"Mijn documenten" niet beschikbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

erw1nb

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2010
Beste mensen,

Het volgende probleem is hier aanwezig:

Een 2-tal gebruikers van de ong. 30 heeft geen toegang tot de map "Mijn documenten".
Bij het inloggen komt er een scherm te voorschijn: connect to server. Gebruikersnaam en wachtwoord wordt niet gepakt, ook als ik als admin inlog lukt het niet.

Vervolgens wil ik naar de map "mijn documenten", waarin ik de volgende foutmelding krijg: de netwerkmap \\server\gebruiker, met mijn documenten is niet beschikbaar.
Probeer het later opnieuw of neem contact op met de systeembeheerder.

De map "mijn documenten" is omgeleid naar een map op de server.

Ik heb het op verschillende pc's geprobeerd, niks helpt. De gebruikers staan in een OU, samen met nog 8 anderen. Deze hebben ook geen problemen. Mappen staan 100% goed,,

Iemand die kan helpen?

bvd

Kun je op de server wel rechtstreeks de mappen benaderen?

Laat de user uitloggen. Hernoem de map "Mijn Documenten" naar "Mijn Documenten.old". Maak op de server een nieuwe map "Mijn Documenten" aan. Kopieer de inhoud van de oude map naar de nieuwe en laat de user opnieuw inloggen. Ik zet bewust kopieer dik gedrukt neer, zodat de oude toestand zo blijft. Je kan namelijk makkelijk de map weer terug hernomen zoals het was.

Uiteraard ook de nodige rechten op die map aanmaken, zoals het op de originele map ook is.

Ik zou het idee krijgen dat er geen contact is met de server, en dus dat aanmelden niet mogelijk is. Kijk in logboeken van het werkstation, vooral de logboeken Systeem rond de tijd van aanzetten van het werkstation.

Kan een netwerkprobleem zijn of een computer-account dat niet goed (meer) in het domein staat.

Tijs.

Hmm, iets te snel gelezen.:o Inloggen geeft al moeilijkheden. Volg eerst het advies van Dnties maar op.

Ik heb in de logboeken gekeken, en bij de mapomleiding loopt fout.

Een maand geleden ongeveer heb ik de Home folder van de gebruikers omgezet naar een nieuwe. In het logboek staat:

Fout: folder redirection
Kan de omleiding van map Mijn documenten niet uitvoeren. Deze map wordt
geconfigureerd om te worden omgeleid naar \\server\home\user naar \\server\new-home\user\my documents. Fout: de mapnaam is ongeldig.

Als ik in AD bij de desbetreffende gebruiker kijk staat de omleiding wel goed. Er is ook in de nieuwe home folders een map voor de gebruiker. Deze is niet leeg.

In de foutmelding (zie eerste post) staat de oude home ..
Van de desbetreffende gebruiker is deze al verwijderd.

Dan gaan kijken naar eigenaarschap en maprechten/sharerechten.
Hopelijk vind je wat.

Tijs.

Ook niks. Staan precies hetzelfde overal in gesteld. Nergens geeft het problemen, alleen bij 2 gebruikers.

Het gekke is dat bij de foutmelding de oude home folder aangekaart wordt.
Terwijl bij de eigenschappen van het account in AD toch echt de nieuwe staat. Ook in de policy staat het goed. 100% zeker.

De oude home van desbetreffende gebruikers is een tijd terug al verwijderd..

Misschien is dit laatste juist het probleem.
Probeer het eens op een andere manier: Zorg ervoor dat de mapomleiding niet van toepassing is op die 2 gebruikersaccounts.
Verplaats vanuit die accounts de mijn documenten-mappen etc. terug naar hun lokale profiel (dus naar \documents and settings\gebruikersnaam\Mijn Documenten. Maak eerst ergens op de server een kopie van alles).
Zet daarna (ook weer vanuit die accounts) via rechtsklikken op Mijn Documenten -> Eigenschappen de Mijn Documenten map handmatig om naar de nieuwe lokatie op de server. Log opnieuw in. Kijk of de documenten nu zijn overgebracht naar de server (indien niet, dan handmatig vanuit \documents and settings\gebruikersnaam\Mijn Documenten de documenten verplaatsen naar de juiste map op de server).
Log daarna uit, en schakel de mapomleidings-policy weer in voor deze gebruikers.

Ander mogelijkheid is (natuurlijk) om een heel nieuw gebruikersprofiel te gaan maken voor deze gebruikers, maar dat is wellicht veel werk etc., dus probeer eerst bovenstaande.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ga ik proberen.

Een nieuw gebruikersaccount aanmaken is niet zoveel werkt. Het probleem alleen is dat de Profile en de Home map al bestaan. De gebruiker die mappen geven lukt niet. Ik moet dus een andere naam voor de gebruikers gaan maken, mar dat is ook niet de bedoeling.

De oude Home en PF krijg ik niet verwijderd..

Maar eerst ga ik even proberen wat je zei ;-) bedankt.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen.
ga nu naar huis, morgen ben ik afwezig.

Maandag hoop ik er weer verder aan te gaan.

Hartelijk bedankt voor de hulp.

Nog steeds niks.

Documenten heb ik omgezet, precies zoals gezegd.
Geen resultaat...

Bij het inloggen komt nog steeds het scherm om te connecten met de server.
Geen enkele gebruiker komt er door heen, zelfs de administrator niet..

Ligt daar het probleem misschien niet?

Tsja, je vermeldde alleen een mapomleidingprobleem, niet (bijv.) een aanmeldingsprobleem etc.
Pas met (Logboeken-)foutmeldingen of andere zaken die wijzen in die richting kunnen wij (en jij) evt. beoordelen of dat zo is.

Overigens had ik het direct in mijn eerste posting over aanmeldingsproblemen danwel foutief computeraccount etc.

Tijs.

In mijn eerste post stond ook wat over aanmeldingsproblemen.
Maakt verder niet uit. Eerder heb ik al in het logboek gekeken. De fout zit bij de mapomleiding. Verder zijn er geen foutmeldingen en/of waarschuwingen te zien die er betrekking tot hebben.

De foutmelding die gegeven wordt:

Kan de mapomleiding van de map Mijn documenten niet uitvoeren. De map wordt geconfigureerd om te worden omgeleid van <\\server\oude home\gebruiker> naar <\\server\nieuwe home\gebruiker\My documents>. Fout: de mapnaam is ongeldig.
--

De mapomleiding is echter al zo'n maand geleden gebeurd. Het desbetreffende account heeft ook 100% zeker een paar keer aan en af gemeld.

Wat ik graag nog eens duidelijk toegelicht wil hebben is dat verhaal over Administrator 'die hetzelfde probleem heeft'. Wat bedoelde je daar specifiek mee? Kan die zich niet aanmelden op het domein-account, krijgt die ook een folder redirection foutmelding etc.?

En is het probleem er niet als een andere (normale) gebruiker zich aanmeldt op die betreffende pc('s)?

Dan is er nog de vraag of de 'probleem'-gebruikers (en ook de domein-administrator?) een zwervend profiel hebben of niet en of dat wél goed gaat op die pc('s)? Zwervend profiel is ook een soort 'mapomleiding'...

Als ik de melding zo zie zou ik verwachten dat het probleem er in zit dat de oude mijn documenten map niet gevonden kan worden, en die dus niet kan worden geredirect naar de nieuwe locatie.
Wat je kunt proberen is in de policy in tabblad Instellingen het vinkje te verwijderen bij "De inhoud van Mijn Documenten naar de nieuwe locatie verplaatsen". Per slot staan de bestanden al op de nieuwe locatie, heb ik begrepen.
Zodra het allemaal weer goed werkt (dus de oude lokatie niet meer in ogenschouw wordt genomen) kun je dat vinkje weer aanzetten voor nieuwe gebruikers. Liefst test je dit in een aparte OU voor die 2 gebruikers en een aparte redirection policy op die OU (zodat je andere gebruikers er niet mee 'stoort').

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik krijg een scherm te zien: "connect to server". Daar moet een inlognaam en wachtwoord ingevuld worden. Geen enkele gebruiker komt er echter in. Zelfs de administrator niet. Dat bedoel ik dus, sorry voor de onduidelijkheid.

Als een 'normale' gebruiker zich aanmeld op dezelfde pc is er geen probleem.

Vinkje heb ik uitgezet. Het gekke echter is dat ik bijna alle oude homefolders heb verwijderd. Bij geen een 'normale' gebruiker krijg ik echter een foutmelding.. terwijl die oude folders ook niet meer bestaan.

Ik ga het even testen verder.
Bedankt voor de moeite.

Je hebt (helaas) verder niet vermeld of zwervende profielen worden gebruikt.
Ik vroeg dit, omdat de lokatie van Mijn Documenten onderdeel is van het profiel [om precies te zijn: Is in NTUSER.DAT ondergebracht]

Doe mij eens een lol, en pak NTUSER.DAT van beide gebruikers op dat specifieke werkstation (als je erbij kunt, natuurlijk) eens in een .ZIP of .RAR bestand, en stuur die als bijlage naar mij op [klik op mijn schuilnaam en kies voor Verstuur e-mail].
Stel dat beide gebruikers (ook) een zwervend profiel hebben, stuur me ook de NTUSER.DAT uit hun zwervende profiel ingepakt op op dezelfde manier (als je erbij kunt, natuurlijk).
Ik verwacht namelijk dat daar nog verwijzingen staan naar de oude server, maar dat weet ik pas zeker als ik ze zelf heb kunnen bekijken.
Je gidsen ipv. opsturen hierbij kost me een hele pagina, dus doe ik het het liefste zelf. Natuurlijk is privacy gewaarborgd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Na het vinkje weggehaald te hebben is het probleem inderdaad opgelost.

Bedankt!

Dat had ik inderdaad gehoopt/verwacht! :) Nu is natuurlijk de hamvraag: Wat gebeurt er als je het vinkje weer terugzet (wel eerst die 2 gebruikers uitgelogd hebben staan, natuurlijk)?

Ik zou verwachten dat het probleem dan wegblijft (nieuwe register-instellingen bij afmelden opgeslagen), maar 100% zeker ben ik daar natuurlijk niet van. Ik zou het dus op prijs stellen dat je dat ook nog even checkt, dan leer ik (en jij?) er misschien ook nog wat van m.b.t. de gedragingen van die policy.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan