Metafile Data Records

Status
Niet open voor verdere reacties.

DjViper

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hoi..

Hoe kan ik onder windows 2000 de metafile data records herstellen... Volgens een utilitie van Seagate is daar een beschadiging opgetreden... heb van de week windows 2000 al opnieuw geinstalleerd omdat hij een fout maakte in de $I30 mft of iets dergelijks en deed toen niets meer...

Groetjes, Dj Viper

Ben bang dat het format wordt

Ken daar geen trucjes voor, behalve volledig nieuwe setup.

Hierbij een stukje uit de handleiding die ik aan het schrijven ben.

Tijdens Setup krijg je de mogelijkheid om een primaire partitie aan te maken.
Is je schijf niet leeg en je wilt echt met een schone lei beginnen verwijder dan alle partities ( je hebt dan een schijf die zijn ruimte aangeeft als niet toegewezen) en sluit Setup af met [F3].

Vraag: Waarom moet dat ? Antwoord: Windows is slim en onthoudt van alles. Was de letter van je systeemschijf E: dan blijft dat zo. Hij weet zelfs de schijven te laten zien die je ooit in het systeem had. Door met een lege schijf te beginnen kan hij ook geen oude gegegevens gebruiken.

Eric.

Hoi,

Dit heb ik ook bij de installatie gedaan.. Maar dat mag dus niet baten.. wat me wel opvalt is als ik een chkdsk doe dan komen er een paar foute bestanden tegen met de $I30 code en dat zijn allemaal website pagina's bestanden waar ik gesurft heb, net of hij die niet goed kan wegschrijven of zo..

Groetjes, Dj Viper

En als je de fouten laat herstellen ?

Als je alle partities verwijderd en een nieuwe aanmaakt met een andere grootte ( het beste is twee stuks en windows in de tweede installeren) dan moet hij toch echt je schijf opnieuw maken.

En rechts klikken op schijf, eigenschappen, volume op fouten controleren en beide repair opties aanvinken, wat doet hij dan ?

Eric.

Hoi,

Wanneer ik dat doe dan geeft ie aan dat ie geen exclusieve rechten heeft voor de toegang. Maar dat ie bij de volgende opstart wil controleren..

Doe ik dat dan rept ie ze wel maar na een uurtje surfen op een aantal website waar ik vaak kom staan er weer fouten op blijkbaar.

2 partities aanmaken had ik ook al geprobeerd maar dat maakte niets uit...

Groetjes, Dj Viper

Tijdelijke internet bestanden

Verwijder dan eens je tijdelijke internet bestanden en verplaats ze eens als test.

Eric.

Hoi, Eric...

Heb zondag effe de bestanden verwijderd en verplaats naar een temp directory op dezelfde schijf.. Tot nu to lijkt het te werken.... Ik wacht nog effe af natuurlijk en hou het nou gezet bij...

Groetjes, Anne

Let ook op het volgende.

Stel een deugdelijk maximum in.

Let op dat als je een schijf hebt die volgens je bios groter is dan 130 gig je:

A: hem 48 bit adressering leert. 2K heeft de neiging gek te gaan doen als je door gaat met schrijven op een bijna volle schijf, die in werkelijkheid groter is.

http://www.seagate.com/support/disc/download/reg_48bit_lba.exe

B: Dit op voorwaarde dat hij nog standaard is.

Bij dynamische volumes gaat het vaak fout. Windows kan dan de volumes niet meer vinden. En start dus niet meer op. Op nieuw installeren herstelt het zaakje wel, maar dan is hij weer standaard.

Eric.

P.S. Is ook op te lossen door een klein deel unallocated te laten, maar dat is een noodsprong.

Hoi,

48 bit zit toch standaard in Windows 2000 of zie ik dat helemaal verkeerd....

En dynamische hoe kun je dat zien... Heb hem twee weken geleden totaal opnieuw geformateerd en 2000 er weer opgezet... zal dan nog wel standaard zijn dacht ik zo...

Groetjes, Dj Viper

48 bit

Dat zie je echt verkeerd.

Deze PC heeft geen grote (>groter dan 120) maar op de bijlage kun je zien dat ik hier een standaard schijf in heb (vanwege 98) en twee dynamische.

Eric.

P.S. In je bios kun je zien hoe groot hij werkelijk is.

Bijlagen

• schijfbeheer.jpg
    schijfbeheer.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 62
Hoi,

Bij mij staat ie op standaard.. dus dat is goed..

Moet ik die drivers van seagate installeren voor de 48 bit... of beter van niet...

Groetjes, Dj Viper

Kan geen kwaad

Waar het om gaat is:

Als de grootte van je schijf in je bios (of everesthome) groter is dan in schijfbeheer, dan moet het !!

Anders mag het.

Eric.

Hoi,

Hij verschilt wel een beetje... 149mb in windows en bios 159 geloof ik zo.. is een 160gb hd..

Groetjes, Dj Viper

ben dat nog niet tegen gekomen

Kan mogelijk aan ATA versie liggen, zou het niet weten.

Maar bij jou gaat het (lijkt het) goed. Kan echter nooit kwaad 48 bit adressering in je register op te nemen, mogelijk gaat het toch daarom fout.

160 x 1000 x 1000 x 1000 = 160 gig (metric)
149 x 1024 x 1024 x 1024 = 160 gig (metric)

Eric.

P.S. 160 Gig Binair is 172 gig metric.

Hoi,

Heb gisteren de 48 bit geinstalleerd.. in mijn register...En merkt er niet veel van, maar als er geen schade van komt vindt ik dat niet erg.

Heb blijkbaar effe verkeerd gekeken onder eigenschappen.. stond 149GB in korte vermelding en 160.000 etc in volledige vermelding dus dat lijkt dan ook goed te zijn..

Zal van het weekend nog een paar chkdsk erover heen gooien...

Groetjes, Dj Viper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan