• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

met woorden een formule en koppeling maken in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoxyTaskin

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2019
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met excel, ik hoop ontzettend dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een tabel met kleuren en woorden.
Ik wil met deze woorden een formule en koppeling maken, maar dat lukt helaas niet.

Ik heb in de bijlage het voorbeeld bijgesloten.

Groeten Roxy

Bijlagen

Ik wil met deze woorden een formule en koppeling maken, maar dat lukt helaas niet.

En hoe had je dat gedacht te doen, een beetje meer uitleg is wel wenselijk. En wat is de bedoeling van het plaatje? hier kunnen we helemaal niets mee.

Beste Ad,

Ik wil de woorden in de tabel met elkaar gekoppeld krijgen.

Voorbeeld 1: Vaak x Weinig = Gemiddeld
Voorbeeld 2: Waarschijnlijk x Gemiddeld = Hoog

Daaronder heb ik een dropdown keuze menu gemaakt in kolom C + D.
In kolom E zou ik dan graag automatisch de uitkomst willen zien.

Wellicht is het allemaal niet mogelijk, maar ik hoop het wel.

Groeten Roxy

Deze voor E22:
Code:
=INDEX({"Gemiddeld"\"Hoog"\"Hoog";"Laag"\"Gemiddeld"\"Hoog";"Onbelangrijk"\"Laag"\"Gemiddeld"};VERGELIJKEN(C22;{"Vaak";"Waarschijnlijk";"Gering"};0);VERGELIJKEN(D22;{"Weinig";"Gemiddeld";"Veel"};0))
Voor de fun, nog wat korter:
Code:
=KIEZEN(INDEX({3\4\4;2\3\4;1\2\3};VERGELIJKEN(LINKS(C22;1);{"V";"W";"G"};0);VERGELIJKEN(LINKS(D22;1);{"W";"G";"V"};0));"Onbelangrijk";"Laag";"Gemiddeld";"Hoog")

Laatst bewerkt:
@AlexCEL: constanten in formules zijn wat mij betreft geen goede gewoonte. Ik zou de kenmerken in een apart tabelletje willen hebben.

Tja, het gaat er niet om wat wij willen of wenselijk achten denk ik , maar wat TS voor ogen heeft en wil... ;)

Ik heb antwoord gegeven op de vraag, niet meer, niet minder. Dat wil niet zeggen dat er geen andere oplossingen zijn die vanuit bepaalde perspectieven wellicht beter zijn. VenA heeft al goede voorzet gegeven. TS mag kiezen.

TS mag kiezen vind ik te makkelijk. Persoonlijk vind ik dat je als antwoordgever de verantwoordelijkheid moet proberen te nemen om een oplossing te leveren die als dat kan voldoet aan "best practise" normen. Ik vind een hard-coded tabel ingebakken in een formule niet bepaald daaraan voldoen, vandaar mijn opmerking. De formule is lastig te lezen en niet makkelijk te onderhouden (wat als er categorien bijkomen of hernoemd worden?). Als de formule meerdere keren wordt gebruikt en er moet iets veranderen aan de termen, dan moet je goed opletten dat je wijzigingen ook echt in alle cellen toepast.

Mijn 2 centen.

Je hebt gelijk hoor, dat een tabel flexibeler is. Maar toch laat ik de keuze bij TS.

Let's agree to disagree.

@VenA,

Ontzettend bedankt voor je hulp, ik ben enorm geholpen.

You make my week!

Ook graag gedaan hoor.

Ook graag gedaan hoor.
Heb je een aai over de bol nodig? Dan bij deze.:P:d
een-aai-over-de-bol.jpg

Je weet toch dat je een formule in de juiste taal moet plaatsen en ook direct in het bestandje. Anders moet er nog iemand nadenken ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan