Mic. werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeroendenoot

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2005
Hallo, ik heb twee microfoons die het op de Windows XP computer wel doen, maar op de Windows 98 computer niet. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar ik krijg ze beide niet aan de gang. Ik moet bij één microfoon wel Boost aanzetten, dat heb ik ook gedaan, maar dat werkt ook niet. Hoe zorg ik dat ze werken?

Kijk het volgende na.

Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> dubbelklik op Multimedia.

Onderste helft van tabblad "Audio" is "Opnemen".

Is de Volumeschuif naar "Hoog" gezet?

Is er iets ingevuld bij "Voorkeursapparaat" en "Voorkeurskwaliteit"?

Klik op "Aanpassen" en zet een mindere hoge kwaliteit in. (Radiokwaliteit, 8 bits, mono?)

Speel een beetje met de mogelijkheden hier, probeer uit.

Het lukt niet. Al die opties die jij zegt zijn er niet, wel een paar anderen, maar niet veel.
Zijn er nog andere oplossingen die wel werken?

Welke andere waren er dan wel? Dan wordt het wat duidelijker.

Als het goed is heb je rechtsonder in je taakbalk een icoontje in de vorm van een luidspreker.

Dubbelklik, of rechtsklik en dan Volume (of zo iets).

Dan klikken op Opties, daarna Eigenschappen.

Zet in het rolvenster de Port-IN van je geluidsysteem.

In het scherm verandert alles nu in Opnemen.

Edit: in Windows 98 moet je waarschijnlijk zelf aantikken "Opnemen".

Vink de Microfoon aan en vink alle andere apparten af.

Klik op OK.

Nu heb je één "schuifmixertje" voor je.

Zet de volumeschuif helemaal naar boven.

Klik op Selecteren en daarna op Geavanceerd.

In dat scherm tik je aan: 1 Microfoonversterking.

Klik op OK, sluit alle venster af en probeer je microfoon.

Laatst bewerkt:
Het lukt nog steeds niet. Ik heb even een paar screenshots gemaakt (bijlage) en iets gevonden; Als ik opneem met Geluidsrecorder, vangt die wel signalen op, want er komen golven. Als ik het afspeel zie ik ook bij Volumeregeling bij Wave zo'n balkje omhoog komen. Maar ik hoor niets. Als ik die op de Windows XP computer afspeel doet die het wel gewoon.

O ja, en ik bedoel niet het opnemen maar ik wil gewoon dat als je praat, dat het rechtstreeks uit de luidsprekers komt... En niet opnemen dus, dat hoef niet... Omdat je de hele tijd over opnemen aan het praten bent...

Wat kan ik nog meer doen?

Edit: Sorry, bijlage vergeten, hier zijn ze.

Bijlagen

• Eigenschappen voor Multimedia.png
    Eigenschappen voor Multimedia.png
    23,4 KB · Weergaven: 49
  • Recording Control.png
    Recording Control.png
    3,2 KB · Weergaven: 40
  • Geluidsrecorder.png
    Geluidsrecorder.png
    17,8 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
jeroendenoot zei:
O ja, en ik bedoel niet het opnemen maar ik wil gewoon dat als je praat, dat het rechtstreeks uit de luidsprekers komt... En niet opnemen dus, dat hoef niet... Omdat je de hele tijd over opnemen aan het praten bent...
Om dit even toe te lichten:

Als je een microfoon gebruikt, gaat dat altijd via de functie "opnemen" (de port-IN) van de geluidskaart.

Wil je het "opgenomen" signaal niet vastleggen, maar meteen horen, dan stuurt je geluidskaart het signaal meteen door naar de "uitgang" (de port-OUT) van je geluidskaart.

En aan je screenshots te zien, gebeurt dat ook keurig.

Dan moet je haast denken dat er in de hardware iets niet goed zit.

De microfoonstekker zit duidelijk in de juiste ingang van de PC, maar zijn de luidsprekers wel juist ingeplugd?

Krijg je de systeemgeluiden er hoorbaar uit? (Het jingeltje als Windows start enzo.)

Ik heb een paar dingen uitgeprobeerd. Als Windows opstart hoor ik niets, en ook als ik WAV-bestanden probeer af te spelen met Geluidsrecorder hoor ik niets. MP3-bestanden doen het wel, maar die speel ik altijd met BPM-studio af. Als ik WAV-bestanden met dat programma afspeel doen die het wel, ook als ik iets met geluidsrecorder opneem van de microfoon, en speel het met BPM-studio af, werkt het ook. Maar nu moet het microfoongeluid nog rechtstreeks uit de speakers komen. Er zit iets fout, maar wat...

Ten eerste:
Kijk voor de zekerheid na of de systeemgeluiden van Windows aangezet zijn. In het Configuratiescherm dubbelklikken op Geluiden.
Scoll in het venster Geluiden naar de regel Windows starten. Staat er een luidsprekertje naast? En staat daaronder in het langwerpige venster: Microsoft-geluid.wav?
Zo ja, klik op het vierkante knopje met een staand driehoekje. Hoor je nu de Windows riedel? Zo nee, zet dan nog verder naar beneden onder Schema's Windows Standaard en probeer opnieuw geluid te krijgen.

Ten tweede:
Ga in het venster Eigenschappen voor Multimedia (je eerste screenshot) naar het tabblad Geavanceerd. Dubbelklik daarna op Audio-apparaten.
Nu wordt SB PCI 128 Playback zichtbaar. Dubbelklik op die regel en controleer of er een "bolletje" staat voor: de audiomogelijkheden van dit apparaat gebruiken.

Als alle instellingen zijn zoals hierboven weergegeven, terwijl je nog steeds niets hoort: ik zou het nu even niet weten.
Misschien is er een andere helper die adviezen voor je heeft.

Laatst bewerkt:
Boeing_737 zei:
Ten eerste:
Kijk voor de zekerheid na of de systeemgeluiden van Windows aangezet zijn. In het Configuratiescherm dubbelklikken op Geluiden.
Scoll in het venster Geluiden naar de regel Windows starten. Staat er een luidsprekertje naast?
Ja.
Boeing_737 zei:
En staat daaronder in het langwerpige venster: Microsoft-geluid.wav?
Ja.
Boeing_737 zei:
Zo ja, klik op het vierkante knopje met een staand driehoekje. Hoor je nu de Windows riedel?
Nee.
Boeing_737 zei:
Zo nee, zet dan nog verder naar beneden onder Schema's Windows Standaard en probeer opnieuw geluid te krijgen.
Nog steeds geen geluid...
Boeing_737 zei:
Ten tweede:
Ga in het venster Eigenschappen voor Multimedia (je eerste screenshot) naar het tabblad Geavanceerd.
Er is geen tabblad 'Geavanceerd', maar wel een tabblad 'Apparaten', ik denk dat je die bedoelt.
Boeing_737 zei:
Dubbelklik daarna op Audio-apparaten.
Nu wordt SB PCI 128 Playback zichtbaar. Dubbelklik op die regel en controleer of er een "bolletje" staat voor: de audiomogelijkheden van dit apparaat gebruiken.
Ja, dat staat er al (zie screenshot).
Boeing_737 zei:
Als alle instellingen zijn zoals hierboven weergegeven, terwijl je nog steeds niets hoort: ik zou het nu even niet weten.
Misschien is er een andere helper die adviezen voor je heeft.
Dat hoop ik dan maar... Hoe kan ik er voor zorgen dat die mensen hier in dit topic kijken? Of denk je dat niemand het meer weet? Ik wil het eigenlijk voor vrijdagavond klaar hebben... Maar ik begin eraan te twijfelen.

Bijlagen

• Eigenschappen voor Audio voor Creative Labs Sound Blaster PCI128.png
    Eigenschappen voor Audio voor Creative Labs Sound Blaster PCI128.png
    21,8 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Dat je ook geen Windows systeemgeluiden krijgt is raadselachtig.
Ik heb je openstaande vraag doorgegeven. Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan