Met teskt - keuzelijst een bedrag verhogen in een veld "totaal"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frederik10en

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2008
:rolleyesHoi, ik ben net begonnen met mijn database wat te automatiseren en heb een basiscursus achter te rug …

In mijn keuzelijst staan volgende “woorden”.
1. Dubbele straat
2. Enkele straat
3. Dubbele straat die dood loopt
4. Enkele straat die dood loopt

Nu wil ik echter dat bij de geselecteerde keuze “4 Enkele straat die dood loopt” een prijsverhoging van 5€ wordt verrekend in het veld “totaal” maw 70€ + 5€ = 75€

Hoe kan ik dit programmeren zodat bij keuze “4 Enkele straat die dood loopt” er automatisch een cijfer 5 bij een veld totaal wordt berekend?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Pieraerd Freddy

Hoi Pieraerd,

Je kunt op het NaBijwerken event van je keuzelijst een bijwerkbewerekening op je totaal laten uitvoeren, als volgt:

Code:
If <Keuzelijst>.Value =4 then <Totaal>=<Totaal>+5

Deze constructie heeft echter wel een nadeel: elke keer als je in de keuzelijst een andere keuze maakt, en vervolgens weer keuze 4 selecteert, wordt het bedrag met 5 verhoogd. Dat kan aardig oplopen....
Je kunt dat op 2 manieren opvangen:
Methode 1: maak op het formulier een checkbox, die bij het BijAanwijzen event van het formulier leeg of Nul is. Begin de NaBijwerken van de keuzelijst met een check van de checkbox, zodat de waarde alleen wordt verhoogd als de waarde 4 is, en de checkwaarde <>1. Zet in de NaBijwerken event van de keuzelijst een regel, die de checkbox op True instelt, en de waarde van <Totaal> met 5 verhoogd. Ziet er als volgt uit:

Code:
If Checkbox<>1
    If <Keuzelijst>.Value =4 Then 
        <Totaal>=<Totaal>+5
        Checkbox=True
    End if
End if

Deze constructie helpt echter nog steeds niet, als je het formulier afsluit en opnieuw opent, want dan staat de checkbox weer op Nul.

Dus is optie 2 waarschijnlijk beter:
Ik weet niet, of je de keuzelijst alleen op het formulier hebt gemaakt, of dat er een tabel achter zit. Deze optie heeft een tabel nodig. In die tabel zet je alle opties die je al hebt aangegeven, de omschrijving ervan en een kolom <Toeslag>. Bij keuze 4 zet je in de kolom <Toeslag> het bedrag dat je wilt optellen.
Op het formulier maak je nu een totaal door bij de totaalberekening het veld <Toeslag> op te tellen. Dit zal dan uiteraard alleen bij keuze 4 een hoger totaal opleveren.

Kun je hier verder mee?

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan