• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Methode om directory makkelijker te updaten, dan via zoeken en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob06052014

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
Ik maak gebruik van een excel file met een stuk of tien sheets, een groot aantal formules is gekoppeld aan een ander extern sheet. Nu moet ik de naam van die koppeling elke week wijzigen.
Bijvoorbeeld 'G:\Afdeling\Fin\Rapportage\Inkomsten\[Rapportage file.xlsm]SupWk24'!HY140
Een week later dien ik de gegevens te koppelen aan SupWk25.
Nu doe ik dit voor de sheets met zoeken en vervangen, dat werkt wel , maar het liefst zie ik dat ik gewoon 1 sheet kan kiezen waarop ik de voorledige directory in kan geven met de juiste week, en dan de overige sheets aan dit veld te koppelen, zodat alle sheets gelijk de juiste data krijgen.
Dan hoef ik niet telkens die zoek en vervang sessie uit te voeren.
Iemand een idee hoe dit te realiseren valt?
Valt dit te realiseren via data filter gekoppeld aan een bron met bijvoorbeeld:

'G:\Afdeling\Fin\Rapportage\Inkomsten\[Rapportage file.xlsm]SupWk24'
'G:\Afdeling\Fin\Rapportage\Inkomsten\[Rapportage file.xlsm]SupWk25'
'G:\Afdeling\Fin\Rapportage\Inkomsten\[Rapportage file.xlsm]SupWk26'

Ik zou in bestand rapportage file.xlsm een werkblad maken met de naam 'link'.
Als de gegevens daarin afhankelijk van de actuele week gekoppeld zijn aan de werkbladen Wk24, Wk 25, etc. hoef je in het werkboek met de koppelingen alleen de link naar het werkblad 'link' te maken en nooit aan te passen.

met zoiets kom je een eind. Met in C2 je weeknummer. Voorwaarde is wel dat je het bestand waar je naar verwijst, open moet hebben staan

Code:
=INDIRECT("'[Rapportage file.xlsm]"&"SupWk"&C$2&"'!$HY$140")

Ik zou in bestand rapportage file.xlsm een werkblad maken met de naam 'link'.
Als de gegevens daarin afhankelijk van de actuele week gekoppeld zijn aan de werkbladen Wk24, Wk 25, etc. hoef je in het werkboek met de koppelingen alleen de link naar het werkblad 'link' te maken en nooit aan te passen.
Ik heb je antwoord al een paar doorgelezen, maar ik begrijp nog niet hoe ik dit moet opzetten. Kan je me iets verder op weg helpen?

@Rob06052014

Misschien kun je voor abevleeming in #3 dan ook even beantwoorden wat je van die oplossing vind.

die krijg ik niet werkend, los daarvan ben ik benieuwd naar de oplossing van SNB.

Wat is de precieze naam van het bestand, werkblad, cel?

de filenaam is Cash.xslm en staat in de volgende direcory G:\Afdeling\Fin\Rapportage\Inkomsten\Cash.xslm
er is een koppeling aan het sheet SupWk25
elke week komt er een sheet bij , dus SupWk26, SupWk27 enz...en dient de koppeling dus aangepast te worden.

Deze werkt voor mij, onder de door jou opgegeven condities.

Voorwaarde is wel dat je het bestand waar je naar verwijst, open moet hebben staan (zoals abevleeming al aangaf).

=INDIRECT("'[(oeldere) 2015-06-20 helpmij.xlsx]SupWK"&B4&"'!$b$1")

b4 = jouw weeknummer

Ik heb cel b1 gebruikt voor het testen.

Laatst bewerkt:
ik kom er op terug, het is een zakelijk bestand dus heb even de laptop nodig van mijn werk. Is er ook een optie waarbij het bestand niet open hoeft te zijn?

In de bijlagen

Het bestand met basisgegevens '--basis.xlsb' met werkblad week 25 en werkblad 26
In werkblad 'link' een koppeling naar week25 of week 26, afhankelijk vande de waarde in cel G1.
De waarde van cel G1 kan bijv. afhankelijk gemaakt worden van bijv. de huidige datum.
Voor illustratiedoeleinden heb ik in de workbook_open gebeurtenis code gezet die ervoor zorgt dat iedere keer als het bestand wordt geopend de waarde van G1 alternerend wijzigt in week25 of week26

Het bestand '__koppeling.xlsb' bevat vaste koppelingen naar de cellen in werkblad 'link' van bestand __basis.xlsb.
Met de knop kun je de waarde van G1 in werkblad link van het basisbestand laten bijwerken.
Daarna zij ook alle gegevesn van het bestand "__koppeling.xlsb' bijgewerkt.

Open beide bestanden in eenzelfde directory.
De koppleing in bestand '__koppeling.xlsb' moet eventueel aangeapst worden (tab Data/ koppelingen / koppeling bijwerken)

Bijlagen

_basis.xlsb bestand krijg ik niet open, het doet wel wat maar, ik zie niks in excel

Deze werkt voor mij, onder de door jou opgegeven condities.

Voorwaarde is wel dat je het bestand waar je naar verwijst, open moet hebben staan (zoals abevleeming al aangaf).

=INDIRECT("'[(oeldere) 2015-06-20 helpmij.xlsx]SupWK"&B4&"'!$b$1")

b4 = jouw weeknummer

Ik heb cel b1 gebruikt voor het testen.
Ik heb getest in een cel, maar waar kan het in zitten dat ik niet de waarde krijg van cel B1, maar gewoon de cel naam, waardoor de link uiteraard niet werkt. Wk"&B1&" geeft B1 en niet het betreffende weeknummer

Waarschijnlijk wordt je met het uploaden van een bestandje beter geholpen.

Welke tekst staat er bij jou in cel B1 (dit zou in jouw geval (#15) het weeknummer moeten zijn).

_basis.xlsb bestand krijg ik niet open, het doet wel wat maar, ik zie niks in excel

Je wil de het totch ook niet zien ?
Je wilde toch in in een ander bestand d koppelingen laten bijwerken.

Kijk anders gewoon even in het tabbblad View (beeld ?) en dan op Unhide (tonen" zichtbaar maken ?).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan