microSD-kaart formatteren volgens Vista terwijl dit niet hoeft volgens XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

DimitriR

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Hallo,

Ik heb sinds kort Vista Ultimate geïnstalleerd en nu was ik van plan muziek op mijn microSD-kaart te gaan zetten voor mijn mobiel, nu krijg ik alleen de melding dat de schijf geformatteerd moet worden:

[Window Title]
Microsoft Windows

[Main Instruction]
De schijf in station M: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken.

[Content]
Wilt u de schijf formatteren?

[Schijf formatteren] [Annuleren]

Als ik op formatteren klik krijg ik gewoon het scherm, maar dan staat er bij de grootte 969 MB terwijl ik een 2,0 GB kaart heb, dus dit klopt niet.
Maar ik heb nog een laptop met XP en daar kan ik gewoon in de mappen komen, op mijn mobiel trouwens ook. Heb via XP geformatteerd (daar kon het wel voor 2 GB) en nog pakt Vista hem niet.

Ik heb het via een microSD-Adapter en via mijn mobiel met een USB-kabel geprobeerd, geen van beiden werkt. :confused:

Weet iemand wat het probleem is (zelf denk ik aan Vista) en hopelijk een oplossing?

Laatst bewerkt:
Hier een 2GB SD kaart, en die werkt ook niet in Vista.
Ik kan hem niet eens formateren.

Iedere producent van de geheugenkaarten zorgen dat er steeds meer capaciteit is. Microsoft zorgt ervoor dat hun producten alleen geheugenkaarten met een kleine capaciteit kunnen lezen. :confused:

Fijn... mag hopen dat Microsoft snel met een update komt aangezien ik vrijdag een saaie jaarafsluiting heb... :rolleyes:

Heeft iemand nog meer dit probleem en misschien kunnen oplossen?

Ik krijg op Vista Ultimate ook regelmatig (de laatste weken) dat mijn mp3-speler geformatteerd moet worden. Ik haal hem uit de USB poort en er weer in en het werkt weer.

Ik krijg op Vista Ultimate ook regelmatig (de laatste weken) dat mijn mp3-speler geformatteerd moet worden. Ik haal hem uit de USB poort en er weer in en het werkt weer.

Dit heb ik helaas ook al meerdere keren geprobeerd... :(

Ik heb nog steeds geen oplossing... :(

Ben er wel achter gekomen via Schijfbeheer dat het bestandssysteem RAW is... :confused:, heb alleen geen idee wat het is, via XP is het gewoon FAT.
Ook nog iets wat ik al eerder heb gezegd: XP = 1,89 GB ruimte; Vista = 969 MB ruimte (alleen wel eerst formatteren wat ik dus niet doe, want wie weet ben ik dan 1 GB kwijt)

====EDIT====
Ik dacht, kijken of mijn printer (EPSON Stylus Photo RX520) die microSD-kaart kan lezen (wel via een microSD-adapter). Dus had er eerst wat foto's op gezet via mijn mobiel, stop het erin en mijn printer leest het. Begint mijn computer 'Automatisch afspelen' te openen, dus ik op 'Map openen en bestanden weergeven klikken', geeft mijn computer gewoon de bestanden weer! Dus het ligt aan het doorsturen van de gegevens via mijn mobiel en usb naar mijn computer én ook aan het doorsturen van de gegevens via de microSD-adapter, de kaartlezer (niet de printer) en usb, aangezien deze beide manieren niet werken.

Iemand dus een oplossing op gewoon via mijn mobiel en usb de bestanden te kunnen bekijken i.p.v. via mijn printer? Ondertussen ga ik alle mogelijke bestandssystemen proberen.

Laatst bewerkt:
Hij doet het op 1 of andere manier weer! :D

Geen van alle bestandssystemen werkte, ik had NTFS gedaan, maar mijn mobiel herkent dat natuurlijk niet, vroeg om formatteren, heb ik gedaan: automatisch FAT32, ineens herkent mijn computer het wel! Alleen: 969 MB, het volgende probleem dus. Probeerde het dus weer in mijn printer te stoppen, capaciteit 969 MB, alleen in schijfbeheer stond in de onderste 'plaatjes' 1,89 GB. Dat was vreemd.
Ik heb dus via mijn printer de microSD-kaart opnieuw geformatteerd met FAT32 1,89 GB, hierna stopte ik het in mijn mobiel en via een USB-kabel werkte het ineens weer!
Dit was een heel vreemd probleem, maar goed. Heb meerdere keren mijn USB-kabel eruit gehaald en er weer in gestopt en hij blijft het doen. Het duurt alleen wel een tijdje voordat hij de verwisselbare schijf aangeeft, maar ik ben allang blij dat hij het weer doet! :p

P.S.: ik weet nog steeds niet wat het bestandssysteem RAW is, heb wel gegoogled maar ben niet veel wijzer geworden, kan iemand mij dit bestandssysteem uitleggen?

====EDIT====
Hij doet het niet meer, zie de volgende post van 19/7 om 11:32.

Laatst bewerkt:
RAW is eigelijk geen bestandssysteem, lees hier meer erover.

Raw wil zeggen dat er wel bestanden op staan en die worden ook als zodanig herkent, als bestanden dus, meer niet, er is geen partitie aanwezig waar de verwijzingen instaan waar die op de schijf te vinden zijn, ook een geheugenkaart wordt als een schijf gezien, vandaar dat je hem ook dient te partitioneren en te formateren.

Nou was ik daarnet mijn muziek er weer terug op aan het zetten: 70 mp3's, zo'n 300 MB, duurde een halfuur, ~200kB/sec (via de USB-datakabel van mijn mobiel)! Dit vond ik vreemd want hij was ooit sneller. Heb de microSD in de kaartlezer gedaan, en wat denk je: heel de muziek-map bezaaid met vreemde tekens als namen van mappen. Ik dus chkdsk laten doen: duurde lang maar herstelde ook wat. Daarna 1,89 GB opslag, 1,29 GB gebruikt terwijl ik niet meer dan 400 MB erop had staan van die mp3's. Ik dus bij de formatteer-opties gekeken: 969 MB.
MicroSD weer in mijn printer gestopt: 1,89 GB als formatteeroptie, dus weer opnieuw geformatteerd als FAT32 1,89 GB. Maar daarna werkte hij niet meer op mijn computer via de datakabel of kaartlezer, maar weer wel via mijn printer en gewoon mijn mobiel, en als ik hiermee muziek van ~300 MB erop zet gaat dat met ~950 kB/sec. Ben eigenlijk dus weer terug bij mijn post van 18/7 om 18:01. :confused:

Had dus eigenlijk te vroeg gejuicht... *zucht* :( Iemand die nog iets weet?

En over die site van dat RAW bestandssysteem, bij punt 10.1 zie ik dit staan: (todo: www.crosstor.com), dus die site heeft ook niet echt info.

Laatst bewerkt:
Met andere woorden: een RAW bestandssysteem op een media heeft geen bestandssysteem, dat is wat ik hieruit kan afleiden.

Maar dat vind ik eigenlijk een beetje stom aangezien mijn printer het wel perfect leest (op Vista) en op een laptop (XP) ook (hiermee geven de computers 1,89 GB met FAT32 bestandssysteem aan),
maar dat Vista het niet leest via de datakabel van mijn mobiel en een kaartlezer (hiermee geeft hij 969 MB aan met een RAW bestandssysteem).
En mijn mobiel zelf wilt hem ook lezen als 1,89 GB geheugenkaart.

Hiermee heb ik ook even geformatteerd via mijn kaartlezer: 965 MB capaciteit, FAT32. Nu leest mijn computer het wel overal maar nu is de capaciteit maar 965 MB.
Ik formatteer de kaart weer via mijn printer, is het gewoon weer 1,89 GB capaciteit, FAT32. Nu ben ik weer terug bij af (wat boven de quote staat eigenlijk).

Zou het kunnen dat het dan niet aan Vista maar aan de hardware ligt? Het kaartje kan niet beschadigd zijn, via de printer kan ik heel het kaartje volschrijven zonder problemen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan