met z'n 3e een website maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bas1278

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2009
hallo allemaal,

ik zit met een probleem...

ik moet voor school een website maken (jippie),
maar dat moeten we in groepjes doen.
in groepjes van 3 personen om precies te zijn.
maar meestal werk ik in me eentje aan een site (soms met een designer).

nu heb ik geen idee hoe ik de rollen moet verdelen...
ik vind het leuk om een website te designen en de style sheets te maken.
maar als ik dat doe dan blijft er voor de rest niet veel over om te doen.
...behalve de text in te vullen dan.

ik weet zeker dat ze hier geen probleem mee zullen hebben,
maar de docent vind dat niet goed, en ik wil hun trouwens ook niet het plezier van een website maken afnemen.

mijn oplossing:
de opdracht in je eentje doen!
maar de docent heeft dat idee afgekeurd

hebben jullie een oplossing, of ervaring met samen met andere aan een site te werken.
post a.u.b een reactie of ervaring.

zou "Extreme Programming (XP)" misschien werken?
dan heb ik het voornamelijk over het deel "pair programming"

Met vriendelijke groet,
Bas

Laatst bewerkt:
Hoi Bas.

Voorstel maken aan leraar.
Je kunt toch zelf als docent optreden. Hun maken en jij corrigeerd hen. Dan ben je ook al een beetje leraar. Dat doet jou leraar zelf toch ook. :shocked:

Met z'n 3en werken aan een project is altijd vervelend als er geen duidelijke rollen zijn.

In jou geval zou ik een stapje terug nemen en het zo doen: eerst beslis je, in een overleg-kwartiertje met je 2 maten, wat jullie precies van plan zijn met de site. Hoe moet 'ie technisch in elkaar zitten, en hoe grafisch.

Dan (als iedereen het er mee eens is) verdeel je de rollen: 1 iemand begint met de HTML markup. Als deze af is (als de 1e persoon er klaar mee is) dan bekijkt de volgende persoon dit, en corrigeert dingen en/of veranderd wat. Dit hetzelfde met de 3e persoon. Dit roteer je zo door tot of iedereen er mee eens is, of je een tegenstrijdigheid hebt. Er dan samen naar kijken, er over discusieren, praten, etc; de tegenstrijdigheden fixen, en als iedereen er blij mee is, voila, eerste deel klaar.

Nu komt het CSS gedeelte; een stuk makkelijker te verdelen. De 1e persoon begint met de basis - de algemene layout, blokken positioneren, etcetera. Als het klaar is gaat de 2e persoon aan de gang: kleuren, achtergrondplaatjes, randen, headings, enzovoorts. De 3e persoon doet de text (kleur, font en stijl) en de laatste paar dingetjes als links (kleuren en stijl) en het stijlen van lijsten. Dan weer bij elkaar komen en vertellen wat er nog moet veranderen van elkaar, en dit samen oplossen (of gewoon weer verdelen).

Uiteraard is niet een ideale oplossing maar dit is denk ik wel de meest handige verdeling voor 3 mensen.

[edit] text vullen pas als alles af is; uiteraard wel wat text neerzetten tijdens de 'HTML fase', maar dit hoeft niet gelijk de complete correct text te zijn.[/edit]

Laatst bewerkt:
Ligt eraan van welke hoek je het bekijkt en hoeveel lagen er in het design zitten. Bij het bouwen van business engines is "visual design & stylesheets" de laatste 5% van het werk.

Als het een platte statische website is, wordt het wat moeilijker. Ik zou in ieder geval iedereen betrekken bij het design. werk dat gedetailleerd uit (dieper dan je voor jezelf zou doen) en hang daar stappen aan. Dat een groot deel van die stappen later door jezelf worden uitgevoerd is niet zo erg, zolang de stappen maar terug te vinden zijn in het eindresultaat

bedankt voor jullie ideeën tot nu toe,

ik ben alleen vergeten te zeggen dat het niveau nog heel erg laag licht,
dit is ons eerste jaar informatica een we hebben nog niks uitgelegd gekregen over html css javascript enz. (php mogen we niet gebruiken:( ).
ik heb de enige met ervaring:
ik maak en design al 5 jaar websites, en hou ook websites bij voor bedrijven.
(ps. zie bijlage om mijn niveau te schatten op een avond gemaakt)
maar we zijn 4 vwo...

site 2.jpg

Heel prachtig allemaal. Een goede website bouw je met z'n drieen. 1 persoon techniek, 1 design, en 1 inhoud/tekst. Dit zijn compleet verschillende disciplines. Aangezien jullie op dezelfde opleiding zitten gaat deze verdeling hier niet werken. Dus werk eerlijk verdelen als team. Zul je later ook moeten (tenzij je een éénmanszaak begint).

Verder doe je alsof het tekstuele deel simpel is. Ik zou je eigen voorbeeld website nog eens doornemen en je mening herzien. Al 2 fouten in de eerste zin. Verder heb ik maar niet gelezen.

Die vind ik wel leuk. "Het niveau ligt vrij laag", ja voor jou Bas kan dat wel zo zijn, maar voor die andere is dit misschien een hele hoge horde. Maar ik sluit me aan bij de overige schrijvers. Je komt er wel uit he. Succes. En misschien wel leuk als je het aan ons allen laat weten. Groet Manamana. ;)

Bedankt allemaal,

vooral RogerS.

ik had eigenlijk nog nooit zo over de moeilijkheid van de inhoud gedacht.
nu realiseer ik wel dat de inhoud/tekst de grootste rol heeft.

over het voorbeeld wat ik als bijlage had.
de tekst was alleen om te kijken of de font enz. bij het design paste.
ik had niet op de spelling gelet. (en ik ben dyslectisch)

maar wat jij zij:
1 persoon techniek, 1 design, en 1 inhoud/tekst.
vind ik een goed idee!
ik denk dat we met z'n 3e alle onderwerpen samen gaan doen.
zo kan iedereen een beetje van alles bij leren.

Bas.

P.S.
ik zal het laten weten hoe het verloopt.

Goed idee en veel succes.

Dat dyslectisch is geen probleem voor mij. Echter, en het klinkt misschien hard, je kunt straks geen disclaimer onder je pagina zetten met iets van die strekking. Leer van je zwakke punten en zoek mensen erbij die je kunnen versterken. Zij op hun beurt hebben weer behoefte aan jouw vaardigheden. Dat is de essentie van teamwork.

beste allemaal,

ik had gezegd dat ik nog zou laten weten hoe het zou verlopen.
dus bij deze...

vandaag informatica gehad, en we hebben met het groepje besloten dat ik het design/layout zou maken. dan zou ik op de plaats waar de content moet een frame zetten waarin iedereen zijn eigen pagina zou kunnen laden. dan moet alsnog iedereen zijn eigen pagina maken wat de opdracht was en dan kan ik nog steeds de layout maken, wat ik weer leuk vind om te doen. uiteraard hebben we wel met z'n alle een paar basis kleuren vast gesteld zodat de eigen pagina's niet de hele website veranderen.

we zijn het nu dus met z'n alle eens over de verdeling. (inc. de docent)

graag commentaar/kritiek.
en nog eens bedankt voor al jullie hulp.

Bas

Dank je Bas dat is goed nieuws en ik wens jullie succes. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan