• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met voorwaardelijke opmaak cel uitlijnen

• Onderwerp starter Onderwerp starter poor
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

poor

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Hallo,

Ik vrees dat het niet mogelijk is, maar vraag het toch, want sommigen verzinnen slimme truuks!

Ik wil dat een cel wordt uitgelijnd op basis van de inhoud (1=links, 2=midden, 3=rechts).
Met voorwaardelijke opmaak zou dat toch mogelijk moeten zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Jochen

Volgens mij kan je geen uitlijning opgeven in de voorwaardelijke opmaak.
Wel kan het met een simpele werkblad functie:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    On Error Resume Next
    Select Case Target.Value
        Case 1: Target.HorizontalAlignment = xlLeft
        Case 2: Target.HorizontalAlignment = xlCenter
        Case 3: Target.HorizontalAlignment = xlRight
    End Select
End Sub

Dat kan ogenschijnlijk standaard niet, maar is met een kleine workaround wel mogelijk (zie bijlage). Een beperking van deze workaround is dat de regel voor het centreren aangepast moet worden als de kolombreedte wijzigt.

Bijlagen

@edmoor: Bedankt! Kan alleen geen vb gebruiken helaas... Het document wordt binnen bedrijven gebruikt die dat blokkeren...

@rebmog: Dit komt heel erg in de buurt, kan je uitleggen wat je nu precies doet? Dan kan ik het toepassen waar ik dat nodig heb. Zie wel een formule bij voorwaardelijke opmaak maar dat maakt het me niet duidelijk.
Wat het helemaal af zou maken is: Als je typt dan staat het cijfer in het midden (altijd) en na de enter wordt uitlijning gedaan.

Laatst bewerkt:
@poor:
Bij de voorwaardelijke opmaak heb ik bij de 1 en de 2 een afwijkende getalopmaak ingesteld. Bij een 1 heb ik de opmaak ingesteld als tekst. Als geen uitlijning voor een cel is ingesteld wordt tekst namelijk links uitgelijnd. Bij de 2 (centreren) heb ik een aangepaste getalopmaak ingesteld. Ik heb hiervoor een 0 ingesteld gevolgd door een aantal spaties. Het aantal spaties dat nodig is is afhankelijk van de kolombreedte, de lettergrootte en het lettertype.

Jouw wens om in het midden van de cel in te voeren en na het ingeven van enter op de gewenste wijze uit te lijnen is op deze manier niet mogelijk.

Voortbordurend op de oplossing van redmog: kolom standaard instellen op gecentreerd, met voorwaardelijke opmaak krijgt een 1 formaat 0*<spatie> en een 3 krijgt formaat *<spatie>0.

Bijlagen

Voorwaardelijke opmaak uitlijnen - Tekst

Voortbordurend op de oplossing van redmog: kolom standaard instellen op gecentreerd, met voorwaardelijke opmaak krijgt een 1 formaat 0*<spatie> en een 3 krijgt formaat *<spatie>0.

Om hierop verder te bouwen, is dit ook mogelijk met tekst? Ik heb al geprobeerd met het "@" teken.

Voor rechts uitlijnen lukt dit voor links uitlijnen niet (Krijg een foutmelding) en laat ik nu net Links willen uitlijnen.

Ik zou het ook omgekeerd kunnen doen:
Standaard links uitlijnen maar dan moet ik met voorwaardelijke Opmaak Centreren en dat lukt al helemaal niet!

Rechts uitlijnen hoeft voor mij niet

Alvast bedankt,
Groeten
Stef

In Bijlage voorbeeld Excel:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met tekst gaat het niet als zodanig; je moet het eerst numeriek maken.

Aangezien het hier gaat om WAAR en ONWAAR kan dat makkelijk met -- (zoals in de bijlage in D1: =--C1) of +0, hetgeen 0 oplevert voor ONWAAR en 1 voor WAAR.
Dan kun je de opmaak standaard centreren met nummerformaat "ONWAAR" en de volgende regel voor voorwaardelijke opmaak definiëren voor waarde 1:
nummerformaat "WAAR"*spatie

Een en ander uitgewerkt in de bijlage, kolom D.

Opmerking: je kunt de eventuele formules die WAAR en ONWAAR opleveren, aanpassen zodat ze 1 en 0 opleveren; dan heb je geen extra kolom nodig.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan