MFT probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rolvert

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2011
Hallo,

Op mijn pc met windows xp heb ik een C schijf met daarop Windows en de programma’s die ik draai. Op de D schijf heb ik alle data : temp files, wisselbestand, persoonlijke mappen etc. Nadat ik de D schijf ontkoppeld en weer aangesloten heb, werd die niet meer herkent in Bios en Verkenner. Inmiddels ben ik zover dat het Bios de D schijf weer herkent, nu krijg ik een melding dat de MFT op D.\Data beschadigt is.
Alle snoertjes zitten goed en als ik de harddisk in een docking station zet functioneert de harddisk goed.
Enig idee hoe ik dit kan oplossen? Bij voorbaat dank voor de hulp.

ps. Voor het dagelijkse werk heb ik een Win 7 pc, maar wil ik de Xp pc graag blijven gebruiken

Groet Rolver

Met de Hirensbootcd http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip zou dit probleem wellicht opgelost kunnen worden.
Start de PC met deze hirens bootcd (kies voor mini XP) en dan eerst maar eens een chkdsk voor de hd waar de MFT van kaduk is.

Als dat het niet oplost, dan eens rondkijken in de tooltjes van de Hirens boot-xp die Hd's repareren.
Ik denk hierbij aan DiskGenius en dan onder Disk de functie restore partition table

Laatst bewerkt:
Maak eerst een backup vd data (als dat nog niet het geval is..)

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga er wat mee stoeien, de data heb ik al overgeheveld naar een andere pc ;)

Kent iemand ook Testdisk, schijnt hier ook weleens voor gebruikt te worden

Groet Rolver

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Die staat ook op de Hirensboot cd en voor de doc's zou je de link kunnen gebruiken.

Vreemd is wel die melding want de mft staat op de schijf waar windows op staat.

Een chkdsk /r D: vanuit de repairconsole vanaf de XP cd eerst proberen.

Hallo Lange Pier,

Bedankt voor je reactie.
MFT staat niet op de C schijf . maar op de D schijf. Dus niet bij Windhoos.

Groet Rolver

Hmmm das lastig..
Heb nog nooit gelezen dat je de MFT van D naar C kunt verhuizen.... typisch gebonden aan de structuur.

Twee opties:
1. Herinstallatie compleet...
2. Je maakt via Hirens' boot Cd op een exacte kopie van alle bestanden, dus ook de verborgen!!!! op een externe schijf.
Vervolgens maak je D los en installeer je een kaal systeem op C. Je hebt dan een werkend systeem.
Vervolgens boot je weer van Hirens' boot Cd en en zet alle mappen in een old-map. Kopieer dan alle bestanden weer terug en reboot..
Garantie? Neen, maar het is te proberen.

Tenzij iemand een heel veel beter idee heeft en wacht je daar nog een tijdje (?) op.

En waarmee zie je, anders dan die melding, dat de MFT op de D:\ staat?

Met een 3e party defrag tool meestal wel te zien alhoewel defraggen totaal geen zin heeft op een ntfs partitie maar dat terzijde.

Overigens lees ik niets over de aangeboden oplossingen, werken die of niet.

Hallo Lange Pier,

Als je mijn eerste bericht goed leest dan zie je: Inmiddels ben ik zover dat het Bios de D schijf weer herkent, nu krijg ik een melding dat de MFT op D:\Data beschadigt is.
Dat is dus wat de foutmelding zegt, ik twijfel hier niet aan.

Op dit moment ben ik in het buitenland voor mijn werk, dus kan ik niets doen.
Ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen zodat ik zondag of maandag direct aan de slag kan.
Scheelt weer een paar dagen :cool:

Groet Rolf (hij hoopt dat Lange Pier tevreden gesteld is)

Hallo André,

Ik weet een beetje van computers, maar lang niet alles .
Het klinkt ingewikkeld, maar als ik er niet uit kom zal ik het zeker proberen.

Groet Rolf (hij voorziet grote catastrofes)

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
bedankt Andre,

Als ik thuis ben ga ik eens flink aan degang, ik laat het hier wel weten.

Groet Rolver

Hallo,

Ik ben nu zover dat de schijf weer leesbaar is. Deze had ik in diverse partities opgedeeld waaronder D: Data.
Nu zegt partition magic dat deze partitie unformatted is, waar ik dus geen snars van begrijp, omdat ie het altijd heeft gedaan.
De MFT van D: Data werkt niet en is dus waarschijnlijk niet te repareren, of zie ik dat verkeerd.
Hier stonden mijn temp files en het wisselbestand op. De andere partities is niets mee aan de hand.
Iemand een suggestie??

Groet Rolf (hij vreest het ergste)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan