Microsoft.Jet.OLEDB.4.0-provider is niet geinstaleert

Status
Niet open voor verdere reacties.

mustangBE

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2007
hallo

ik ben een appl. aan het maken in vb2008 en heb nu win 7 geinstaleert.
nu krijg ik error Microsoft.Jet.OLEDB.4.0-provider is niet geinstalleert.
wat kan ik doen , vindt geen oplossing op het net.
win 7 is een 64 bit

Eerst maar even duidelijk maken of je database-gebruik in je applicatie hebt ingebouwd en welke code/includes je daarvoor gebruikt. Ook koppelingen met Office/Access vallen hieronder.

En natuurlijk vermelden of je de ontwikkelomgeving van VB.NET ook geïnstalleerd hebt in Windows 7 en of het hier een foutmelding betreft bij de aanroep van de code vanuit de ontwikkelomgeving of bij de aanroep van het gecompileerde project (dus 'buiten' de ontwikkelomgeving).

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik heb een appl. met database in vb2008
met volgende code : Dim connection As OleDb.OleDbConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection("provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & "data source=" & pathandfile & ";Extended Properties=""Excel 8.0;HDR=Yes;IMEX=1""")

En Excel/Office (incl. Access) staan óók op W7 geïnstalleerd?

Tijs.

Alvast een voorzetje naar een mogelijke oplossing: De Microsoft.Jet.OLEDB.4.0 heeft, naast class installatie, nodig (hier in XP) het bestand C:\WINDOWS\system32\msjetoledb40.dll

Ga eens kijken op je hele harde schijf of je dat bestand ergens tegenkomt en waar dan precies.

Succes,

Tijs.

Ben je mooi klaar mee... :rolleyes:

Ok, het volgende kan ik voor je betekenen, maar het ligt aan jouw setup of je dat 'klakkeloos' kunt gaan implementeren:
Ik heb in een .zip bestand als bijlage mijn registry-instellingen neergezet die relevant zijn voor die registratie. Zodra uitgepakt kun je die met dubbelklikken importeren.

Wat je vóóraf moet doen is of je de relevante registry-(sub-)secties al hebt nu en wat die bevatten. Ik wil namelijk niet op mijn geweten hebben je registry te vernaggelen met het overschrijven van informatie die invloed hebben op andere pakketten:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Microsoft.Jet.OLEDB.4.0
waarbij hoort:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{dee35070-506b-11cf-b1aa-00aa00b8de95}

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\Microsoft.Jet.OLEDB.4.0Errors
waarbij hoort:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{dee35071-506b-11cf-b1aa-00aa00b8de95}

Dan ben ik niet 100% zeker of het onder een 64-bits besturingssysteem goed gaat werken (vermoed van wel).

Dan heb je natuurlijk ook msjetoledb40.dll nodig. Die heb ik in 2 stukken moeten hakken, want die is niet kleiner van 100 kb (ingepakt). Is een multi-volume WinRar archief. Het daaruit voorkomende msjetoledb40.dll bestand in de C:\Windows\System32 map plaatsen.

Succes,

Tijs.

Bijlagen

Nog wat aantekeningen/opmerkingen:

a. Het kán zijn dat je na die stappen nog het volgende moet doen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> regsvr32 msjetoledb40.dll
b. Kan ook zijn dat je nog méér van de Jet-engine nodig hebt. Hopelijk niet, want ik heb hier op mijn pc in de C:\windows\system32 map ook nog de volgende dll's staan die mogelijk relevant zijn:
msjet40.dll ("Microsoft Jet Engine Library")
msjint40.dll ("Internationale versie van DLL voor Microsoft Jet-database-engine")
msjter40.dll ("Microsoft Jet Database Engine Error DLL")
msjtes40.dll ("Microsoft Jet Expression Service")

Succes,

Tijs.

Heb je gekeken of zónder de regsvr32 stap het werkt bij je applicatie?
Indien je nu in je applicatie wéér dezelfde foutmelding krijgt en bovendien het regsvr32 commando niet kan/mag, dan houdt het op, zo lijkt het. Dat zou dan weer aansluiten bij wat je zelf al gevonden en aangegeven had.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan