Microsoft Acces 2003; Kolom in een tabel creeeren met meerdere teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltjes

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Hallo Allemaal,

Ik wil graag in Access 2003 een tabel creeeren waarbij ik in een 1 kolom aan kan geven dat er meerder materialen zijn binnen gekomen van patienten.

Nu kan ik met de wizard opzoeken wel een lijst creeeren maar ik kan dan in mijn uiteindelijke tabel nog altijd maar 1 ding laten zien terwijl ik er daar dus juiste meerdere zou willen laten zien.

Als voorbeeld;

Ik heb van een patient binnen gekregen een NaHep tube, een EDTA tube on ice, Urine en een EDTA tube, in de tabel wil ik dit allemaal laten zien. Hoe doe ik dit?

Verder wil ik deze gegevens gaan invullen via een formulier maar ik wil ook hier aangeven dat er meerdere materialen binnen gekomen zijn. Dit zou wil ik doen via een keuzevakje. Nu kan ik keuzevakjes maken maar ik kan het niet zo creeeren dat ik er meerdere kan aanvinken.

Ik heb een voorbeeld van de database erbij gedaan. Hulp is heel erg welkom.

Groetjes,

Simone

Bijlagen

Simone,

Je moet een tabel aanmaken met een link naar de patienten tabel. Bijvoorbeeld

Tabelnaam: Binnengekomen
Veld1: PatientenId (long)
Veld2: Product (string)
Veld3: Timestamp (datetime)
...

Hierin kan je oneindig veel producten voor iedere patient opnemen.

Share and Enjoy!

Hai Guus,

Dank voor je antwoord. Alleen snap ik hem nog niet helemaal kun je het misschien iets uitgebreider uitleggen of evt een voorbeeld erbij plaatsen?

Dank je wel.

Wat Guus suggereert is dat je een aparte tabel maakt voor de verschillende materialen die er binnenkomen. Uit de vraag krijg ik het idee dat je alles in één keer in één veld wilt opslaan. Dat zijn twee verschillende benaderingen, waar je dus even over moet nadenken. De vraag daarbij is: heb je een sterk wisselende (en grote) verscheidenheid aan materialen die je op wilt slaan? Hoe krijg je de informatie binnen? (Heeft weer invloed op de manier van verwerken.)
En wil je bijvoorbeeld kunnen rapporteren op basis van een NaHep tube etc.
Zowiezo kun je op een formulier wel gegevens samenvoegen die dan in één veld worden opgeslagen; ook kun je de gegevens opslaan in een aparte tabel (voorstel Guus, en eerlijk gezegd zou ik dat ook doen) en bijvoorbeeld met een aparte tabel met materialen dan aangeven wat er moet worden opgeslagen. Zo'n brontabel met materialen heeft als voordeel dat je ook weer een oneindig aantal materialen kunt toevoegen, waaruit je dan een keuze kunt maken.
Maar graag dus wat aanvullende informatie van jouw kant, over wat je wilt bereiken.

Dat bedoeld Guus inderdaad. Voorstel van OctaFish om een tabel met producten te maken is ook erg goed. Alles bij elkaar wrdt het nog een relationele database.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de database die je gepost hebt niet gezien heb.

Share and Enjoy!

Oke ik snap wat jullie bedoelen en ben er mee aan de slag gegaan.

Om antwoord te gegeven op jouw OctaFish, de verscheidenheid aan materiaal is bijna nul, een enkele keer zal er eens iets anders bij zitten maar dat valt onder de catergorie zeldzaam.

Ik zal misschien even iets duidelijker moeten uitleggen waarom ik deze database aan het maken ben.

Wij krijgen van patienten verschillende materialen binnen en dit moet verwerkt en opgeslagen worden op een manier dat iedereen er bij kan komen om het te lezen maar niks aan kan veranderen. Verder moet de database zo opgebouwd gaan worden dat iedereen informatie kan invoeren maar niet iedereen de informatie kan lezen, met andere woorden hij moet geblindeerd gaan worden voor een x aantal mensen.

Nu is mijn grootste probleem dat het hier niet alleen maar om patienten materialen gaat wat we binnen krijgen maar dat dit ook nog eens gekoppeld is aan verschillende studies. Hoewel de verscheidenheid aan materialen nog altijd tot een minimum beperkt blijft. Het is echter wel zo dat voor die verschillende studie verschillende dingen opgeslagen moeten gaan worden.

Even een kort voorbeeld;

Studie 1 krijgt binnen een NaHep en een EDTA buis, hieruit moet worden opgeslagen; 1 buis met serum, 1 buis met plasma en een 1 buisjel met PBMC (concentratie 2 * 10^6 cells / ml)

Studie 2 krijgt binnen een NaHep, een EDTA on ice, een EDTA buis en urine, hieruit moet worden opgeslagen; 3 buizen serum, 1 buis extra plasma, 1 buis plasma, een 2 buisjes met PBMC (concentratie 5 * 10^6 cells /ml) en 5 buizen urine

Ik zou graag willen dat de mensen die de gegevens moeten invoeren eigenlijk zo weinig mogelijk hoeven te typen, enige gegevens die ze moeten invullen zullen zijn Patient Id, ZIS number, Gender, Date of Birth. Daarnaast moeten ze wel een aantal keuzens maken.

De eerste keuze die ze moeten maken is om welke studie het gaat.

Stel in het gegeven voorbeeld moeten ze kiezen voor studie 1;

In studie 1 kan alleen binnen komen aan materialen een NaHep buis en een EDTA buis, hieruit kan worden opgeslagen (extra) serum, (extra) plasma en PBMC. Ik zou graag het formulier zo willen maken dat;

1. Ze alleen kunnen kiezen uit de mogelijke materialen die binnen komen (NaHep buis en een EDTA buis)
2. Ze alleen kunnen kiezen welke materialen worden opgeslagen, dus als er alleen een NaHep buis binnen komt dat ze alleen maar (extra) serum en PBMC kunnen opslaan
3. Ze moeten aangeven hoeveel materiaal er wordt opgeslagen, dus hoeveel buizen en de concentratie van de PBMC
4. De studie automatisch een nummer krijgt die doornummer vanaf het laatste nummer, dus bv studie1, nr 1 etc, etc

In mjn hoofd heb ik het hele plaatje compleet maar de uitvoering gaat iets moeizamer, moet ik misschien met VBA aan de slag of is dit gewoon via Access (2003 versie) te doen?

Groetjes,

Simone

Nog steeds zou ik die tabel met producten maken. Ook al heb je misschien erg weinig producten momenteel, dit soort applicaties hebben altijd de neiging lang voort te slepen. Met een producten tabel ben je voorbereid op de toekomst.

Tot zover is de applicatie ook nog uit te voeren in de allereerste versie van Access, ook nog zonder VBA. Misschien komt dat nog maar op dit moment hoeft dat nog niet.

Succes!

Hoi Simone,

Om te beginnen kun je al een hoop zaken in Access zelf maken op het formulier. Je zult echter niet ontkomen aan VBA-code of macro's om e.e.a. te automatiseren, vrees ik...
Qua voorwerk zul je denk ik toch wat extra tabellen moeten maken. Zo heb je dus misschien een tabel nodig waarin je vastlegt welke materialen gebruikt worden in welke Study. Zoals je al aangeeft, heb je verschillende materialen per case. Als het om een beperkt aantal mogelijkheden gaat, kun je voor elke optie bijvoorbeeld een selectievakje maken dat je aan of uit zet, maar beter is een tabel, waarin je per study een record maakt met de materialen. Op je formulier kun je dan volstaan met een keuzelijst waarin je een study selecteert, waarna de volgende keuzelijst dan de materialen toont die bij die studie horen. En zo door.
Dus het beeld dat je voor ogen hebt, is zonder meer te maken. Het belangrijkste is in eerste instantie dat je de gegevensstructuur goed in kaart brengt: wat zijn je brongegevens, en ga je die opslaan in aparte tabellen, wat zijn je hoofdgegevens en hoe ga je die opslaan.
Afhankelijk daarvan maak je dan relaties tussen de verschillende tabellen, en ga je formulieren bouwen. Als laatste stap kun je dan de beveiliging van de formulieren regelen.

Hai Guus,

Als ik het dus goed lees uit je antwoord, zeg je maak voor iedere studie een aparte tabel en een formulier?

Groetjes,

Simone

Ik zou zeker gaan aparte tabel maken voor elke study; waar je naar moet kijken is het bij elkaar zetten van gegevensblokken die bij dezelfde gegevensstructuur hebben. In jouw geval hebben alle study-cases dezelfde opzet/indeling, dus die hou je in één tabel. En dat geldt uiteraard ook voor je formulier. Voor de producten/materialen kun je, als het er een paar zijn die niet wijzigen, een tabel gebruiken, of een keuzelijst op het formulier met de optie <Lijst met waarden>. Een aparte tabel wordt interessant als je dezelfde gegevensbron op meerdere plaatsen wilt gaan gebruiken.

Misschien dat het gewoon volkomen aan mij ligt maar kun je dit in een voorbeeld duidelijker maken? Ik denk iedere keer dat ik het snap maar dan blijkt dat ik het toch niet snap :o

Ik zal er vanavond een leuk voorbeeldje van maken :)

Dat zou geweldig zijn. Nu zag ik op de website dat je een tijd geleden ook gereageerd had op de vraag; meerdere recordvelden in een rapport horizontaal in 1 regel combineren en dat je hiervoor met VBA een marco (?) had gemaakt. Is dit iets wat ik ook zou kunnen gebruiken, want zoals ik het nu zag is dit wel wat ik zo een beetje in mijn hoofd heb zitten.

Zelf ben ik totaal nog niet thuis in VBA (ben wel druk bezig het onder de knie te krijgen maar ja) dus wat dat betreft kun je me alles wijs maken.

Groetjes,

Simone

Hoi Simone,

Het voorbeeld schiet me niet zo gauw te binnen, maar als jij 'm kan vinden, dan zal dat mij ook wel lukken ;) Ik zal proberen er iets simpels van te maken....

Helaas ben ik nog altijd bezig met het maken van deze database en ik ben nu op het volgende probleem gestuit;

Ik heb verschillende tabellen staan met hierin verschillende gegevens opgeslagen.

Nu heb ik hieruit een formulier (PatientID) gemaakt maar ik kan geen nieuwe gegevens invoeren, de tabellen die ik hiervoor gebruikt heb zijn PatientID en StudyID. Hoe kan ik dit oplossen, wat is er verkeerd gegaan, wat heb ik fout gedaan?

Als ik trouwens alleen een formulier maak (PatientID1) uit de tabel PatientID kan ik trouwens wel gegevens invoeren

:(

Groetjes,

Simone

PS bestand is zelfs na inpakken met WINrar nog te groot, idee hoe ik hem nog kleiner kan maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan