Microsoft Access of Openoffice Base/ander programma? Voor- en nadelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sasjaB

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Hoi allemaal,

Voor mijn werk willen we voor ons databeheer gebruik gaan maken van een database programma. Het voor mij bekendste database programma (qua naam) is MS Access, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen andere programma's zijn die dezelfde functionaliteit bieden. Met een beetje googlen kom ik op OpenOffice Base, LibreOffice Base etc.

Aangezien op mijn werk Access niet standaard in ons pakket zit (en ook geen ander database programma), moet ik eerst aangeven waarom we dit programma willen hebben. Aangeven waarom we een database programma willen hebben is niet zo moeilijk, maar aangeven waarom juist Access (of een van de andere) is wel moeilijk omdat ik zeer weinig ervaring heb met Access of soortgelijke programma's, en opleiding krijg ik pas na aanschaf. Iemand die cursussen voor Access geeft, heeft al wel aangegeven dat Access heel geschikt is voor wat wij willen doen.

Normaal zou ik thuis een van die gratis programma's downloaden en gewoon een beetje gaan uitvogelen hoe het werkt, maar ik heb er op dit moment gewoon geen tijd voor, bovendien heb ik thuis ook geen Access, dus zou ik het nog niet kunnen vergelijken.

Ik moet op hele korte termijn een voorstel aanleveren voor de aanschaf van Access of een ander programma, aangezien we anders niet vooruit kunnen met onze plannen voor het databeheer.

Is er hier iemand die ervaring heeft met verschillende database programma? Wat is jullie mening? Heeft Access meer/minder opties, is het moeilijker of juist makkelijker om mee te werken dan bijvoorbeeld het OpenOffice Base programma? Zitten er nadelen aan de aanschaf van het een vs. het ander?
Het gaat bij ons om een klein aantal gebruikers en ook een kleine hoeveelheid data, gebruiksgemak en begrijpelijkheid zijn dus veel belangrijker dan hoeveel data het programma aankan.

Ik zou het heel fijn vinden om de mening van andere gebruikers te horen.

Van Access is bekend dat het behoorlijk wat opties heeft. Dat Libre en/of OpenOffice daar bovenuit komt lijkt mij dan ook sterk. Vraag is dus: heb je die opties nodig?
Ik heb alleen ervaring met Access (als het gaat om de vergelijking met Libre) dus over de verschillen kan ik je weinig vertellen. Van belang is welke Office versie jullie gebruiken, en in hoeverre je wilt automatiseren met andere Office onderdelen zoals Word, Excel en Outlook. Dat lijkt mij van meer belang dan de vraag of de leercurve van de een of de ander beter is.

Vraag is dus: heb je die opties nodig?
Van belang is welke Office versie jullie gebruiken, en in hoeverre je wilt automatiseren met andere Office onderdelen zoals Word, Excel en Outlook. Dat lijkt mij van meer belang dan de vraag of de leercurve van de een of de ander beter is.

Tja, dat is dus een beetje het lastige voor mij en mijn collega's. Op dit moment is niemand genoeg thuis is database programma's om echt al te weten welke opties we in de toekomst nodig zullen hebben. In het begin zal het vrij simpel zijn, we willen gewoon de verschillende soorten gegevens die we beheren, koppelen aan tussenproducten, resultaten, software, medewerkers etc. Het zou leuk zijn om uiteindelijk automatisch een mailtje te kunnen laten versturen naar een medewerker als een een bepaalde actie (actualisatie van gegevens) plaats moet vinden. Maar verder is het nu gewoon heel moeilijk inschatten. Ik heb geen idee of er wat dat soort acties betreft veel verschil zit tussen Access en de gratis programma's.
Op dit moment gebruiken we trouwens nog het office pakket uit 2003, maar als het goed is gaan we binnenkort over naar een nieuwere versie.

Bedankt voor je reactie, ik snap dat het nogal een vage vraag is maar mijn kennis, en die van mijn collega's, reikt gewoon niet ver genoeg om goed in te kunnen schatten welke opties we in de toekomst nodig zullen hebben. Ik weet net genoeg om te weten dat Excel niet meer voldoet, en ik heb een demonstratie gehad van wat er kan met Access en dat matched met wat wij willen doen. Maar het is mogelijk dat OpenOffice Base exact hetzelfde kan.

Geen idee of de gratis pakketten hetzelfde kunnen; het lijkt mij sterk dat dat zo is. Word en Excel zijn dermate populair dat een alternatief daarvoor wel interessant is. Maar of dat ook voor databases geldt? De laatste 6 berichten in het Database forum zijn van resp. 28 mei 2013, 23 december 2012, 2 februari 2012, 26 oktober 2011, 1 februari 2011 en 14 november 2010. Ga voor de gein eens 6 vragen terug in het Access forum, en je zit op 3 augustus 2013. I rest my case...
Ga er maar vanuit dat Access a) veel meer kan, en b) veel beter integreert met de overige pakketten uit de Office.
Tenzij je overweegt om helemaal over te gaan op OpenOffice; dan is de stap wellicht beter te overwegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan