MFT is verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WHDeveloper

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2011
Berichten
143
Hallo allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met het volgende probleem:
de MFT is verdwenen, de bootsector is nogwel oke

ik heb al met testdisc het proberen te herstellen maar die zegt dat ook de mirror MFT kapot is

nu is het volgende gebeurt:
de betreffende partitie is een keer verkleind,
een andere partitie is verkleind,
de verkleinde delen zijn samengevoegd,
de verkleinde delen zijn aan de partitie(3) toegevoegd,
dit alles is gebeurt met EASEUS partition master home


nu stond er op de partities partitie(2) en partitie(3) het besturingssysteem WinXP Home Edition 32bit
en op partitie(3) stond nog een heleboel data

nu kan ik nog wel booten in partitie(2) maar in partitie(3) kan niks meer gevonden worden omdat er geen MFT is of omdat de MFT corrupt is

hoe kan ik een nieuwe MFT maken?

ik heb een linux live cd en de WinXP home installatie cd

sinds ongeveer uur geleden geeft de laptop bij het opstarten ook aan dat er geen loader is???
deze melding word direct weergegeven nadat de bios is geladen.(waar bij andere errors komt te staan 'NTLDR is missing' die ik nu ook al meerdere keren heb gehad:O)


dus mijn vragen zijn:
Hoe maak ik een nieuwe MFT en behoud ik al mn bestanden? geen formatteren dus
Hoe herstel ik de fout met 'no loader'?

alvast bedankt voor jullie reacties
en hopelijk oplossingen:)

Wout
 
MFT .. Ook wel genoemd: "Master File Table"

En laat deze er eens erop los, en mocht dat geen resultaat opleveren, dan zit er niets anders op dan te formateren
 
Wat bedoel je met 'deze'?

Ik heb al begrepen dat MFT de master file table is en dat daarin van elk bestand de locatie word opgeslagen,
een MFT word alleen gebruikt met ntfs en is dus bedoelt om aan te duiden waar om de schijf een bepaald bestand zich bevind,
oftewel de bestanden bestaan nog maar windows(of tenminste ntfs) kan ze niet vinden.
 
Ok, pak de Herstel Consoler er even bij:

Typ eerst deze commando' s ( + Enter uiteraard! ):

map

chkdsk <schijfletter>: /p

Dat voor elke beschikbare schijf. Na voltooing:

exit

Weer opstarten naar de Herstel Console & dan het volgende:

[h=4]FIXMBR[/h]fixmbr apparaatnaam
Gebruik deze opdracht om de MBR (Master Boot Record) van de opstartpartitie te herstellen. In deze opdrachtsyntaxis is apparaatnaam een optionele apparaatnaam waarmee het apparaat wordt aangeduid waarvoor een nieuwe hoofdopstartrecord nodig is. Gebruik deze opdracht als de MBR is beschadigd door een virus en Windows niet kan worden gestart.

Waarschuwing Deze opdracht kan de partitietabellen beschadigen als er een virus aanwezig is of als er sprake is van een hardwareprobleem. Als u deze opdracht gebruikt, kunnen er ontoegankelijke partities ontstaan. Microsoft raadt u aan antivirussoftware uit te voeren voordat u deze opdracht gebruikt.

U kunt de apparaatnaam ophalen uit de uitvoer van de opdracht map. Als u geen apparaatnaam opgeeft, wordt de MBR van het opstartapparaat hersteld. Bijvoorbeeld: fixmbr \apparaat\vaste-schijf2
Als de opdracht fixmbr een partitietabelhandtekening detecteert die ongeldig of niet-standaard is, wordt uw toestemming gevraagd voordat het hoofdopstartrecord opnieuw wordt geschreven. De opdracht fixmbr wordt alleen ondersteund op x86-computers.

Dus:

map

fixmbr <apparaatnaam>

Dat voor alle beschikbare apparaatnamen, na voltooing:

exit

Lukt dat niet, dan moet ik even nadenken...
 
bedankt voor je reactie:)

Hm dacht dat ik alles al had geprobeerd,
maar blijkt dat ik dit commando verkeerd heb uitgevoerd(A)
ik moet nu eerst proberen de andere error die ik heb veroorzaakt te herstellen en daarna gelijk proberen,
ik licht jullie in als het zover is:)
 
als ik de FIXMBR gebruik moet ik een aparaatnaam invoeren,

probleem:
commando map:
C: \device\Harddisk0\Partition1
D: \device\Harddisk0\Partition2
E: \device\CdRom0

nu staat de partitie waarin ik de MFT wil repareren er niet eens in:(

de C is een partitie van mn dell laptop zelf geloof ik, deze word nu opeens als C schijf gezien(vandaar de opstart fout) hoe repareer ik dit zonder toegang tot de computer(alleen winxp installatie cd en linux op cd)?
 
de fout tijdens het opstarten is alweer verholpen, maar ik kan dus nogsteeds niet FIXMBR uitvoeren op de desbetreffende partitie?
 
Start de Herstel Console & typ:

diskpart

Dan krijg je een lijstje te zien met al je schijfletters. Ik wil weten of er misschien een logische schijf bij staat.
 
ik ben nu bezig om de bestanden in ieder geval te redden,
maar heb ondertussen ander iets laten draaien en die zegt dat de partitie waar het mij om gaat een logische partitie is

zou er een mogelijkheid zijn om de MFT terug te halen met een recovery programma?:)
 
ik heb ongeveer alle bestanden nu kunnen redden:)

er zijn nog een aantal bestanden in 2 lost directories en eentje in raw files, waarvan ik niet precies weet waar ze thuishoren,
toch zou ik nog graag willen dat de MFT kan worden gerepareerd, maar anders herinstalleer ik alles maar gewoon:O

edit:
via diskpart zie ik de partitie waarover het gaat als een 'Niet-gepartitioneerde ruimte'
verder zie ik in diskpart schijf C: als partitie 2 (werkt overigens wel goed)
en op schijf E: zie ik partitie 1 (erachter staat Inactief (OS/2 Boot Man) dacht dat deze verborgen moest zijn?:O)
 
Laatst bewerkt:
Ok. Het is een enorm risico om het op deze manier te doen, dus zelf nadenken..:

C: lijkt het te doen. E: (?) lijkt weg. Omdat C: het doet, heeft fixmbr daarop nog geen zin. C: staat op partitie 2. Dus mogelijk is de oorspronkelijke C: op partitie 1, nu volgens jou geidentificeerd als D: mogelijk inclusief de logische schijf, beschadigd. Nu moet je het risico afwegen om daarop een fixmbr uit te voeren (& zoja, daarna herstarten).

Ach, veel verschil tussen herinstallatie is er toch niet zoveel... ;)
 
ik zal eens proberen om overal de fixmbr te gebruiken,

ik kan geen schade daarmee aanrichten dacht ik?

anders ik heb mn bestanden van de desbetreffende partitie gered dus herinstalleren is een optie, en de andere partitie was bedoelt voor dit soort redenen, als alles het eens niet doet
 
ik heb op allebei de partities de FIXMBR gebruikt, maar nu is windows vergeten wat C: nou voor bestandssysteem had, op het moment ben ik er helemaal klaar mee, wou toch al een Dualboot WinXP Home/Ubuntu 11.04 maken, dus daar ga ik nu maar eens mee beginnen, ben klaar met dit gezeur

dus als jullie nog tips willen geven voor anderen die hier doorheen lezen en de oplossing zoeken kan dat nog, maar ik zet hem binnenkort op opgelost;)
 
Ik heb heel duidelijk geschreven dat het geen zin had om fixmbr op de C: schijf uit te voeren! Waarom doe je het dan toch?
 
ik had dat gedaan omdat er geen enkele schijf was waar ik dat commando op kon uitvoeren,
mijn systeem draait nu weer, ongeveer elk bestand dat ik nog nodig had(waren er enorm weinig) heb ik kunnen redden,
nu draait alles tenminste ook weer goed en heb ik nu mijn gewenste dual-boot met een goed draaiende windows en linux(eerst wou ik tripleboot)

maar in ieder geval bedankt voor je hulp;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan