• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Middelste waarden vinden en gemiddelde van maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbouck

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2005
Een rare voor mij....

Ik heb een rij waar 4 cellen met een getal in staan.
Uit deze vier cellen wil ik het gemiddelde van de twee binnenste waarden.
Dus, de hoogste en de laagste waarde mag niet gebruikt worden.

Een voorbeeld in bijlage.

Kan iemand mij helpen hiermee? Bekijk bijlage punten.xlsx

Bv.
Code:
=(SOM(E3:H3)-MAX(E3:H3)-MIN(E3:H3))/2

D'r is vast wel een statistische functie voor, maar die ken ik niet.. Kan deze formule je verder helpen?
Code:
[English]	=AVERAGE(LARGE(E3:H3;2);SMALL(E3:H3;2))

[Dutch] 	=GEMIDDELDE(GROOTSTE(E3:H3;2);KLEINSTE(E3:H3;2))

...o ja... nou weet ik die functie weer... Deze doet het ook geloof ik...
Code:
[English]	=TRIMMEAN(E3:H3;80%)

[Dutch] 	=GETRIMD.GEM(E3:H3;80%)

Of
Code:
=GEMIDDELDE(KLEINSTE(E3:H3;{2;3}))
Tot mijn eigen verbazing is dit geen matrixformule.

Dat was snel!
Gaan we dadelijk proberen, alvast bedankt!

Geert.

@Ginger: GETRIMD.GEM kende ik nog niet, dus weer wat geleerd. :thumb: Wat mij betreft de beste suggestie van alle reacties.

Ik heb even naar de informatie gekeken: dat percentage is het deel van de waarnemingen dat afvalt. Mijns inziens is 50% in dit geval beter, hoewel het qua resultaat geen fluit uitmaakt omdat het aantal afvallers naar beneden afgerond wordt op een veelvoud van 2: 50% van 4 = 2; 80% van 4 = 3,2 wordt afgerond ook 2.

Tot mijn eigen verbazing is dit geen matrixformule.
Marcel, dan kan ik je van harte dit YouTube channel aanbevelen. Deze man is heer en meester in het bouwen van de meest waanzinnige formules. Een van de dingen die hij vaak laat zien, zijn de functies die een array als output hebben en daarom niet als matrixformule hoeven worden opgebouwd. Echt heel leuk om te volgen.

Allen bedankt voor de snelle reactie.:thumb::thumb::thumb:
Mijn "probleem" is in elk geval opgelost.
De link naar YouTube bekijk ik ook even...

Geert.

Die link naar YouTube is mij welbekend (maar je kunt ook weer niet alles onthouden ;) ).
@gbouck: dat "even" is dan misschien net voldoende voor de inhoudsopgave: het betreft hier zo'n 2500 video's...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan