met XPcomputer via WIN98 netwerk afdrukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Valthère

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2002
Beste,

We hebben een netwerk met een 10 tal win98 PC's. Onlangs nieuwe pc's aangekocht met XP sturing. Hiermee lukt het niet op het netwerk via een andere pc (win98) en printer (Xerox, tektronix phaser 860) af te drukken.
Heeft iemand enig idee hoe dit probleem op te lossen?

Dank voor je antwoord!

Wat summier

Is het wel gelukt de printer in XP te installeren en als je hem aanklikt en je gaat naar eigenschappen, wat zie je dan ?

Eric,

Bedankt voor je bericht.

Het lukt niet de printer te installeren.
Als ik "printer toevoegen" probeer, en dan "zoeken", is er een hele lijst printers en pc nummers. Wanneer ik er een aanduid komt er: "Gelieve een geldige netwerkprinternaam in te voeren".

Wanneer ik een andere printer (wat ik denk dat een printer is) selecteer krijg ik :"kan geen verbinding met de printer maken, toegang geweigerd."

Het is dus een probleem met de instellingen van het netwerk of de pc's onderling, me dunkt.

Enig idee?

Netwerk printer

Kan ook liggen aan het feit dat om vanuit XP naar 98 te gaan een naam en wachtwoord nodig zijn.

Je kunt proberen op de 98 waar de printer aan hangt een gebruiker aan te maken met de zelfde naam en wachtwoord als XP,

dan zou hij het wel moeten doen.

Succes,

Eric.

Beste Eric, of andere gebruiker?

Dit is reeds het geval. Alle gebruikers hebben dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord, dus dat kan het niet zijn. Heb net driver voor XP gedownload en geprobeerd te installeren, zonder succes.

Dit is het bestand "860duw2kps.exe". Een file die automatisch unzipped en dan control.exe drivers opend.

En dan zit ik weeral vast. Nieuwe printer installeren... Hetzelfde probleem als voorheen. Ik kan zelfs de gezipte files niet gebruiken, want ik kan niet anders dan via dezelfde weg de installatie van de printer proberen te laten verlopen. Nog steeds vind hij geen geldige geldige netwerkprinternaam of de melding:"kan geen verbinding met de printer maken, toegang geweigerd."

Enig idee?

Het enige wat ik nog weet

Heb zelf een keer zelf de naam moeten opgeven omdat als ik er op klikte deed hij het niet.

Dus: \\naam computer waar printer aan hangt\Share naam van de printer

Eric.

Hallo iedereen,

Ondertussen ben ik al een beetje verder maar is het probleem nog niet opgelost.

Printer installeren is gelukt. Dan via XP toestel de instellingen van de win98 printer wijzigen, meer bepaald DELEN, extra stuurprogramma's voor windows XP met deze melding (u kunt extra stuurprogramma's installeren zodat voor deze gebruikers van andere besturingssystemen automatisch worden gedownload wanneer zij verbinding maken). Hierin vink ik aan XP, dan vraagt hij 'lever een stuurprogramma' waarna ik het bestand 'tx860_2k' hetwelk ik downloade van Xerox site (bestemd voor XP) aanduid. Daarna krijg ik de foutmelding dat deze software niet voldoet aan de eisen van windows logo test voor compabiliteit met XP.

ik heb het ondertussen wél geprobeerd dit te installeren, en een testpagina kan ik afdrukken. Dan blokkeerd alles en krijg ik een foutmelding van mijn XP sturingssysteem. Ook bij andere toepassingen krijg ik foutmeldingen.

Weet iemand drivers voor deze Xerox tektronix phaser 860B printer die wél compatibel zijn voor XP? (Op de website stond trouwens dat de driver die ik downloadde speciaal bestemd was voor win2000/XP
lees : "'860enw2kps.exe' Windows 2000/XP PostScript driver. This driver supports all advanced features available on the Phaser 860 printer."

Weet iemand raad? Bedankt voor je reactie !

Even een vraag

Op afstand is soms wat lastig.

Als je de testpagina afdrukt van af je XP machine, krijg je dan netjes een XP testpagina. Het mag namelijk niet een 98 pagina zijn, dan doe je iets fout.

Daarnaast zeg je daarna gaat het hangen. Bedoel je direct na het printen van de testpagina gaat het fout.

Als je een netwerkprinter instaleert, vanuit je XP machine, moet hij altijd de drivers hebben voor XP, want hij stuurt alleen printer data via je utp kabel.

Dat 2000 en XP zeuren dat de driver niet goedgekeurd is door Bill Gates, kun je negeren.

Als je het volgens het boekje doet, hoef je de printer niet achteraf te delen, dat is al gebeurd, toen je hem als netwerkprinter instaleerde. Het zou wel kunnen zijn dat je op de 98 machine moet aangeven dat hij gedeeld mag worden. (dacht niet dat dat nodig was)

Eric.

Hallo Eric,

De printer is in feite geen netwerkprinter, maar hangt aan een win98 toestel en is daar zo geinstalleerd. Hij is ingesteld op het win98 toestel als gedeeld.

Die test pagina afdrukken, dat lukt me zelfs niet meer. (aangezien verschillende mensen op die pc afdrukken is het zelfs helemaal niet zeker dat die van mijn pc kwam)

Wanneer ik nu de win98 kleurenprinter probeer te delen zodat ik ervan kan afdrukken vanaf het XP toestel vraagt hij dus een juist sturingsprogramma en nog wat extra files van de XP cd-rom (pscript.DLL en HLP). Dit lukt allemaal en helemaal op het einde van de installatie meldt hij : "geinstalleerde bestanden zijn niet geldig voor de geselecteerde architectuur" en ik kan opnieuw beginnen met de procedure te doorlopen en een driver te selecteren.

Enig idee?

Denk fout

Je maakt een denkfout.

Een printer die hangt aan een 98 machine (mag ook XP zijn), kun je alleen goed benaderen als netwerk printer.

Dus als je vanuit Win2K of XP een printer wilt gebruiken die aan een 98 machine hangt zul je in Win2K of XP moeten kiezen voor "netwerkprinter" anders werkt het niet.

Eric.

P.S. de foutmelding zal daar zijn oorzaak vinden ben ik bang.

Beste Eric,

De printer benader ik NATUURLIJK als netwerk printer vanaf de XP machine. Dus dit kan het niet zijn.

Denk anders even mee met de foutmelding...
"geinstalleerde bestanden zijn niet geldig voor de geselecteerde architectuur"

Any idea??

Zoals ik je mailde

Dit gaat lang duren.

Moet ik uit je verhaal begrijpen dat je op de 98 machine iets heb zitten installeren voor XP? dat gaat niet hoor, dan zegt hij inderdaad dat het niet past in de architectuur. Dan zou die pc als printerserver moeten draaien, dan heeft dat zin.

Helaas onstaat er ruis als jij zegt: "het is eigenlijk geen netwerk printer" want dat is hij wel. Dat hij het ook lokaal doet doet er niets aan af.

En nogmaals als er een testpagina uit komt rollen, kun je zien van welke computer hij komt en welk OS deze computer heeft.

Om je verder te kunnen helpen moet ik weten wat je ziet bij computers vlakbij en wat je voor netwerkverbindingen wel kunt maken.

Dat gaat alleen goed als jij je beeldscherm voor je neus hebt en ik kan vragen wat zie je nu.

Eric.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan