Met Query 2 velden vergelijken uit 2 tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royal

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Ik heb 2 tabellen. Tabel1 en Tabel 2. in Tabel 1 heb ik een veld kvk_nr met gegevenstype numeriek en in Tabel 2 heb ik kvknr met gegevenstype txt. De tabellen zijn niet gekoppeld maar ik wil wel weten of kvk nr's in tabel 1 voorkomen in tabel 2. Mijn vraag is hoe maak ik deze query in ontwerp weergave. als in ontwerp weergave deze query niet te maken is wil ik hem maken in SQL.

Niet erg lastig lijkt me, nieuwe Query maken, tabbellen erinzetten, een link maken tussen de nummers van de kvk's en dan de velden die je wilt zien aanklikken.
Query runnen en je kunt ze vergelijken.

Let er wel op dat het formaat in beide tabellen waarin de kvk's staan identiek is, bijvoorbeeld nummerriek

Dat kan dus niet. Ik kan de 2 tabellen niet linken maar ik wil dus wel weten welke kvknr's voorkomen. Ik wil dus eigenlijk zoiets als hieronder staat:

Select kvk nr's uit tabel 1 als ze ook voorkomen in tabel 2. dus deze query zou alleen kvk nr's weergeven als ze in bijde tabellen staan.

en ik wil ook nog een query maken die het omgekeerde doet dus:

select kvk nr's uit tabel 1 als ze niet voorkomen in tabel 2. deze query zou dus alleen kvk nrs geven die niet in tabel 2 staan maar wel in 1

maar de tabellen zijn niet gekoppeld en gegevenstype is ook niet gelijk dus ze zijn ook niet te koppelen maar ik wil wel deze query en mijn vraag is kan dat en als dat kan hoe doe ik dat

Functie Val

geef in het select-statement de functie VAL mee. Iets in de trant van:

select Val[kvknummer]

wat bij mij gebeurt is dan dat een tekstveld met de waarde 0001 weergegeven wordt als 1.

Ik denk dat dit is wat je nodig hebt.

Je kunt afaik nooit velden van verschillende gegevenstypen linken.

Ok ik kan de functie VAL geven (ik neem aan dat dit functie value is) maar als ik deze functie geef dan wordt er niet gecontroleerd of de kvk nr's in de andere tabel staan. en dat is waar het mij uiteindelijk om gaat.

de kvk nr's in tabel1 moeten vergeleken worden met kvk nr's in tabel2 en de kvk nrs die dan wel in tabel 1 staan maar niet in tabel 2 moeten dan weergegeven worden.

en ik wil ook een query diet het het andersom doet en juist weer wel kvk nr's weergeeft die in bijde tabelen voorkomen.

maar als ik voor 1 van de 2 een oplossing heb dan lukt de rest me zelf wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan