand zich vervelen, ik snap d'r nog niet veel van op 't moment,
dus extra info is erg welkom,

Het gaat dus in het kort, om het kunnen selecteren en dubbelklikken op bijvoorbeeld staafgrafieken (draaitabel basis) en vormt dus een soort inzoomen op een gedeelte van de grafiek (ook weer terug) voorbeelden zouden helpen.

Events klopt inderdaad, had zelf al even bij Microsoft gespiekt (MSDN) nog geen resultaat.
Keep you posted!

Dit is volgens (en voor) mij een leuke case en gaf nog weinig resultaat op het helpmij forum software Excel, een leuke toevoeging als het lukt!:-)

Tx guys (and girls)

Sorry voor de late reactie, ik heb weinig tijd dit weekend,
Zal het morgen proberen door te lezen!
Mocht iemand zich vervelen, ik snap d'r nog niet veel van op 't moment,
dus extra info is erg welkom,

Het gaat dus in het kort, om het kunnen selecteren en dubbelklikken op bijvoorbeeld staafgrafieken (draaitabel basis) en vormt dus een soort inzoomen op een gedeelte van de grafiek (ook weer terug) voorbeelden zouden helpen.

Events klopt inderdaad, had zelf al even bij Microsoft gespiekt (MSDN) nog geen resultaat.
Keep you posted!

Dit is volgens (en voor) mij een leuke case en gaf nog weinig resultaat op het helpmij forum software Excel, een leuke toevoeging als het lukt!:-)

OK, we lezen het wel. Lijkt me inderdaad tof.

Heb zelf al wat getest en kreeg het wel aan de praat, benieuwd wat jij ervan bakt.

Zorg ervoor dat de draaitabel in een eigen grafiekenblad staat, anders loop je recht op de problemen / moeilijkheden af.

Succes ermee.

Wigi

Update Met je 'Muis' delen van een grafiek selecteren

<OK, we lezen het wel. Lijkt me inderdaad tof.

<Heb zelf al wat getest en kreeg het wel aan de praat, benieuwd wat jij ervan bakt.

<Zorg ervoor dat de draaitabel in een eigen grafiekenblad staat, anders loop je recht op de <problemen / moeilijkheden af.

<Succes ermee.

<Wigi

Aan een ieder,

Het Artikel van (Wigi en Jan van Asseldonk)
http://www.computorcompanion.com/LPMArticle.asp?ID=221

Tot nog toe lukt alles in draaitabellen prima voor een MsgBox, alleen krijg ik het niet voorelkaar waar men over stapt op de Textbox vanaf het onderstaande stuk zeg maar:
Iemand die een voorbeeldje kan posten voor mij (als 't wel lukt uiteraard:) )

You could do many things with the data from this procedure. A message box requires a user response to continue. Replace this by drawing a textbox with the same information, as a smarter chart tip. Use the MouseMove event instead, to mimic Excel's normal chart tip behavior.

Het klikken op staaf of taartpunt etc is dus niet zo'n groot probleem meer (detail geval)
Alleen het selecteren van een deel van een grafiek die vervolgens dan wordt geselecteerd is me echt een raadsel!

Cube Analysis van M$ is nou ook weer niet direct de oplossing vermoed ik? aangezien dat gelijk over gaat op db connecties etc

Alvast bedankt en een Groet van,

Jarodxxx

Update 2 Met je 'Muis' delen van een grafiek selecteren

Zou het misschien kunnen dat je Smart tags (infolabels denk ik) kunt gebruiken voor
drilldown in grafieken?
Wie weet hier iets vanaf?

Groet,

Jarodxxx

Smart tags & Drilldown functie

Heeft niemand meer suggesties?

Jarodxxx

Ik doe zelf niet zo veel bijzondere zaken met grafieken. Ik kan je hiermee daarom ook niet verder helpen. Gericht zoeken met Google in Excelgroepen helpt je misschien verder.

Met je Muis

Hallo,

Ik heb tot nu toe na sporingen gedaan nog niets kunnen vinden tot op heden,

Al wel gemerkt dat je in een draaitabel kunt dubbelklikken op een totaal telling en dan krijg je de achterliggende gegevens. Alleen dit gebeurd in het zelfde bestand.

Kan dit ook naar een nieuw excel bestand?
Dan hoef ik namenlijk niet steeds weer die sheets er tussen uit te halen
in het eindresultaat is de balk ook niet zichtbaar en betekend in praktijk dus veel
doorklik sheets erbij.

Ik wil het nieuwe bestand appart kunnen opslaan of niet.

al vast heel erg bedankt!

JC.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan