Met wachtwoord geen draadloos internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkiebeej

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2011
Hallo,

Als ik de netwerkkabel gebruik, heb ik gewoon internet.
Zodra ik de netwerkkabel eruit haal en verbinding maak met het draadloze netwerk,
heb ik geen internet meer.
Zodra ik het wachtwoord in de interface verwijder, kan ik gebruik maken van het draadloze netwerk.
Ik heb dit ook getest met een andere modem, maar zonder resultaat. Het zijn alletwee Zyxel modems (al denk ik niet dat dat relevant is).

Ik heb tientalle keren het wachtwoord opnieuw getypt, daar ligt het niet aan.
Ook heb ik het wachtwoord vanuit de interface gekopieert, netwerkkabel eruit gehaald, geprobeerd verbinding te maken en het wachtwoord geplakt, maar ook dit zonder resultaat.

Het is vervelend dat ik nu een onbeveiligd netwerk heb, mocht ik draadloos willen internetten.

Heeft iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Hendrik.

Ik denk dat je laptop in de eigenschappen van de verbinding een verkeerde encryptietype gebruikt.
Maakt ie wel verbinding of zegt ie gewoon dat het wachtwoord onjuist is..?

Als ik dubbelklik op mijn netwerk en verbinding probeer te maken vraagt hij om het wachtwoord, vervolgens blijft hij eindeloos proberen maar krijgt inderdaad geen verbinding. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben, ik controleer het als ik thuis ben.
Ik ga er vanuit dat je WPA2, WPA en WEP bedoeld?? Zoja, wat is juist?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ja inderdaad.
Welke juist is kan je in je modem/router zien bij het wachtwoord (hopelijk).

Dit kan je dan bekijken als je bedraad er op zit. vervolgens controleer je even in de eigenschappen welke je laptop gebruikt, hopelijk heb ik gelijk en is je probleem snel voorbij. Anders hebben we een groter probleem :P!

wpa is beter natuurlijk maar als je laptop alleen wep aankan dan moet je wel.
als het netwerk zonder wachtwoord is ingesteld wel werkt is dat het probleem waarschijnlijk.
dan zou je een wifi usb adapter kunnen aanschaffen zodat je dan toch wpa/wpa2 beveiliging kunnen houden.

Misschien is dat dan toch het probleem want ik gebruikte een wifi usb adapter met mijn vorige laptop omdat daar geen wifi kaartje in zat en toen werkte het prima. Daar ga ik natuurlijk liever niet naar terug. Ik check het en laat het weten. Tnx!

check ook eens in netwerkcentrum>adapterinstellingen en dubbelklik op draadloos netwerkverbinding in eigenschappen bij beveiligingstype of er wpa2 ofzo staat dan weet je of je kaartje wat aan kan.

Precies wat ie na ons advies al ging bekijken thuis....

De werkwijze is als volgt:
Log bedraad in op de router en ga naar netwerk instellingen. Daar moet ook een deel bij staan over wifi.
Daar moet je kiezen voor signaal (aan, meestal default), kanaal (handmatig een kanaal kiezen of op auto). Kies daar ook de naam voor je netwerk. Meestal staat daar de naam van je router (merknaam met wat cijfers). Verander dat, en dan ga je naar beveiliging.
Daar kies je (als het goed is) WPA / WPA2 (Tkip oid - wat er ook maar achter staat).
Zet je dat aan dan moet je een wachtwoord kiezen. Liefst een met letters want sommige router fabrikanten zetten standaard gelukkig wel de beveiliging aan maar het wachtwoord is een makkelijk te kraken reeks cijfers.
Kies een wachtwoord of zin met meer dan 16 tekens en liefst volkomen willekeurig.
Wat ik dan deed was een wachtwoord bedenken (hou ja...:)) van zeker 30-50 tekens. Die zette ik in een tekstbestandje en dat sloeg ik op op een usb stick. Als je dan een wachtwoord moet kiezen heb je een niet te raden exemplaar en met copy-paste in de router, klaar is eh, Kees! :)

Dan zet je je laptop aan. Zoals je al zei gaat die verbinding zoeken en als je koppelt met het juiste netwerk, moet je je wachtwoord opgeven. Weer copy-paste en je bent binnen!
Dat copy - paste hoeft in de regel alleen de eerste keer maar.

Tot zover de theorie. Laat maar weten of het gaat werken.

Een hele uitleg, Solaris, maar ik mis de attendering op macadress!

Morgen kan ik pas proberen.. Maar bedankt voor alle reacties, echt super! Ik weet nu hoe ik te werk moet gaan, alleen wat Aptje zegt.. Moet ik nog iets met het mac adres doen?

Dat hangt er van af of je daarmee beveiligd is!

Mac adress is niet echt relevant. Daarom ook niet genoemd, je ziet het in je router meer als info dan als iets wat je kunt instellen.
Daarom kun je als extra alleen bekende mac adressen toegang geven tot de router. Maar dan moet er wel eerst een werkende verbinding zijn gemaakt!

Laatst bewerkt:
Ben ik toch niet met je eens. Het is een extra stok achter de deur!
Kom er maar eens in als je macadress in de router niet opgevoerd is.
Ook al heb de key.
Het Macadress kan je opgeven met zna de invoer van de beveiliging hoor.
Dit alles doe je het eenvoudigst vooraf via een bekabelde verbinding.
Noteer de macadress (sen) van de betrokken Wlans vooraf even.
Met getmac krijg je ze in beeld en het is via de setuplist zo ingevoerd.

Laatst bewerkt:
!! Ik heb eerst de netwerkkabel erin gedaan, toen de router naam gewijzigd. Toen de beveiliging ingesteld op WPA2 en het encryption type op AES. Vervolgens netwerkkabel eruit gehaald en geprobeerd draadloos verbinding te maken. Na wachtwoord invoeren blijft hij niet hangen en bevestigd dat de router verbonden is. Dus het is opgelost. Super bedankt voor de hulp!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan