• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met macro een kolom van wisselende lengte optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick6411

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Hallo allemaal,
Geregeld maak ik als lezer gebruik van het Helpmij-forum voor (met name) Excelproblemen, maar nu heb ik er een waar ik niet uit kom.
Wat is het geval: Ik doe in Excel 2007 een financiële administratie, die is samengevat in een draaitabel. Als ik op het saldo in de tabel dubbelklik krijg ik het grootboekkaartje te zien: een tabel met de regels die tot het saldo in de draaitabel leiden. Nu wil ik met een macro die output snel in een goed leesbaar format plaatsen en tevens het totaalsaldo uit de juiste kolom laten optellen met een Som- of Subtotaal(9)-functie.
Echter, de tabellen hebben nooit eenzelfde aantal regels en tevens hebben ze nooit de dezelfde naam (Excel nummert de tabellen door van Tabel1 enz.).
Ik heb de macro al zover dat hij naar de juiste cel gaat (de eerste lege regel en dan kolom G), maar omdat de formule van SOM telkens een ander bereik heeft, lukt het me niet een goede formule te maken die precies vanaf de tweede rij van boven tot de rij boven mijn cel op te tellen. Ik heb momenteel iets van: "=SUM(R[-9]C:R[-1]C)" maar als ik die in een andere tabel gebruik, dan krijg ik een compleet fout bereik. Volgens mij zijn dat namelijk ook harde getallen.
Wie heeft het verlossende antwoord?
In bijgevoegd excel-sheetje heb ik dit stukje uit de macro neergezet. Op het eerste blad is de macro gebouwd en ook gewoon werkend. Op het tweede tabje werkt het achter absoluut niet, aangezien er minder regels staan.

Bekijk bijlage vraag.xlsm

Alvast hartelijk bedankt!

Laatst bewerkt:
Patrick welkom op het forum, als geregelde lezer van dit forum zal je toch ook al opgemerkt hebben, dat wanneer je een voorbeeld bestand samen met je uitleg post gemakkelijker reactie zal krijgen, dit omdat de forum leden dan een beter idee kunnen vormen over je vraag, en gemakkelijker zullen ingaan om een antwoord te geven .

Je hebt waarschijnlijk gelijk, al kijk ik zelf nauwelijks in de attachments...
Ik heb mijn eerste post aangepast.

Laatst bewerkt door een moderator:
aangezien het toch tabellen zijn, kan je dit proberen
Code:
Sub Test2()
  With ActiveSheet.ListObjects(1)
    .ShowTotals = True
    .ListColumns("Mutatie FA").TotalsCalculation = xlTotalsCalculationSum
  End With
End Sub

Probeer de volgende code eens, bij mij werkt deze.

Code:
Selection.FormulaR1C1 = "=SUM(R2C:R[-1]C)"

Ja, aangezien jij de op het oog simpelste code hebt, heb ik die van jou genomen en hij werkt! Heel erg bedankt! Ik denk ook dat ik snap wat je hebt gedaan, dus ik hoop het nog eens te kunnen toepassen!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Patrick6411 Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan