• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met SOM.ALS een berekening uitvoeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter jk88
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jk88

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2011
Ik gebruik de volgende formule:

SOM.ALS(A1:A5;A6;B1:B6)

Wat ik echter graag wil is dat de waardes in B1:C6 bij elkaar worden opgeteld. Maar deze functie pakt slechts 1 kolom. Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Ik wil niet eerst beide kolommen bij elkaar optellen en dan de SOM.ALS daarop loslaten. Dit komt niet uit in het werkelijke document.

Bekijk bijlage vb.xls

jk88,

volgens mij werkt dit:
Code:
=SOM.ALS(A1:A5;A6;B1:B6)+SOM.ALS(A1:A5;A6;C1:C6)

Wat ook werkt is
Code:
=SOMPRODUCT((B1:C5)*(A1:A5=A8))

Of
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A5=A8)*(B1:C5))

Edit: Gelijkspel met Thoralf

Het kan zo simpel zijn. Ik ga het even testen in mijn document, die werkt met tijdsnotaties (eindtijd-begintijd). Alvast bedankt voor de hulp en zal laten weten of het is gelukt!

Tijdsnotatie lukt ook (eindtijd-begintijd). Geen probleem.

Maar ik wil graag in diezelfde cel de totale werktijd * uurloon doen.

Dit krijg ik niet voor elkaar omdat hij de tijdsnotatie in die cel heeft ([uu]:mm).

Is dat mogelijk of moet ik de tijden dan eerst in 1cel zetten en in een andere cel "(totaal uren*24)*uurloon"

Geef eens een voorbeeld met tijden en wat je wilt

Als je de minuten wil weggooien kun je de functie "uur" gebruiken. or wordt dan dus wel expliciet naar beneden afgerond!!

instellen op "valuta" en dan

=(SOM.ALS(A1:A6;A8;C1:C6)-SOM.ALS(A1:A6;A8;B1:B6))*24*D8

Code:
=uren*uurloon*24
=B8*D8*24
Met als celformaat de euro.

Ik zou de namen en tarieven in een aparte tabel zetten en dan gaan voor:
Code:
=(SOM.ALS(A1:A6;A8;C1:C6)-SOM.ALS(A1:A6;A8;B1:B6))*24*VERT.ZOEKEN(A8;G1:H4;2;0)

@Spiesse Het is niet toegestaan jouw probleem aan de orde testellen in iemand anders zijn topic. Of met jouw woorden te spreken "inpikken" zijn we hier niet van gediend.

mijn welgemeende excuses, ik zie dat ondertussen mijn posts verwijderd zijn :) zal het nooit meer doen meester :)

Bedankt voor de hulp! Ik heb gekozen voor de oplossing van Wampier. Werkt perfect.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan