Microsoft dicht vier fouten in Office...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Via een Visual Basic-element kunnen kwaadaardigen Microsoft Office-computers binnendringen. Microsoft heeft vier patches uitgebracht.

Visual Basic Applications (VBA) worden door bijna alle Office-programma's zoals bijvoorbeeld Acces, Excel, Word en PowerPoint gebruikt. De patch die Microsoft woensdag heeft uitgebracht, is bedoeld om een gat te dichten waardoor buitenstaanders de macht over een computer kunnen krijgen.

Een 'aanval' kan echter alleen succesvol zijn als het slachtoffer een bewerkt e-mailtje doorstuurt of beantwoordt. Toch is het lek door Microsoft als 'kritiek' bestempeld. Het lek komt voor in Office 97, 2000, XP/2002 en een reeks Microsoft-programma's. Microsoft raadt Office-gebruikers aan snel de patch te downloaden.

Daarnaast is er ook een softwarepleister uitgebracht voor een lek in MS Word. Bij het uitvoeren van macro's is gebleken dat een hacker een eigen code op een computer kan uitvoeren.

Het derde gat in Office betreft een zogeheten 'buffer overrun'-lek in de WordPerfect Converter. Dit is onderdeel in Office 97, Office 2000, XP/2002 en wederom een aantal Microsoft-programma's.

Tot slot is er een gat gedicht in Access Snapshot Viewer dat gebruik maakt ActiveX.

Bron: webwereld.nl
Zie ook: zd.net

Alweer gaten in microsoft! Het begint me toch wel te vervelen. Vooral omdat die veiligheids patches niet meer op m'n schijf passen ( vol). :(

Microsoft wil beveiligingsgaten automatisch dichten

Wanneer Microsoft zijn plannen doorzet zal het repareren van gaten in de beveiliging van de software een stuk makkelijker gaan. De "update"-functie zal dan automatisch worden ingeschakeld. De patches die Microsoft maakt om eerder gemaakte gebreken en veiligheidslekken in de software te verhelpen, worden dan automatisch van de Microsoft-website gehaald en op de computer geïnstalleerd. De gevolgen van de jongste virusepidemieën zouden aanzienlijk beperkter zijn geweest met dit geautomatiseerde patchmanagement.

De auto-updatefunctie zit al in de software vanaf Windows 2000 maar die staat standaard uitgeschakeld. Onderzoeksbureau Gartner vindt auto-update voor beveiligingsdoeleinden een goed idee, maar het is alleen acceptabel als Microsoft instemt met een stelsel van rigoureuze, ethische en technische standaarden.

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=32197
-------------------------

Mag van mij.

Ik ben pas overgestapt op StarOffice 6.0, een zeer goed alternatief voor wie interesse heeft.

Er is ook nog openoffice, wat is het verschil tussen deze 3 eiglijk? Doen ze veel voor elkaar onder weet iemand dat?

Open Office is de open source ontwikkeling waar Star Office haar commercieële product op heeft gebaseerd. Deze pakketten hebben hun eigen bestandsformaten en kunnen m$ Office bestanden inlezen. Zelfs als commercieel product kost Star een schijntje van de prijzen van m$ Office. Heb je de prijzen voor Office 2003 al gezien?

Bedankt gezina.

Heb de updates gelijk uitgevoerd.

Groeten Erik Rothuis.

Ja inderdaad die auto update is wel handig, nou ook weer niet, dan had ik nu namelijk geen werk gehad, ben nu bij micro**** aan het werken voor het virus te verwijderen (blaster virus)

Geplaatst door caveman
Ik ben pas overgestapt op StarOffice 6.0, een zeer goed alternatief voor wie interesse heeft.

Onderzoek naar Office-compatibliteit verschillende suites. Vooral StarOffice komt goed uit de test...las ik net toevallig :).
Volledig artikel.

Ook de ComputerIdee nr 19 (nu te koop) bespreekt een aantal gratis Office-pakketten:
OpenOffice, net zoiets als Microsoft Office maar dan gratis. www.openoffice.org
EasyOffice, idem. www.e-press.com
602Pro PC, idem. www.software602.com

Het enige van m$ dat ik nu gebruik is het besturingssyteem. Voor muziek, chat, office, video, email, surfen heb ik andere software. Of de tijden voor m$ veranderen is verder nog maar de vraag. Linux wordt voornamelijk als server gebruikt en niet als werkstation, de markt voor de Mac is stabiel, maar klein en andere besturingssytemen vereisen teveel inspanning van de consument. Wel eens een computer in de winkel te koop gezien met FreeBSd?.

Terug naar het onderwerp. Ik denk wel beter af te zijn. De functionaliteit van de software is gelijk, soms beter, soms minder dan de m$ software, maar altijd veiliger.

msn/icq - Miranda IM 0.3.1
internet - Mozilla Firebird 0.6.1
email - Mozilla Firebird 0.2
office - StarOffice 6
muziek - Winamp 3
video - BSplayer
interface - XOBlite

Overkomelijk nadeel van sommige programma's is dat je wel een stevige computer nodig hebt. Zoals de 133 MHz pc's aan verlies van functionaliteit lijden, zo beginnen nu de pentiums II 300 MHz onbruikbaar te worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan