Met norton ghost image bijwerken in plaats van volledige back-up ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Ik gebruik momenteel Norton Ghost 15 om elke maand een image van mijn harde schijf te maken.
Nu zijn elke maand telkens drie back-ups van 3 partities van 120GB.Mijn pc is hier dus enkele uren mee bezig.
Nu las ik dat je ook een incrementele back-up kan maken hiermee.
Maar hoe gaat dit dan juist in zijn werk ?
Moet ik dan één volledige back-up laten staan en komt daarna telkens die incrementele back-up erbij en hoe moet ik dan die back-up terugzetten wanneer mijn pc stuk is ?

[Hoe kan je van een schijf van 160Gb op 5 min een image maken op een externe harde schijf dan ?

Laatst bewerkt door een moderator:
duidelijk verhaal, ik wacht tot mijn dochter Norton virusscanner voor me heeft gekocht, voor ik weer doorga op Windows7, (ik mag geen creditcard of gsm van haar, ze werkt voor het uwv h&r, ik ben nl. bipolair type 1, zie ook *knip*GRUB: is niet leuk, dan kan ik Linux weer opnieuw opbouwen, ik heb Fedora Linux, zoiets als Red Hat, op dezelfde disk als Windows7

Vink

Vink, denk dat jij in het verkeerde topic gepost hebt.:D

Hoi,
Je aanpak is wat omslachtig, maak je C: 40 of 50 GB groot dan is de duur van je image ook niet zo lang.
Persoonlijk vind ik 1x p.m. wat overdreven, maar dat is een persoonlijke keus, je zou er voor kunnen kiezen om het 1x per kwartaal te doen.
Je overige data kun je ook synchroniseren met synchronisatiesoftware, daar hoef je niet per se een image van te maken.
Kortom, je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken. :D

Ja, ik ga het anders oplossen.
Blijf alleen een image maken van mijn besturingssysteem en de rest syncroniseer ik regelmatig zodat alleen de aangepaste bestanden worden overgezet.
Eventueel een deel naar dropbox zetten zodat dit constant wordt gesyncroniseerd.

Goed idee :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).

Ja, als ik dat verhaal zo lees dan klopt er iets toch niet. Laat ik het zo stellen. Als je 30GB aan data op een schijf hebt staan dan zou Ghost daar met USB 2.0 een uur over kunnen doen. Dat heeft dus niets met die 120GB te maken. Dan heb ik het over een anafhankelijk herstelpunt dat wil dus zeggen een heel station. Je kunt dan dat station herstellen maar ook via de herstelpuntbrowser individuele mappen en bestanden herstellen. Dus 3 x 30GB is 3 uur.

Dus dat kun je nog eens nakijken. Dan incrementele back-ups. Volgens mij moet dat mogelijk zijn. Volgens mij maakt je een 'profiel' aan dan krijg je keuzes (Wizard). Logisch is dat dan eerst een volledige back-up wordt gemaakt en dan vervolgen. Ik denk wel dat je dan een nieuw profiel moet aanmaken. Let op dat je altijd in Ghost zelf oude back-ups verwijderd en niet zo deleten van de (externe harde schijf). Overigens is de versie in de Engelse taal?

Onderstaande handleiding is van Ghost 14.0
Twee opties:
1. Herstelpuntset (aanbevolen)
Plan een basisherstelpunt met aanvullende herstelpunten
die uitsluitend incrementele wijzigingen bevatten die op de
computer zijn aangebracht sinds het vorige herstelpunt.
Incrementele herstelpunten worden sneller gemaakt dan het
basisherstelpunt. Bovendien is er minder opslagruimte voor
nodig dan voor een onafhankelijk herstelpunt.
Opmerking: U kunt slechts één herstelpuntset definiëren
per station. De optie Herstelpuntset is niet beschikbaar als
u al een geselecteerd station hebt toegewezen aan een
bestaande backup en Herstelpuntset hebt opgegeven als het
type herstelpunt. Deze optie is eveneens niet beschikbaar als
u een niet-gekoppeld station selecteert dat geen onderdeel
kan uitmaken van een herstelpuntset.

2. Onafhankelijk herstelpunt (dit is dus van het hele station)

Laatst bewerkt:
Is in de Engelse taal ja.
Maar moet bij een incrementele back-up de eerste volledige back-up dan gewoon blijven staan ?

Ik denk het niet. Er staat dit: Plan een basisherstelpunt met aanvullende herstelpunten. Dus je moet een nieuw profiel aanmaken. Wat in de opmerkingen staat is mij niet helemaal duidelijk. Maar eigenlijk zou het een onafhankelijk herstelpunt niets te maken mogen hebben met een herstelpuntset. Je zou dan zo'n dergelijk onafhankelijk herstelpunt rustig moeten kunnen laten staan. Het vergt natuurlijk wel de nodige ruimte. Ik zou maar eens proberen die eerst even te laten staan en kijken wat die doet. Noteer even op de doellocaties de grootte, datum en tijd dan kun je altijd zien of wat er gebeurd. Een onafhanklijk herstelpunt mag natuurlijk nooit wijzigen in groottte, datum en tijd. Incrementeel natuurlijk wel of er komen aparte files bij.

Je zou natuurlijk ook aparte locaties kunnen aanhouden. Standaard is het volgens mij Norton backups en die reserveer je voor onafhankelijke herstelpunten (max 2 voorbeeld/eigen keuze) en Norton backups2 voor de herstelpuntsets. Kijk maar eens rustig hoe je dat het beste kunt doen. Je moet wel voldoende schijfruimte hebben.

Ik denk dat deze handleiding (14.0) dichter in de buurt komt van de versie 15.0

Overigens weet ik niet wat voor soort pc je hebt, maar als je een nieuwe koopt zorg dan dat je moederbord USB-3.0 ondersteund en aansluitingen heeft en koop externe HDD's met USB 3.0. De gegevensoverdracht is vijf maal sneller dan USB 2.0. Dus vijftig minuten met USB 2.0 is 10 minuten met USB 3.0.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan