• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met VERT.ZOEKEN de cel boven de gevonden cel weergeven?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoepes

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Met VERT.ZOEKEN zoekt hij nu naar een tijdwaarde in een kolom en geeft me dan een product(locatie) aan. Nu had ik graag dat hij me het product aangaf boven het gevonden product.
Hij geeft me nu aan waar het product naartoe gaat, en nu wil ik graag weten waar hij vanaf kwam. (het gaat hier om orderpicken).
Ik heb een voorbeeld ingevoegd wat een kleine selectie uit het gehele bestand is.

grtz

Bekijk bijlage vb locatie.xlsx

Engels:
Code:
=INDEX(M2:M12;MATCH(D18;M2:M12;0)-1;1;1)

Nederlands
Code:
=INDEX(M2:M12;VERGELIJKEN(D18;M2:M12;0)-1;1;1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het kan ook rechtstreeks, dus zonder cel D18 te betrekken:

Code:
=INDEX($M$2:$M$12;VERGELIJKEN(VERT.ZOEKEN($M$18;$H$1:$M$12;6;0);$M$2:$M$12;0)-1)

Hallo Roncancio,

Bedankt voor je hulp!
Volgens mij is dit bijna wat ik zoek. Nu zoekt hij op de naam van het product en toevallig komt deze nu goed uit. Maar deze waarde is zeg maar niet uniek. Als er een hele hoop dezelfde producten zich in die kolom bevinden dan krijg ik foute waardes.
Hij moet eigenlijk zoeken naar de rij boven de rij waar "0:02:26" zich in bevind. En dan het product geven dat zich in die rij bevind.
Met vert.zoeken zoekt hij nu dus het product wat zich in de de rij met de grootste tijd (0:02:26). En dan moet hij nu het product erboven ook nog eens weergeven zeg maar.
Het gaat hier om een zeer groot data bestand. Het voorbeeld is maar een kleine greep.

Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd hebt.

met extra kolom

sjoepes,

in de bijlage heb ik in kolom N het rijnr toegevoegd.
Door daar op te laten zoeken, kun je verwijzen naar een rij eerder, zie bijlage

Bijlagen

Met de formule van Cobbe en Haije kan ik inderdaad al veel meer en hij klopt ook zo!
Maar nu zoekt hij wel nog steeds op de waarde 0:02:26. Als deze waarde in een groter bestand dus vaker voorkomt krijg ik dan een dubbele melding? Volgens mij wel.

Kan hij ook gewoon 1 rij boven de rij pakken waarin ik "bracket pull-out shelf, left" heb gevonden? Dus dat hij niet op dat woord zoekt en ook niet op de tijdwaarde, maar gewoon een rij eerder pakt als de rij waarin die "bracket pull-out shelf, left" heeft gevonden?

Namelijk die waarde van "0:02:26" heb ik weer gevonden op het ordernummer via vert.zoeken. Maar die tijdwaarde is mogelijk dat deze vaker voorkomt.

Groetjes

Laatst bewerkt:
sjoepes,

Als deze waarde in een groter bestand dus vaker voorkomt krijg ik dan een dubbele melding? Volgens mij wel.

Vert.zoeken pakt altijd de eerste die voorkomt

Ik wacht even totdat ik meer data heb dan zal ik nog een voorbeeldje posten om te kijken of het werkt oke?
In ieder geval al super bedankt!

Matrixformule met =Max

In het tabblad "per order" heb ik in kolom C een matrixformule ingezet.
Ik wil dat deze de Maximale waarde in kolom R zoekt uit het tabblad "data" waarvan het Ordernummer overeenkomt. Dus hij moet de grootste waarde uit kolom R zoeken waarvan het ordernummer overeenkomt uit kolom A. Zodat ik per ordernummer de grootste tijd kan genereren.
Ik dacht de formule klopte, ik had hem al eens eerder gebruikt. Maar hij blijft #WAARDE! geven.

Ik heb een kleine greep uit het bestand toegevoegd.

Groetjes

Bekijk bijlage matrixformule per order.xlsx

In kolom R van tabblad "Data" staan cellen die leeg lijken, maar in feite een spatie bevatten.
Indien je daarmee gaat vermenigvuldigen in een matrixformule krijg je #WAARDE.
Maak deze cellen echt leeg (of pas de formule aan..)

De formule in kolom R heb ik inderdaad als waarde niet waar " " dat hij een spatie invult. Omdat ik inderdaad een lege cel daar wil. Wat moet ik daar dan invullen zodat hij bij waarde niet waar, gewoon de cel leeg laat?

Code:
{=MAX(ALS(Data!$A$2:$A$8082=A2;Data!$R$2:$R$8082))}

In kolom R dien je de lege cellen te deleten, deze cellen zijn dan echt leeg maar worden visueel opgevuld mat de tijdwaarde van kolom P.
Als je kolom P verbreedt is dit opgelost.

Mijn excuses, ik had in het voorbeeldje niet de formules erbij gekopieerd. :confused:
Heb hem nu opnieuw toegevoegd.

Zoals je ziet maakt kolom R gebruik van een formule, bij niet waar vult hij nu een spatie in. Hoe krijg ik dat hij bij niet waar de cel leeg laat? Dan werkt de matrixformule dus wel?

Code:
=ALS(EN(A3=A2;Q3>0;Q3<[DataOrdersJoey3.xlsx]Boxplot!$C$14);[DataOrdersJoey3.xlsx]Data!Q3;" ")

De verwijzing naar een ander bestand komt doordat ik het gekopieerd heb voor het voorbeeldje aangezien het gehele bestand te groot is.

Bekijk bijlage matrixformule per order.xlsx

Edit*:
Gevonden, er stom gewoon alleen de aanhalingstekens in de formule plaatsen zonder de spatie. Dat was de oplossing.

Laatst bewerkt:
Nu had ik graag in de kolom E het artikelnummer weergeven uit het tabblad Data! kolom C die bij de bijpassende tijd hoort maar waarin ook ordernummer uit kolom A overeenkomt wordt.
Ik heb ze gemarkeerd.

hij moet dan het groene vakje (artikelnummer) weergeven. Door te kijken welk artikelnummer bij de max. tijd (oranje) hoort en daarbij het of het ordernummer (blauw) overeenkomt.

Met vert.zoeken moet hij nu eigenlijk naar links zoeken (artikelnummer bij de bijpassende tijd zoeken) en daarbij het ordernummer vergelijken of dit overeenkomt.
Nu heb ik vanalles geprobeerd met INDEX VERT.ZOEKEN en VERGELIJKEN maar ik kom er niet uit

Ik weet niet hoe ik in de formule mee kan nemen dat hij ook het ordernummer moet controleren dat dit overeenkomt.
En dat de lege cellen niet meegeteld worden.

Groetjes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met vert.zoeken moet hij nu eigenlijk naar links zoeken (artikelnummer bij de bijpassende tijd zoeken)
dit kan met deze
PHP:
VERT.ZOEKEN(D2;KIEZEN({1\2};Data!$R$2:$R$41;Data!$C$2:$C$41);2;ONWAAR)

Bedankt voor je reactie Plongske.

Ik heb met de formule =INDEX en VERGELIJKEN gevonden hoe ik naar links kan zoeken.
Maar nu gaat hij in het tabblad DATA op zoek naar de max tijd (oranje vakje) en zoekt dan welk artikelnummer dat hierbij hoort (groen vakje), die wil ik dan ook weten.
Alleen wil ik dat hij niet alleen de tijd zoekt die daarbij past maar dat hij ook het ordernummer (blauw vakje) controleert of deze daarbij ook overeenkomt.
Verder staan er in kolom D ook lege vakken, bij een leeg vak moet hij dan geen artikelnummer zoeken.

heb nog eens erbij gedaan.

Bekijk bijlage Per order artikel bij tijd zoeken.xlsx

Voor zover ik het begrijp.
Maak een hulpkolom in het blad data (kolom S) met volgende formule
PHP:
=A2&R2
Voer de formule door naar beneden.
Verander de formule in het blad Per order kolom E in deze
PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(Data!$C$2:$C$42;VERGELIJKEN(A2&D2;Data!$S$2:$S$42;0));"")
En terug doorvoeren naar beneden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan