Microfoon werkt alleen op mono?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KKOPPI

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Als ik mijn nieuwe Samson C01 aansluit op mijn computer via een 6.3-3.5mm verloopplug hoor ik alleen links geluid als ik naar mezelf luister. Hoe krijg ik dit aan beide kanten? Windows 7...

Neem een andere ingang dan de microfoon ingang.
De microfoon ingang (meestal rose) is mono, de andere in (blauw) is stereo

succes ermee

Dankje, niet gelukt, de blauwe geeft andere opties maar uiteindelijk kan het niet L R ingesteld worden.

Een microfoon IS mono. :) (Speciaal stereo microfoons uitgezonderd) de ingang die je gebruikt is stereo en dus komt er maar geluid aan 1 zijde.
Kijk maar eens naar de 6,3mm plug (alleen tip) terwijl de 3,5 plug stereo moet zijn. (tip en ring)
Ander bekabeling zou er voor kunnen zorgen dat geluid uit beide kanten komt.

Laatst bewerkt:
Loop dan gewoon alle bussen langs. Probeer gewoon.
Alleen de uitgangen zou ik overslaan of je moet de geluidsterkte laag zetten.
Er komt dan nl een sterk signaal uit ipv een zwak signaal in.
Zet via start, configuratiescherm (recht boven grote/kleine pictogrammen),geluid en opnemen de instellingen die je nodig hebt goed.
Sommige audio kaarten laten daar zien wat en wat waarvoor aansloten is of moet worden.

Je moet lijn in hebben.
Sluit anders je Samsung eens aan op wat anders. -versterker- en kijk (luister) of dan wel beide kanalen het doen.
Het kan natuurlijk ook aan het snoer liggen

^ alle bussen langsgeweest, steeds zelfde resultaat
Verschil tussen microfoon input en line-in is dat ik bij line-in opties mis zoals mic booster.

Mijn opstelling is als volgt: Microfoon --XLR kabel naar-->phantom power doosje (voor stroom)---XLR/6.3mm kabel naar --->verloopplugje (6.3 naar 3.5 mm) ---> computer.

BikerBill64, wat voor andere bekabeling zou ik dan moeten proberen?

Even voor de duidelijkheid. Je Samson is een condensator microfoon welke fantoom voeding nodig heeft.
Ik neem dus even aan dat je deze op een mengpaneel of microfoon voorversterker hebt aangesloten.
De uitgang van de mixer of voorversterker (pre-amp) kan mono of stereo (d.w.z. twee kanaals) zijn.
[Had je vorige post nog niet gelezen :)]
Wat voor stekker zit er aan de 6,3mm jack? Alleen tip (onderste op plaatje) of tip en ring. http://www.bax-shop.nl/downloads/downloads/forum/review_daan_kabels/jack_plug.png

Uit je laatste bericht begrijp ik dat je de microfoon ingang gebruikt. Van uitgaand dat dit een met een mono jack gebeurt kan het nog zijn dat de balans regeling in win7 voor de microfoon niet goed staat.
Klik met rechter muis op speakertje en selecteer afspeelapparaten > selecteer apparaat waarmee je afluistert (speakers?) > en kies eigenschappen > vervolgens tabblad niveaus. Als het goed is zie je hier je microfoon ingang met een volume schuif en een knop balans.
Met dit laatste opent een scherm waarmee je de volume voor links en rechts kan instellen.
(Nog een instructie gevonden: http://www.nextofwindows.com/how-to-adjust-audio-balance-in-windows-7/)

Laatst bewerkt:
Met een tip only moet je op beide kanalen, als je hem in een stereo plug steekt de zelfde signalen krijgen.
Steek je hem in de microfoon ingang dan verwacht ik dat er op één kanaal signaal komt. (mono) het andere kun je dan regelen wat je wilt, dat levert niets op, ja toch, ruis.

Dat "versterkertje" is alleen een fantoom voeding. (Prima heb je ook nodig voor die microfoon.)
Uitgang zal je dus inderdaad op een microfoon ingang moeten steken. (Geen line)
Het lijkt er op dat jou microfoon ingang stereo is. Om hier zeker van te zijn zou je eens kunnen proberen de stekker (kleine jack) in je PC er iets uit te trekken om te kijken of microfoon geluid dan op de rechter kanaal komt? (en uitvalt op linker)
Als dat het geval is zou je een verloop kunnen (zelf) maken om van mono bron op een stereo 3,5mm jack te zetten. (Wordt wel solderen :))

Met een tip only moet je op beide kanalen, als je hem in een stereo plug steekt de zelfde signalen krijgen.
Juist niet. tip is links er ring rechts. bij tip only plug in stereo ingang zul je dus alleen links geluid hebben.
http://i1160.photobucket.com/albums...-A6D2-CF26903138CC-27603-00001AB9696042F6.jpg

Steek je hem in de microfoon ingang dan verwacht ik dat er op één kanaal signaal komt. (mono) het andere kun je dan regelen wat je wilt, dat levert niets op, ja toch, ruis.
Eens. Omdat ik verwacht dat een microfoon ingang mono is. Blijkbaar in KKOPPI geval niet.

Laatst bewerkt:
Zo, ik merk nu dat als ik de jack er ongeveer voor de helft in doe ik het rechter kanaal ook hoor (door een ongelooflijke ruis aan beide kanten heen). Ik hoor op dat moment dus niet alleen rechts maar ook links.

De microfoon uitgang van de Behringer zal wel balanced zijn, maar de ingang van je computer is un-balanced.
(Meer over dat onderwerp: http://www.bt-studio.nl/thuis-studio-beginnen/overig-studio-hardware/)
Om de boel goed en werkend (over beide kanalen) te krijgen zou je het volgende moeten maken.
Koop een stereo 3,5mm male jack en een stereo 6,3 mm female jack en sluit deze als volgt aan:
6,3mm female jack ring en shaft met elkaar verbinden. Deze moet naar de shaft van de 3,5mm jack.
De tip van de 6,3mm moet naar de 3,5mm male jack ring en tip (met elkaar verbinden).
Hiermee heb je een eigen verloop gemaakt welke zowel van balanced, unbalanced maakt en van mono op split naar twee (stereo) kanalen en heb je de huidige verloop dus niet nodig. Suc6

Laatst bewerkt:
Dank...ik zal er binnenkort even naar kijken dan meld ik het resultaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan